Pari tarpeellisiksi osoittautunutta olen asentanut. Näissä liikkuteltavan peilin systeemeissä sopiva tarkennus tahtoo olla työlästä. Niinpä yritin vanhasta SW akromaatin tarkentimesta kyhätä apua. Sitä en saanut kuitenkaan kunnolla kohdistetuksi, laser näytti minne milloinkin. Myös paino ja pituus olivat liikaa. Luovutin ja jatkoin entistä peilinsiirtotarkennusta...Kunnes sattui tähtibasaariin tulemaan myyntin Einarin vanha JMI SC tarkennin. Ostin ja ensikoettamalla vaikutti lupaavalta. Oli tuota linssiputki tarkennin virittelyäkin puolet pienempi niin painoltaan kuin pituudeltaan. Säätelyssä sopivaksi viottui yksi neljästä pikkukuulalaakerista. Tilasin Kentsolta Kokkolasta uuden 10mm halkaisijaisen laakerin, se tuli seuraavana päivänä. Nyt osui laserin säde heti keskelle. Takakansi on pultattu, ettei putken linja tarkennin aukosta apupeilin aukkoon pääse liikkumaan juurikaan...Kolmen ruuvin vähimmäismäärän lisäksi minulla on vielä 10 lisäruuvia vankistamassa...Olen testaillut vuosien mittaan linssiputkia ja tullut tulokseen että kun putkessa, objektiivista tarkentimen aukkoon on kollimointi kohdallaan niin pienillä heitoilla sen jälkeen okulaariin tai kameraan ei ole isoa merkitystä. Väkisinkin siinä barlowien, ADC kollektorin ja ym. lisälaitteiden takia tulee pientä heittoa.
Minulla oli SW linssiputken tarkentimen moottori, hinnaltaan kahdeksan kymppiä saksan astrokaupoissa ja asensin sen JMI tarkentimeen. Nyt pääpeili saa olla paikallaan, moottori liikuttaa tarkennusta ja tulos näkyy tietokoneen näytöllä. Vaikuttaa lupaavalta...Olen linssiputkien kanssa käyttänyt Vixen kääntöpeiliä ja se sopii maksutovinkin kanssa.