Kameraohjainta

Aloittaja TsH, 17.12.2007, 21:41:29

« edellinen - seuraava »

TsH

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 06.04.2009, 23:55:57
jotain kommenttia kehiin...

Normal valotusmoodi:
-kun valotukset käynnistää, onko alussa oleva "Focus Delay" aika riittävän pitkä, että sallii yksikön laittevan jalustan pidikkeeseen tms. kiinni (pois kuvaajan käsistä)i. Sitten odotetaan hetki että jalustan tärinät vaimenee ja aletaan sarjatulta kuvata. Vai onko tämä viive muualle tarkoitettu ?

Valokuvaussekvenssi menee seuraavasti:
[Odotusaika] [Tarkennusviive] [Valotusaika] [Odotusaika] ...
Kaikki noista viiveistä on säädettävissä, eli ajan voi määritellä niin pitkäksi kuin haluaa.

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 06.04.2009, 23:55:57
-onko viivettä kameran peilin nousun aiheuttaman tärinän kompensointiin ? Tuskin tarvinnee kovin pitkä viive olla... tarkoitan valotuspulssia (Shutter Time) edeltävä "peilinnostokomento". Ainakin D200 tapauksessa tämmöinen on tarpeen jos "mirror lockup" moodi kamerasta valittuna.

Mitenkäs tämä nyt menee käytännössä? Pitääkö kameralle antaa ennakkopulssi ennen varsinaista valotusta?
Omassa kamerassa (D80) tuo hoituu ihan niin, että kamera huolehtii itse viiveestä. Paremmissa malleissa eka pulssi nostaa peilin ja toinen avaa sulkimen?

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 06.04.2009, 23:55:57
liitännöistä, kysyn mielenkiinnosta:
-millainen on virtaliitin ja sen polariteetti ?
kestääkö laite sen, jos sattuu laittamaan kiinni väärän polariteetin omaavan virtapuihan ? Tuollainen riski voi olla todellinen. Huolellinen laiteen käyttäjä tietenkin tarkastaa napausuudet.

Virtaliitin on 2,5/5,5mm (+) keskellä, eli mahdollisimman monen virtalähteen pitäisi sopia.
Pitäisi kestää, regu estää kytkennän väärinpäin. Diodisuojauksen voisi vielä lisätä seuraavaan revisioon sitten joskus.

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 06.04.2009, 23:55:57
-oletko kokeillut laitetta pakkasella (esim alle -10C), aprikoin miten mahtaa LCD toimia ?
(jos vastaavia näyttösysteemeitä itse joskus rakentaa, saatan harkita VFD -näyttöjä sinne...)


Tuolla aikasemmin taisin mainita, että lineaariregun tuottaman lämmön pitäisi riittää pitämään näyttö lämpimänä, pitänee heittää yksi purkki pakkaseen ja kokeilla.

Timo Kuhmonen

"Mitenkäs tämä nyt menee käytännössä? Pitääkö kameralle antaa ennakkopulssi ennen varsinaista valotusta?
Omassa kamerassa (D80) tuo hoituu ihan niin, että kamera huolehtii itse viiveestä. Paremmissa malleissa eka pulssi nostaa peilin ja toinen avaa sulkimen?"
************
Ainakin D200 kamerassa ennakkopulssi pitää antaa, jos ei ns viivästettyä laukaisua ole päällä kamerassa. Oletuksena muistaakseni tuo ei ole päällä.

Se viivästää laukaisua about 0.5s (korvakuulolta). Ymmörsin että tässä tilassa en sin nostetaan peili ylös, sitten odotetaan em. aika.
Jos ei viivästettyä laukaisua ole päällä, niin peilinnosto tehtävä erillisellä pulssilla (ennen valotusta). Muista Dxxx kameroista en tiedä - miten logiikka siellä toimii.
Jos jollakin foorumilaisella on, voisi kommentoida lisää.

Toisaalta jos on pitkän polttovälin putki, mietin että riittääkö edes kameran oma (hieman vajaa sekunti) vaimentamaan putken tärinöitä. Voi olla ongelma silloin jos kokoonpano ei ole tarpeeksi tukeva ?

TsH

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 07.04.2009, 15:03:39
Ainakin D200 kamerassa ennakkopulssi pitää antaa, jos ei ns viivästettyä laukaisua ole päällä kamerassa. Oletuksena muistaakseni tuo ei ole päällä.

Se viivästää laukaisua about 0.5s (korvakuulolta). Ymmörsin että tässä tilassa en sin nostetaan peili ylös, sitten odotetaan em. aika.
Jos ei viivästettyä laukaisua ole päällä, niin peilinnosto tehtävä erillisellä pulssilla (ennen valotusta). Muista Dxxx kameroista en tiedä - miten logiikka siellä toimii.
Jos jollakin foorumilaisella on, voisi kommentoida lisää.

Toisaalta jos on pitkän polttovälin putki, mietin että riittääkö edes kameran oma (hieman vajaa sekunti) vaimentamaan putken tärinöitä. Voi olla ongelma silloin jos kokoonpano ei ole tarpeeksi tukeva ?

Pitääkin laittaa tuo seuraavaan firmikseen optioksi. Eli sitten voi määritellä noiden kahden pulssin viiveenkin.

