OMC 200 Maksutov

Aloittaja Tane, 27.12.2020, 01:56:48

« edellinen - seuraava »

Tane

Putken kulunut hiilikuitupinta uusittiin ym. remonttia niin toistakymmentä vuotta ollut tehdaskollimointi menetettiin, mikä on näissä herkästi säädettävissä laitteissa valitettavaa. Apupeilin takana olevasta kolmesta ruuvin jäljestä päätellen niihin ei ollut koskettu sitten tehtaan säädön. Nyt piti opetella asia. Foorumilla on neuvot omassa säikeessään. Yksinkertaistettuna tein näin:

1. Irrotin korjauslasista apupeilin. Katsoin tarkentimen 1,25 aukosta näkyykö ympyrä. Apuna 1,25" holkissa suojatulppaan tehty alle millin reikä keskellä. Soikio näkyi. Takakansi tarkentimineen ja pääpeileineen on tehtaalla kiinnitetty kahdeksalla ruuvilla putken vaippaan ja sen perusteella kollimoitu. Piti tehdä uusi kiinnitys kolmelle ruuville että on tarvittava säätövara saada  oikein keskitettyä. Sen jälkeen näkyi ympyrä. Kolme ruuvia pitää kiristyksen kun lisänä on 2mm alumiini vahvistin panta ja siitä muutama sentti ylöspäin putken kiinnityspanta vielä puristaa.

2. Katsoin putken edestä noin puolentoista metrin päästä ovatko kaikki renkaat keskitetty. Ei ollut. Avasin takaa ja mittasin oliko pääpeili tasassa. Noin puoli milliä toinen reuna heitti.  Mistä se on tullut? Varmaankin kun peiliä liikuttava vipu kulumistaan katkesi ja jouduin sen vahvistamaan. Putki on maksanut 2000-luvulla uutena 4000 euroa, uskoisi olleen silloin kunnossa. Tässä maksutov mallissa ei ole pääpeilille säätöruuveja. Peili on kevyesti paikallaan jousen painamana. Laitoin peilin alle toiselle puolelle ohutta maalarinteippiä niin että kallistus tasoittui. Nyt edestä katsoen renkaat tulivat samankeskisiksi.

3. Apupeili paikalleen ja katsomaan tarkentimesta. Apupeilin kolmesta pikkuruuvista säätö pienin liikkein kuusiokoloavaimella että saadaan taas näkymään ympyrä.

Tuon jälkeen tein tähtitestin. Tarkennus sisään ja ulos...Kuvat alla.  Seuraavaksi Kuu olisi testaus vuorossa osoittamaan lisä kollimoinnin tarpeen.

Celestron C14,

Pappis

Kotikutoisetkin konstit ovat tehokkaita, kun mies vain osaa homman!

Tane

Maksutovin peilit käytin maaliskuussa Englannissa Orion Opticsilla pinnoituksessa. Uusi Hilux pinta maksoi kaikkineen pää ja apupeilille(pieni 44mm halkaisia) tullimaksuineen ja postikuluineen(Royalmail) 230 euroa. Tarkan kollimoinnin lopullinen hiominen vei aikaa okulaarilla 300-400x suurennuksella katsomalla ja kameralla kuvaamalla. Nyt sain ensikerran kokeilla Saturnukseen, kuuta olin kuvaillut aiemmin jonkun kerran. Olen vuodesta 2016 kuvannut matalalla olevaa Saturnusta Bresserin ja Skywatcherin 150/1200 akromaateilla. Siksi tein heti vertailevan testin. Lennosta vaihtelin kameraa, ettei ainakaan suurempia seeingin muutoksia osuisi. Kuvasin useamman videon molemmilla putkilla. Akromaatin läpi näkyvä vihertävä sävy tulee Fringekiller suotimesta, jota ilman kuva taas olisi violettia haloa ja epäselvempi. Maksutovissa en käyttänyt muita kuin värikameraan(IMX 224 Ceres) kuuluvaa IR suodinta. Molemmilla oli ADC korrektori.
Celestron C14,

Tane

#18
Vertailu Maksutov vastaan Skywatcher 150 f8 akromaatti. Seeing oli linssiputken perusteella korkeintaan keskinkertainen mutta Maksutov suoriutuu siitä paremmin. Tarkennuksesta ei ollut kiinni, linssiputkessa on moottori focuserissa ja saa kaukosäädettyä. Linnssiputkelle käytin 2x barlowia ja pidennettäessä kuva hajosi, ei kestänyt enempää suurennosta. Pottoväliksi tuli 2400mm. Maksutovilla se on aina 4000mm

Nyt planeettojen kohotessa ylemmä vuosi vuodelta alkaa linssiputken edut kadota.
Celestron C14,

Tane

Pari tarpeellisiksi osoittautunutta olen asentanut. Näissä liikkuteltavan peilin systeemeissä sopiva tarkennus tahtoo olla työlästä. Niinpä yritin vanhasta SW akromaatin tarkentimesta kyhätä apua. Sitä en saanut kuitenkaan kunnolla kohdistetuksi, laser näytti minne milloinkin. Myös paino ja pituus olivat liikaa. Luovutin ja jatkoin entistä peilinsiirtotarkennusta...Kunnes sattui tähtibasaariin tulemaan myyntin Einarin vanha JMI SC tarkennin. Ostin ja ensikoettamalla vaikutti lupaavalta. Oli tuota linssiputki tarkennin virittelyäkin puolet pienempi niin painoltaan kuin pituudeltaan. Säätelyssä sopivaksi viottui yksi neljästä pikkukuulalaakerista. Tilasin Kentsolta Kokkolasta uuden 10mm halkaisijaisen laakerin, se tuli seuraavana päivänä. Nyt osui laserin säde heti keskelle. Takakansi on pultattu, ettei putken linja tarkennin aukosta apupeilin aukkoon pääse liikkumaan juurikaan...Kolmen ruuvin vähimmäismäärän lisäksi minulla on vielä 10 lisäruuvia vankistamassa...Olen testaillut vuosien mittaan linssiputkia ja tullut tulokseen että kun putkessa, objektiivista tarkentimen aukkoon on kollimointi kohdallaan niin pienillä heitoilla sen jälkeen okulaariin tai kameraan ei ole isoa merkitystä. Väkisinkin siinä barlowien, ADC kollektorin ja ym. lisälaitteiden takia tulee pientä heittoa.

Minulla oli SW linssiputken tarkentimen moottori, hinnaltaan kahdeksan kymppiä saksan astrokaupoissa ja asensin sen JMI tarkentimeen. Nyt pääpeili saa olla paikallaan, moottori liikuttaa tarkennusta ja tulos näkyy tietokoneen näytöllä. Vaikuttaa lupaavalta...Olen linssiputkien kanssa käyttänyt Vixen kääntöpeiliä ja se sopii maksutovinkin kanssa.
Celestron C14,