Laptopille kenttäkäyttöön salkku

Aloittaja Timo Kuhmonen, 19.12.2007, 17:34:01

« edellinen - seuraava »

Timo Kuhmonen

Suunnitelmissa oli rakentaa planeettakuvaukseen kannettavalle PC:lle kenttäkäyttöön sopiva salkku.
Pitää toimia sekä kesällä ja talvella. Arvioisin projektilleni valmistumiseksi -> helmikuu 2008.

Systeemin ajattelin toteuttaa Storm Case tai Peli -laukkuun (vankka muoviseos)
Plussana olisi, jos laukku sopisi mitoiltaan / painoltaan lentokoneeseen käsimatkatavarana. Pehmusteet teen itse.

Sisältönä on alustavasti:
-kannettava PC (win XP)
-12V kannettavan laturi
-kaksi lämmityselementtiä (yksi PC:n alle, toinen näytön taakse)
-tehonsäätöyksikkö lämmitykseen
-pieni kiintolevy (videoiden varmuuskopionti)
-12V tupakin sytytin haaroitinkappale
-muut pikku tilpehöörit

Onko antaa kehitysideoita / vinkkejä. Mitä voisi lisätä taikka muuttaa....?
Todennäköisesti huomenna käyn Storm Casen mallikappaleita katsomassa.

dirty

Itse tein salkun läppärille vanhasta muovisalkusta, jossa on alumiinivahvisteiset reunat. Niin, se on muuten vanha koulusalkkuni yli parinkymmenen vuoden takaa. Otin kaikki alkuperäiset vuoraukset pois ja eristin laukun samanlaisella materiaalilla mitä retkipatjat ovat. Läppärille muotoilin siitä sopivan pedin ja ostin autonistuimen lämmityselementin läppärin alle. Elementistä lähtee piuhat banaaniliittimiin ja muille piuhoille (USB & virta) on porattu reiät salkun runkoon. Pihalla pidän salkkua jalustan vieressä enimmäkseen kiinni ja toimintoja (kuvankaappaus, fokusointi, jalusta) ohjaan WLAN:in kautta sisältä työhuoneen PC:llä ja remote desktopilla. Tämä on ihan toimiva systeemi, ainakin DS-kuvauksessa. Ennen tätä kokeilin myös vetää USB piuhat CAT5 -extenderillä sisätiloihin asti, mutta kameran lukukohina kasvoi liian suureksi.
Harri Hytönen

Timo Kuhmonen

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 19.12.2007, 18:58:01
Tuskin pääset laitoksen kanssa lähellekkään lentokonetta. Työmaille mitta-PC:t yleensä matkustavat ruumassa.
Lämmityselementit ym. härpäkkeet ovat turvatarkastuksessa kovin epäilyttäviä. Suomessa saattaa selvitä selittämällä
mutta jossain kuumaverisemmässä maassa laukku, jossa sähköjohdot kulkevat tietokoneesta johonkin tunnistamattomaan massaan, saattaa aiheuttaa välittöntä toimintaa. Itse olen kerran avannut laukkuni turvahenkilöstön tutkittavaksi yksin katottomassa betonihuoneessa. Turvahenkilöstö seurasi ulkopuolelta kameran välityksellä toimiani ja tuli tarkastamaan laukun kun olin sen heille avannut.

Tuossa on kieltämättä hyvä pointti... Viime aikana kun on tullut matkustelua syksyisin Lappiin, on huomannut miten turvatarkastukset on tiukentuneet.
Luontokuvaukseen käytetyn repun, jossa on kameran lisäksi objektiiveja, joutuu yhä tarkemmin tarkastuksessa selvittämään. Läppäri pitää otta laukusta pois, joskus objektiivejakin pitää erilliseen laatikkoon purkaa. Vaikuttaa siltä, että Suomessa ei aina päde samat "kriteerit", tietyillä kentillä tarkastukset on tiukempia kuin toisilla...

Mielenkiinnosta voisin tietoa etsiä tai taikka kysyä, onko turvaohjeituksessa (Finnair tms.) mitään mainintaa elektronisten mittalaitteiden kuljetuksesta. Luulisi lähinnä tuohon kategoriaan kuuluvan (jos/kun ai koo koneessa kuljettaa).

