Aurinko 2020

Aloittaja Mikko_L, 29.03.2020, 13:23:23

« edellinen - seuraava »

Mikko_L

Niin, vuonna 2006 laukaistu Stereo-A "Ahead" on ottanut Maan kiinni melkein kierroksella, ja näyttää nyt kuvaa Auringosta kulmasta joka kääntyy Maahan päin näkyväksi 5-6 päivän viiveellä. https://stereo.gsfc.nasa.gov/beacon/ 

Sieltä on aktiivinen alue kyllä tulossa mutta Stereon EUV-kuvasta ei voi päätellä onko siinä pilkkuja vai ei. 195Å kanava ei näytä fotosfääriä.. eikä se mittaa magneettikenttääkään, joten onko alue jaksoa 24 vai 25 jää nähtäväksi (korkea leveysaste viittaa jälkimmäiseen).

-Mikko
36/50/76/127/250mm

einari

https://sdo.gsfc.nasa.gov/data/latest48.php?q=0304

Joo, aika komeeta leiskuntaa tulossa. Harmi kun ensi viikon sääennusteet näyttää aika kehnoilta.

Ja Petrin kuva on kyllä hieno varsinkin jos on yksittäinen.
___
Tapio

PetriKe

Yksittäisruutu tosiaan tuo Ha. En ole vielä asiaa tutkinut, kuinka nopeita muutoksia tuossa kromosfäärissä tapahtuu eli minkä ajan sisään pitäisi ruudut olla otettu, että kannattaa pinota.

Yritän pitää tuon Teiden putken toiminnassa ensi viikolla, jos täällä kelit ei suosi.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

einari

Millainen kamera siellä on käytössä ?
___
Tapio

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: einari - 16.05.2020, 19:53:48
Millainen kamera siellä on käytössä ?

CCD-kamera 2048x2048 kennolla. Vielä en tiedä tarkemmin. Kuvia otetaan 3 filtterillä kolmen minuutin välein.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

einari

Okei, sillä tuskin saa kovin isoja fps-lukemia.
Itse olen pitänyt periaatteena ettei yli minuutin videoita Ha-putkella.
___
Tapio

PetriKe

#21
Aurinko tänään klo 10:45 UTC ChroTel-kaukoputkella kuvattuna @Teide @Ha.

EDIT: Pohjoinen ylhäällä ja muuten peilikuva (täytyy korjata myöhemmin)

Kuva: KIS / Petri Kehusmaa

Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Mikko_L

Lainaus käyttäjältä: PetriKe - 19.05.2020, 16:14:38
Pohjoinen kuvassa alaoikealla.
Komeaa jälkeä saa ammattilaiskalustolla. Mutta taitaa kuitenkin olla pohjoinen ylhäällä ja peilikuva, vrt. GONG.  Näkymähän on sama kuin itse katselin aamupäivällä, BF600 kulmapeilin kanssa. Varsinkin tuo klo 2:ssa oleva protuberanssi oli täynnä yksityiskohtia pikku Luntissa.

Millä tavalla teet värit noihin, jonkinlainen gradient map - itse muokattu vai löytyykö jostain valmiina?

-Mikko
36/50/76/127/250mm

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: Mikko_L - 19.05.2020, 22:59:32
Komeaa jälkeä saa ammattilaiskalustolla. Mutta taitaa kuitenkin olla pohjoinen ylhäällä ja peilikuva, vrt. GONG.  Näkymähän on sama kuin itse katselin aamupäivällä, BF600 kulmapeilin kanssa. Varsinkin tuo klo 2:ssa oleva protuberanssi oli täynnä yksityiskohtia pikku Luntissa.

Millä tavalla teet värit noihin, jonkinlainen gradient map - itse muokattu vai löytyykö jostain valmiina?

-Mikko

Olet oikeassa. Peilikuva ja sitten pitäisi hiukan pyöräyttää oikealle. Tuo aurinkoputki kun on Atl/Az-seurannalla, niin kuvaan tulee rotaatiota. Alkupään kuvat ovat miltei suoraan peilikuvia.

Teen värit kuvaan Photoshopissa ihan Color Balance-työkalulla. Säädän Shadow, Midtones ja Highlights kunkin erikseen.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

CSB

Aurinko 31.5 Nikon 300mm ja Altair mono + Continuum, 4 min video + AS.


CSB

Aurinko 3.6 minun ensimainen pilkku, valiaikainen numero AR2765. Nikon 300mm+Altair mono ja Continuum, AS ya väri Irfanview kanssa

Pappis

Pitihän se sitten yrittää kuvata uuden jakson pilkkua, vaikka pilvet tekivät kaikkensa estääkseen aikeeni. AutoStakkert ei jatkuvasti muuttuvasta kuvanlaadusta pitänyt, joten pinoamiset jäivät tekemättä, ja oli tyytyminen yksittäiseen kuvaan.

Jouko_Kettunen

Pitkästä aikaa Auringossa on kunnon pilkku (kuva tältä päivältä, DMK21 ja WO110). Jokohan näitä alkaa ilmaantua useamminkin?

Timpe

Sama AR2765 pilkku pääsi myös SpaceWeatherin kanteen (link) ja tässä on oma Ha-näkemykseni tuon pilkun ympäristöön. Kuvattu TMB 152/1200 linssiputkella ja ASI 183MM Cool kameralla (120/3000mm teholliset speksit eli F/25:lla mentiin tällä kertaa). Minuutin videossa 598 x 25ms ruutua, josta pinosin vain 3% kuvista keskinkertaisen seeingin takia. Visuaalikuva näytti melko epävakaalta täydellä 4800mm polttovälillä ja 150x suurennuksella, joten käytin tällä kertaa 2,5x PowerMatea kertojana Chromosphere Quark Combolle.





Taivaanvahdissa: https://www.taivaanvahti.fi/observations/show/91116
- Timo Inkinen

Timpe

Sunnuntai-aamulla 14.6. kuvatuista videoista tuli tällaiset loppukuvat AR2765 pilkun etenemisestä toiselle reunalle Aurinkoa. Käänsin edellisviestin Ha-kuvan nyt 180 astetta ympäri, niin nämä kuvat ovat keskenään parina pilkun etenemisestä laidalta laidalle. Tässä vaihteeksi onnistuneempi kuvankäsittely kun edellisessä opinnäytteessä... :tongue:
Ensin Ha-valossa pinnan kuohuntaa tällä kertaa 4800 mm polttovälillä ja ASI 183MM Pro:lla.



Sitten pinnan valkoisen valon kuva 2400mm polttovälillä (2x) ja Baaderin Hershel prismalla (+polarisaatio-suotimella parhaan erottelun saamiseksi).



Havainnon lisätiedot Taivaanvahdissa: https://www.taivaanvahti.fi/observations/show/91244
- Timo Inkinen