RawTherapee

Aloittaja Pappis, 18.04.2020, 20:37:17

« edellinen - seuraava »

Pappis

Kuka käyttää RawTherapeeta (https://www.rawtherapee.com/) astrokuviensa työstämiseen? Kuvailisitko tarkemmin käyttämiäsi oleellisia asetuksia ja/tai kommervenkkeja?

Lueskelin juuri Roger N. Clarkin kirjoitusta (https://clarkvision.com/articles/astrophotography-with-rawtherapee/) aiheeseen liittyen. Olen jo vuosia sitten tutustunut ko. ohjelmistoon ekaa kertaa, mutta on jäänyt opettelematta kunnolla Canon DPP:n "helppouden" takia. Nyt kiinnostus heräsi uudelleen parin ongelmallisen (värien ja väriaberraation korjaus) kuvasetin myötä. Olen siis käyttänyt tähän asti lähinnä ohjelmistoja Canon DPP, DSS, GIMP ja Astra Image, mutta mikään näistä ei hanskaa väriaberraation korjausta (ei ainakaan kunnolla). Päivän kokeilujen jäljiltä RawTherapee näyttäisi osaavan sen varsin mallikkaasti.

JVO

Teen RT:ssä aika samanlaisella profiililla käsittelyt kuin Clark, tosin jätän geometriankorjauksen vasta pinoamisvaiheeseen koska RT:n interpolaatio tuottaa usein mustia reunoja kirkkaiden tähtien ympäristöön jotka sitten propagoituu helposti itse tähtiin jatkokäpistelyssä.

Noi flätti- ja darkkikuvat on RT:ssä vähän sekavasti toteutettu. Jos on useampi darkki tai flätti samoilla asetuksilla ja laitteilla kuvattuna samoihin aikoihin, RT osaa pinota ne ennen käyttöä, mutta prosessista ei tule minkäänlaista merkintää käyttöliittymään eli tieto siitä onko käytössä yksi vai useampi kalibrointikuva jää käyttäjältä pimentoon. Pixelfixerillä voi tietysti tehdä pinottuja kalibrointikuvia, jos vain kamera on tuettujen listalla.

Pappis

Olen tässä opetellut RawTherapeen kanssa puuhastelua vanhalla datalla (M44)

Liitteenä 3 kropattua kuvaa:
1. on se vanha prosessointi (Canon DPP, GIMP)
2- on tänään puuhasteltu uusi versio (Canon DPP, GIMP, Astra Image)
3. on tänään puuhasteltu uusi versio (RawTherapee, GIMP, Astra Image).

Vaikka yritin pitää GIMP- ja Astra-osuuden samana, niin haaveeksihan se jäi.

Arvostelkaas nyt vähän kehitystä ja sen suuntaa, ja antakaa vinkkejä mihin suuntaan viedä, jos korjattavaa on.

Octopus

Mun mielestä

1. Tähdissä purppuraa

2. Tähdet valkoisia

3. Tähdissä sinertävää