Timo Kuhmonen

Lainaus käyttäjältä: dirty - 19.12.2007, 20:41:59
Läppärille muotoilin siitä sopivan pedin ja ostin autonistuimen lämmityselementin läppärin alle.
Ajattelin, että omassa salkussani pitäsi olla myös lämmitin näytön taakse. Kuinkahan arkoja käytännössä esim. TFT tyyppiset näytöt on pakkaselle ?
Kiintolevyt myös, eikös nämä ole arkoja vikaantumaan, etenkin kun ne on kylmässä ?
(oma salkkuni tulee lämpimästä sisätilasta ulos, koneessa on siten elektroniikan muodostamaa hukkalämpöä mukana)

Lainaus käyttäjältä: dirty - 19.12.2007, 20:41:59
...muille piuhoille (USB & virta) on porattu reiät salkun runkoon. Pihalla pidän salkkua jalustan vieressä enimmäkseen kiinni...
Tämäkin pitäisi itsellä ratkaista. Onko mitään haittaa, jos salkku jää muutamaksi tunniksi kansi osin raolleen, koska piuhat pitää saada ulos ?
Mainitsemillani parilla laadukkaalla laukulla on yleensä pitkä tuotetakuu. Kuinkahan takuun käy jos poraa reikiä kylkeen...?

Lainaus käyttäjältä: dirty - 19.12.2007, 20:41:59
...toimintoja (kuvankaappaus, fokusointi, jalusta) ohjaan WLAN:in kautta sisältä työhuoneen PC:llä ja remote desktopilla. Tämä on ihan toimiva systeemi, ainakin DS-kuvauksessa. Ennen tätä kokeilin myös vetää USB piuhat CAT5 -extenderillä sisätiloihin asti, mutta kameran lukukohina kasvoi liian suureksi.
Ajatuksena tämä olisi kieltämättä houkutteleva. Ne paikat missä tulen käyttämään laukkua, ei aina ole normaalin WLAN kantaman sisällä.

dirty

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 19.12.2007, 21:51:11
Ajattelin, että omassa salkussani pitäsi olla myös lämmitin näytön taakse. Kuinkahan arkoja käytännössä esim. TFT tyyppiset näytöt on pakkaselle ?
Kiintolevyt myös, eikös nämä ole arkoja vikaantumaan, etenkin kun ne on kylmässä ?

Kovimmista pakkasista ei ole kokemusta, mutta viime session aikana oli noin -9C ja salkku oli ulkona n. 8h.
Kun salkun kansi on kiinni, niin lämpö pysyi hyvin sisällä ja läppäri oli näppituntumalla lämmin session loputtua.
Näyttö rupeaa muistaakseni välkkymään jos on pitkään auki pakkasessa. Kovalevyjen hajoamiseen pitää varautua vaikkei läppäriä ulkoiluttaisikaan, eli kaikesta tärkeästä kopio myös ulkoiselle kovalevylle.
Harri Hytönen

Timo Kuhmonen

Tein kuljetuslaukun okulaareille ja varusteille, tukevasta Storm case -salkusta. Viime yritykset kantaa C8 putkea jalustoineen ja vermeinen, ei ollut hauskaa... Tarve on vielä jalustan, kaukoputken ja laptopin salkulle. Todennäköisesti saman valmistajan laukkua käytän myös läppärille. Liinalla tms. salkut kiinni nokkakärryyn ja eikun menoksi....
http://tiku-astro.blogspot.com/2008/01/eyepiece-carrying-case.html

Jussi Koponen

Kyllä sitä piti ruveta suunnittelemaan ensin huurrelämmitin kameraan ja nyt vielä lämmitettävä salkku kannettavalle. Varaosa-autosta penkinlämmitin irti ja näyttää melko sopivalta.


Jarkko.A

Onkohan kukaan miettinyt mini-itx tai intelin atom prosessoriin pohjautuvan emolevyn laittamista salkkuun? Noille on 12v virtalähteitä ja komponenttien ahtaminen, kosteussuojaus ja lämmitys tuntuisi toimivan kannettavaa helpommin. Hintahan noissa pyörii samassa kuin halvan kannettavan kanssa mutta komponentit voisi päättää itse.

Koneen hallintalaitteetkin saisi itse päättää. Nykyisin löytyy rullattavia silikonisia ja vedenkestäviä näppäimistöjäkin jotka myös kestäisivät hyvin pakkasta.

