Skywatcher 127 ja todella toope käyttäjä

Aloittaja Caiffa, 11.10.2020, 21:51:35

« edellinen - seuraava »

Caiffa

En tiedä miten tän nyt selittäis....kaukoputki 127 skywacher . olen yrittänyt perehtyy sen sielun elämään, mutta huonoin tuloksin... 2kk
Ensinnäkin...
-1 pystytän laitteen,vaateriin...longit ja latit +ajat+korkeudet ym. kohillaan...piuhat kiinni. luultavasti azmut... kolmijalka...goto moottorilla...tai siis putki
-2 Kaukosäätimestä katson esim. planeetat...Mars,
-3 haku päälle, alkaa pyörii ja etsii, mutta kun "hänen" mielestä Mars on löytynyt, niin sen verran minäkin tiedän taivaasta ja tähdistä,planeetoista että ei se nyt ainakaan tuolla suunnassa ole, heittää kohde about ainakin 90 astetta ja kulmakin on ihan pielessä... 45 tai sinnepäin...ja ilmansuunta koillinen.
Olen käynyt ulkona kuvailemassa muuten järkkärillä (harrastus jo vuosia)... ..niin Mars on nyt about (11.10) illalla lähenpänä itää, sekä  horisontin yläpuolella Uranuksen  "oikealla puolella". Eikö?

En tajuu...mitä pitää aluksi tehdä?....olen lukenut nyt 3:tta kertaa Kaukoputken käyttäjän opasta, mutta mulle ei nyt selviä mikä pitää ensin kohdistaa, kaukoputki vai se osa jossa putki on kiinni...(taitaa olla sama asia)  ottaa suunta esim. polarikseen, ja mitä sen jälkeen, kun en ainakaan mun kaukosäätimessä ole ns. pistä tämä suunta muistiin nappia/toimintoa. Eikä englannin kielinen opaskirjakaan anna mulle mitään vinkkiä, jos nyt edes käsitän mitä siinä kerrotaan.
Help me if you can.... (Beatles)

Lauri Kangas

Olet mennyt samaan ansaan kuin lukemattoman moni muukin aloittelija ja ostanut aivan liian monimutkaisen laitteen ensimmäiseksi kaukoputkeksi.

Mars on kirkkaampi kuin yksikään tähti taivaalla. Näet helposti sen täsmällisen paikan ihan paljain silmin. Kaukoputki on melko helppoa kääntää siihen suuntaan ihan manuaalisesti ilman mitään nappeja, johtoja tai sähköä. Etsinkaukoputki tai punapistetähtäin helpottaa tehtävää, mutta nekin pitää ensin kohdistaa saman suuntaiseksi kuin itse kaukoputki - melko helppo operaatio sekin.

Gotojalustalla voi kyllä tehdä kaikkea hauskaa, mutta ensin pitäisi opetella jotain helpompaa.

Caiffa

#2
l

tomppa

Moi,

Olethan varmasti kohdistanut jalustan ennen kuin käskytät sen Marsiin? Jalusta pitää yleensä ensin "kalibroida" (alignment) muutamaan kirkkaaseen tähteen ja vasta sen jälkeen GoTo -ominaisuus toimii. Ilman kohdistusta ei jalusta osaa etsiä kohteita oikein.

Jalustan suuntaamiseen kannattaa hakea vinkkejä vaikka ihan YouTubesta. Hakusanaksi esimerkiksi "Synscan AZ Alignment". Huomioi myös, että käsikapulassa päivämäärä saattaa olla muotoa mm/dd/yyyy eli amerikkalaisittain kuukausi ensin. (Näin on ainakin Celestronin kaukoputkissa)

Mars on tosiaan todella kirkas ja kunhan tietää oikean suunnan, ei siitä voi mitenkään erehtyä. Uranus sen sijaan ei yleensä edes näy paljain silmin, ellei havaintopaikka ole hyvin pimeä. Sen avulla Marsia on siis turha etsiä.

Caiffa

ok...tämä oli jo paljon puhuvaa opastusta... nuo pv ym. kyllä olen tajunnut ennenkin... tiedän ja tunnen kyllä tähtitaivaan... noin yleisesti ottaen ok, olen sentään kuvaillut vuosia taivasta syksyisin. Kiitti, toi opastus oli jo hyvä alku, juuri tuota/noita  asioita kaipaan... thx
ps. tuo minun Mars/uranus viitteeni, oli vain  esimerkkini asian ytimestä.