Pieniä korjauksia on OMC200 maksutov vaatinut. Tarkennuslaitteen kappale joka liikuttaa pääpeiliä on näköjään näiden heikkokohta. Se katkesi kuten kuvasta näkee. Kysyin jo Orion Opticsilta englannista että mitä osa maksaa. 180 puntaa vastattiin. Mutta korjasin sen itse, eli tein molemmin puolin kaksi 5mm paksua alumiinipalaa ja ruuvasin kiinni. Kestää ja on varmempi mitä alkuperäiset rimpulat. Peilienpinnoituksesta kysyin myös, mutta okulaarissa 320x suurennos Jupiterille on paljon kirkkaampi kuin minun SW 150/1200 akromaatilla 250x. Pinnoitukseen ei tarvetta.
Kun kaikki avattiin ja purettiin niin uudelle kollimoinnille tuli tarve. Apupeili on pieni ja todella tarkka keskittää. Ensin käytin kollimaattoria, mutta se vaikka Newtonille ja SW 150 linssiputkelle on välttämätön vain sotki Maksutovin optisen linjan löytymistä. Ehkä vaatii eri laserlaitteen...Otin siis korjauslasista apupeilin pois ja siihen reikään katsoin okulaari aukosta takaa ja kun oli keskellä niin takakannen kolme ruuvia kiinni. Apupeili paikalleen ja sen pikkuruuveista säätöä että näkyi okulaariaukosta ympyrä. Sihtaamiseen käytin 1,25" holkkia jossa suojatulpassa ihan pieni reikä keskellä. Tässä vaiheessa tähtitesti näyttää jo liki umpyrää molemmin puolin tarkennuspisteen. Vielä päivällä parinsadan metrin päässä olevaan maakohteeseen loppu tarkennus. Kollimaatio on lähes kohdallaan. Loppu terävyys tulee ihan minimaallisen yhden tai kahden apupeilin pikkuruuvin säädöllä.
Onneksi olen ottanut paljon testikuvia tehdassäädetyllä kollimoinnilla ja nyt pystyn vertaamaan niihin.