Näytöksi sopisi hyvin 7" 12v autokäyttöön tarkoitettu pikkunäyttö. Nämäkin kestävät pakkasta suhteellisen hyvin ja näitä saa myös kosketusnäytöllisenä.

Jos perinteisen kovalevyn korvaisi vielä ssd-mallisella, ei lämmitystä tarvittaisi käytännössä ollenkaan sillä sehän on ainoa osa joka ei kestä pakkasta. Koneen hukkalämpö lämmittäisi itse koneen ja myös näytön jos se ohjattaisiin näytön taakse.

Koneen voisi myös eristää täysin jolloin kondenssivedestäkään ei tarvitsisi välittää. Lämpimillä ilmoilla taas voisi yhteen seinään laittaa tilalle alumiinisen siilin joka siirtäisi lämpöä pois koneelta.

Autoon olen tuollaisia takakonttiin laitettavia laitteita muutamia vuosia sitten väsännyt eikä ainakaan tähän mennessä ole kuulunut että olisivat talvella hajonneet.

dirty

Mietin itse jonkin pienen emolevyn ostamista jokin aika sitten. Rakentelu on kivaa, mutta aika on joskus kortilla.
Päädyin lopulta tähän. Yksi mielenkiintoinen vaihtoehto on myös tämä.
Itse en käytä näyttöä enkä näppäimistöä. Etäkäytän PC:tä WLAN:in, läppärin ja Windows Remote Desktop:in avulla.
Harri Hytönen

Ari Haavisto

Innostuin rakentelemaan, kun läppäri (Samsung N120) pitää putken luokse saada mm. Meade LPI:tä varten ja putkenohjaukseenkin välillä. Etrasta ostin paksua retkipatjan oloista uretaanimattoa josta koversin pohjaosan, johon läppäri johtoineen sopii, ja toisaalta näyttöä varten kansiosan joka saranoitu pohjaosaan liimatuilla kangashihnan pätkillä. Kansiosassa näytön lisälämmitykseen 15W tarrapohjainen 7x13 cm vastusmatto (spelektroniikka.fi) liimattuna alumiinifoliovuokan (Pirkka) pohjaosaan. Folio tarvitaan lämpöä johtamaan, jottei vastus tule liian kuumaksi. Kansiosan reunassa vastuksen virtaliitin johon sopii sama liitin kuin NEQ6 PRO:n jalustaan ja siihen tekemääni käsikapulan lämmitykseen.

Kun koneella operoidaan (kakkoskuvan tilanne), näytön eteen nostetaan (ja tarvittaessa klipsillä tiiviisti kansiosaan kiinnitetään) pleksimuovi, jolloin näyttö toivottavasti pysyy lämpimänä eikä pleksi huurru. Jos näppäimistöä ei käytetä, vaan seurataan vain ruutua ja klipsutellaan hiirellä, käännetään näppiksen päälle pohjaosaan liimattu kaksikerroskangas joka on itse asiassa läppärin mukana tullut eristävä kangaslaukku. Jos kone toimii vaikka autoguidaushommissa tms. niin pleksi pois, näyttö lasketaan alas huopakangasta vasten (jolloin kone ei mene valmiustilaan/unosille kun jää vähän raolleen) ja kansiosa taitetaan alas, jolloin kone jää lämpimään poteroonsa (kolmoskuvan tilanne). Kuitenkin ilma pääsee hiukan kiertämään. Edelleen itse läppärilaukun kansi voidaan laskea alas. Itse laukku on Bauhausin poistuva malli alennuksesta, alumiininen läppärisalkku. Olisi ehkä saanut olla korkeampi salkkumalli, nyt kun paksujen eristeiden vuoksi ei mahdu kauheasti muuta kamaa salkkuun.