Jos joku tietää, mistä saisi sopivia akkukoteloita niin voisi laittaa linkkiä. Ajattelin tuohon ohutta LiPo tai LiIon akkua jonka voisi sitten laittaa purkin kaveriksi. Etsin aluksi patterikotelolla olevia koteloita, mutta ne ovat niin isoja, että laitteen koko olisi mennyt ihan mahdottomaksi. Piirilevyn ja kotelon pohjan väliin mahtuisi kyllä ohut LiPo-akku.

Päivitin ensimmäisen postauksen, niin kaikkien ei tarvitse lukea aina koko ketjua.

Timo Kuhmonen

Kyllähän noita LiIon akkukennojankin nykyään alkaa saada paremmin. Jos oikein muistan esim 3...4 vuotta sitten saatavuus oli heikompi.

tuleeko kennot siis johdon päässä roikkuvaan irralliseen koteloon ?

Jos jossakin laitteessa (paristot / akut kotelon sisällä) korvaa ne vastaavilla LiIon kennoilla, niitä kait löytyy nykyään melko lähelle AA-kennon koossa. LiIon akkujen jännite on hieman reilut 3V per kenno. Joten niitä tarvitaan about puolet, esim NiMH kennojen määrästä. Kapasiteetti / painosuhteeltaan ovat LiIon kennot tietääkseni aika ylivoimaisia muihin akkutekniikohin tänä hetkenä.
Mutta laitteen suunnittelijahan nämä päätökset tekee, muut yrittää kovasti johdatella :-)

Yleiselektroniikka ja muut kaupat on pitäneet joitakin ladattavia LiIon kennoja nettikaupassaan. Jos aiot tuota tekniikkaa olevet kennot valita, varmaan kannattaisi vertailla myös K2 Energy Solutionsin valmistamia tuotteita. Niillä on paljon eri kokoisia LiIon kennoja eri kapasiteeteilla. Suomalaiset Veppikaupat ei niitä yleensä myy. K2 solution sivuilla on online shoppi...
http://www.k2battery.com/

Kotikulmilla Espoossa on tämä firma. Ymärtääkseni niillä on K2 energy Solution tuotteiden edustus. Ei ole havaintoa myyvätkö suoraan kuluttajille, ilmeisesti aika uusi firma...? Voisi ainakin kysyä tarkempia lisätietoja. Jos saat tietoa niin kerro...
http://www.europeanbatteries.fi/


Timo Kuhmonen

Sana pari noista paristokoteloista (jäi edellä mainitsematta)

En ole löytänyt elektroniikka liikkeistä kunnollisia koteloita, ainakaan sellaisia jotka on ulkoiseen käyttöön tarkoitettu (johdon perässä oleva kotelo, esimm AA akuille). Paketti pitäisi olla kunnolla tehty... ja sehän taas nostaa hintaa.

Käytettyinä / purettuina noita AA-paristokoteloita voisi yksittäiskappaleina saada esim rikki menneistä retkeilijöiden otsalampuista. Joissakin malleissa on esim vyölle tai otsapantaan erillisellä kiinnityksellä varustettu paristo / akkukotelo. Ovat tukevia ja hyvin ulkokäyttöä kestäviä...

TsH

Virtalähde, patterit tai muuntaja on tosiaan tällä hetkellä ulkoinen. Tuosta olisi muuten tullut liian iso. Tarkoituksena olisi joskus tosiaan sovittaa litium-akku tuonne kotelon sisälle, mutta siihen on kyllä vielä matkaa. Ajattelin jotain pientä paristokoteloa, mutta kuten sanoit, niitä on todella vaikea löytää.

TsH

Ekat neljä laitetta ovat nyt valmiina, pari tuossa odottaa vielä postittelua.

Tein tällaisen pienen sivuston, johon laitan infoa uusista firmiksistä jne:
http://tahtisuo.ath.cx/drex/

Kehityskeskustelu jatkuu täällä sitä mukaa kun tuosta löytyy korjattavaa tai joku keksii lisäominaisuuksia.
Koko ensi viikko näyttää todella kiireiseltä ja viikonloppukin aika pahalta. Sitten taas on rauhallisempaa
ja voisi seuraavaa erää kasailla pikkuhiljaa.

TsH

Tiedän nostavani aika antiikkisen ketjun, mutta aika paljon on tapahtunut sitten tämän projektin aloittamisen.
Kun kristallipallosta on patterit loppu eikä ennustaminenkaan ole oikein koskaan ollut lajini niin toisinaan elämässä tulee prioriteettivaihdoksia.
Itse asiassa jopa asuinmaakin on vaihtunut tässä välissä. :)

Noh, kaikesta huolimatta ajattelin julkaista projektin tiedostot kokonaisuudessaan, joten jos kiinnostusta löytyy niin kaikkea allaolevaa saa käyttää ihan vapaasti.

Tiedostot löytyvät osoitteesta:
http://proximia.fi/files/kameraohjain_v1.0.zip

Paketissa on piirilevykuva ja sähkökaavio EAGLE-yhteensopivassa muodossa. Lisäksi Windows-sovellus on Visual Studiolla ja prosessorisovellus ATMega studiolle tehty.