Innostuin rakentelemaan, kun läppäri (Samsung N120) pitää putken luokse saada mm. Meade LPI:tä varten ja putkenohjaukseenkin välillä. Etrasta ostin paksua retkipatjan oloista uretaanimattoa josta koversin pohjaosan, johon läppäri johtoineen sopii, ja toisaalta näyttöä varten kansiosan joka saranoitu pohjaosaan liimatuilla kangashihnan pätkillä. Kansiosassa näytön lisälämmitykseen 15W tarrapohjainen 7x13 cm vastusmatto (spelektroniikka.fi) liimattuna alumiinifoliovuokan (Pirkka) pohjaosaan. Folio tarvitaan lämpöä johtamaan, jottei vastus tule liian kuumaksi. Kansiosan reunassa vastuksen virtaliitin johon sopii sama liitin kuin NEQ6 PRO:n jalustaan ja siihen tekemääni käsikapulan lämmitykseen.
Kun koneella operoidaan (kakkoskuvan tilanne), näytön eteen nostetaan (ja tarvittaessa klipsillä tiiviisti kansiosaan kiinnitetään) pleksimuovi, jolloin näyttö toivottavasti pysyy lämpimänä eikä pleksi huurru. Jos näppäimistöä ei käytetä, vaan seurataan vain ruutua ja klipsutellaan hiirellä, käännetään näppiksen päälle pohjaosaan liimattu kaksikerroskangas joka on itse asiassa läppärin mukana tullut eristävä kangaslaukku. Jos kone toimii vaikka autoguidaushommissa tms. niin pleksi pois, näyttö lasketaan alas huopakangasta vasten (jolloin kone ei mene valmiustilaan/unosille kun jää vähän raolleen) ja kansiosa taitetaan alas, jolloin kone jää lämpimään poteroonsa (kolmoskuvan tilanne). Kuitenkin ilma pääsee hiukan kiertämään. Edelleen itse läppärilaukun kansi voidaan laskea alas. Itse laukku on Bauhausin poistuva malli alennuksesta, alumiininen läppärisalkku. Olisi ehkä saanut olla korkeampi salkkumalli, nyt kun paksujen eristeiden vuoksi ei mahdu kauheasti muuta kamaa salkkuun.
Ja lopuksi kuva, kun samasta retkipatjasta ja vanhasta Bilteman CD-levylaukusta tein EOS 500D:lle, Meade LPI:lle ja tykötarpeille objektiiveineen laukun. En jaksanut hakea toista kameraa kuvan ottoa varten, joten itse EOS ei ole paikallaan mutta se tulee lokoseen jossa kuvassa ohjekirjat. Ei mitään tehtaassatehdyn näköistä kun vaan mattopuukolla leikkelin, mutta toivottavasti toimivaa.