Ja lopuksi kuva, kun samasta retkipatjasta ja vanhasta Bilteman CD-levylaukusta tein EOS 500D:lle, Meade LPI:lle ja tykötarpeille objektiiveineen laukun. En jaksanut hakea toista kameraa kuvan ottoa varten, joten itse EOS ei ole paikallaan mutta se tulee lokoseen jossa kuvassa ohjekirjat. Ei mitään tehtaassatehdyn näköistä kun vaan mattopuukolla leikkelin, mutta toivottavasti toimivaa.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Meade-mad

Olen jostakin lukenut noiden vaahtomuovien leikkuuohjeita - tiedä sitten ovatko toimivia.

tapaus yksi:

Otetaan kaksi vaahtomuovia hieman suurempia vanerilevyjä, joihin leikataan mallikuviot. Puristetaan vaahtomuovi noiden levyjen väliin ja leikataan veitsellä.

tapaus kaksi:

Otetaan avosoluista vaahtomuovia kastellaan se läpimäräksi. Puristetaan vaahtomuovi märkänä levyjen väliin ja pakastetaan levy. Leikataan mallineen mukaan sahalla.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Kaizu

Apteekista saa kirurgin veitsiä ja niihin erilaisia teriä. Niitä on pidempiä kuin mattopuukon terät ja ne leikkaavat hyvin vaahtomuovia ja umpisoluista polyeteeniä. Terävyydeltään ovat samaa luokkaa kuin partakoneen terät.

Kaizu
Kai Forssen

Timo Kuhmonen

Jos on simppleli salkku, niin minulla ainakin toimineet sellaiset vaahtomuovit missä valmiiksi löyhästi kiinni olevia kuutioita. Missä tilaa tarvitaan - kuutiot poimitaan nypitään käsin pois...

Ari Haavisto

Tuli kokeiltua laukkua webbikameran käytössä pari tuntia -17C...-18C lämmössä. Pleksi toimi erinomaisesti ja kone pysyi haaleana vaikka enimmän osan ajasta näppis oli esillä kun jahtasin kuuta pilvenraoista. Tuo näytönlämmityksen folio oli kuitenkin liian ohut ja kun ei ollut tuohon vastukseen vielä säädintä, tehoa oli liikaa ja ohut folio tuli hetken kuluttua turhan kuumaksi ja näytön kanteen tuli "kuhmu" kun muovi meni lämpötilaeroista mutkalle :shocked:. Suoristui kylläkin suunnilleen takaisin sisällä. Tuntui pleksin alla pysyvän kuitenkin näyttö aikas hyvin läpöisenä muutenkin kun vain ajoittain antoi hetken lisälämpöä.

Eli seuraavaksi kunnon paksumpi alumiinilevy tuohon näytönlämmitykseen, että lämmöt tasaisemmat koko alueelle, toinen vastus koneen alle samalla tavoin ja lopuksi tehonsäätö, niin pitäisi olla siinä.

Tuo vaahtomuovin tms. leikkaus on kyllä helppoa isolla mattopuukolla ja tuo puristuskikka toimii. Vaikeampaa oli silloin kun piti leikata pohjallisia koloja eikä läpi asti. Olisi pitänyt ostaa myös ohuempaa "patjaa" niin olisi saanut leikata aina paksusta läpi ja tehdä pohja liimaamalla alle ohutta patjaa. Nyt tuli hiukan rotanjyrsimän näköistä joistain pohjista. Eipä tuo tosin omassa käytössä haittaa lainkaan, mutta vie himpun katu-uskottavuudesta. Tuo käyttämäni patja ei ime vettä eikä kosteutta, mutta jos imisi, voisi tosiaan pakastaa ja kokeilla vaikka yläjyrsimellä ajaa koloja? Kirurgin veitsiin varmaankin saa kulmateriä ja semmoisella voisi seuraavaa askartelua kokeilla.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Vesa Kankare

Onko tuo itse koneen lämmittäminen välttämättä tarpeen? Kannattaa olla tarkkana ettei se ylikuumene. Meinaan läppäri itsessää luo jo sen verran lämpöä, että pysyy kyllä varmasti kuivana, varsinkin jo on tuollaisessa eristyksessä. Näyttö toki on vaarassa jäätyä, mutta sekin pysyy kohtuu hyvin plussan puolella jos vaan on koko ajan päällä. Toki ihan noin kylmää en omaani eeetä ole vienyt, mutta lähes -10C pakkasessa pelaa ihan moitteetta ja on yleensä koko kone ihan lämmin.

Upotuksen saa helposti kun leikkaa ensin läpi, sitten madaltaa irronnutta palaa ja laittaa sen takaisin niin, että ehjä pinta on ylöspäin. Tulee siisti.
Vesku
www.vkastronomy.com