Jalustan suuntaus pohjantähteen ja seurantamoottorin käyttö

Aloittaja Rööri, 08.12.2007, 16:33:26

« edellinen - seuraava »

Tikkes

Kaikessa yksinkertaisuudessaan... a) pystytä putki ja liitä siihen kamera. B) suuntaa putki etelään ( 0deg. Mutta ei ole niin tarkkaa. Valitse ohjauskapulasta hitain seurantanopeus ja laita esim 125s valotus päälle. Anna valottaa 5s.ja paina sitten ohjauskapulan WEST painiketta minuutin ajan ja sen jälkeen EAST painiketta toinen minuutti. Kuvaan pitäisi Ilmestyä tähden piirtämä väkänen, jos suuntaus ei ole kohdallaan, tai viiva jos kaikki on OK. Säädä tarpeen mukaan jalustaa itään tai länteen. Kun kaikki valmista, suuntaa putki itään tai länteen ja toista prosessi, mutta tällä kertaa säädä korkeus suuntaa.
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

RL

#61

RL

#62

kjj

Lainaus käyttäjältä: Roope - 05.12.2014, 15:59:23
Olisiko kellään mitään hyvää vinkkiä napasuuntaukseen?

Driftaa. Itse tuskailin eri suuntausmetodien kanssa aikani, kunnes tajusin, että driftaamalla saa helposti tarkan napasuuntauksen aikaan, jos vain sattuu näkemään alas etelään sekä alas länteen tai itään.

Monessa driftausohjeessa on myös neuvottu miten todeta, että missä suunnassa kaukoputken mielestä on etelä tms. ja ohjeet mihin suuntaan missäkin tilanteessa sitten pitää jalustaa siirtää - itse tajusin, että muistisääntöjä on ihan turha opetella, kunhan driftatessa korjaa jalustaa aina siihen suuntaan, mikä pyrkii korjaamaan driftaustähden liikettä.

Tietenkään driftauksen perusperiaatteen oivaltaminen ei huononna tilannetta, mutta ei sen ymmärtäminen ole mikään välttämättömyys  - itse olen jo useaan otteeseen paiskannut napasuuntauksen kohdilleen ns. naula päässä hyvin pienellä vaivalla  :azn:

RL

#64

Ransu

Mitä jos driftaisit seurantakameran ja PHD:n avulla, phd näyttää nopeasti jos suuntaus on pielessä ja  säädön jälkeen tarkistus on melko nopea tehdä.
Oletko kokeillut EQ6:n omaa polar align toimintoa, vai oliko siinä jokubugi vielä ohjelmassa?
Ja kuvausta/guidausta voit kyllä kokeilla vaikka suuntaus ei ihan kohdallaan olisikaan.
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

kjj

Lainaus käyttäjältä: Roope - 05.12.2014, 17:25:06
Okei, kiitos tästä. Kai se on nyt sitten pakko ostaa se ristikko-okulaari. Paikka on tosi hyvä missä käyn, todella pimeä ja avara joka suuntaan.

Tosiaan, kuten Ransukin totesi, niin driftaus onnistuu ihan kamerallakin joko PHD:lla tai ilman. Mutta voin toki tässä ehtiessäni kirjoitella pari vinkkiä, mikä helpottaa operaatiota paljon. Nykyisin minulla ei siinä juuri tuntia kauemmin mene ja tästäkin ajasta todennäköisesti 99 % on odottelua.

RL

#67

-Essi-

Tuo softa http://www.alignmaster.de/ vaikuttaisi äkkiseltään helpolta ja nopealta tavalta tehdä napasuuntaus. Itsellä ei vielä kokemusta, mut heti lähtee testiin kunhan kelit vaan sen joskus sallivat.
-Skywatcher 200/1000 PDS Explorer
-Skywatcher Skymax 127
-Skywatcher NEQ6
-Skywatcher Star Adventurer
-Nikon D7200
-QHY8L

-Essi-

JiiHoo

PHD2:n drift alignia ovat monet kehuneet Cloudy Nightsilla. Siihen löytyy nykyään jo tutoriaalikin:

https://sites.google.com/site/openphdguiding/phd2-drift-alignment

Yritän testata tuota huomenna jos keli sallii.

vehnae

Lainaus käyttäjältä: JiiHoo - 05.12.2014, 21:07:13
PHD2:n drift alignia ovat monet kehuneet Cloudy Nightsilla.

Ääni myös täältä. Itse olen käyttänyt nyt tätä, varsin summittaisesta lähtötilanteesta (kun en erinäisistä syistä omista napatähtäintä) on suuntaamiseen mennyt 10-15min. Tällä ajankäytöllä lopputulos on aina riittänyt guidattuun kuvaamiseen.

RL

#71

JiiHoo

Pääsin lopulta eilen kokeilemaan PHD:n drift-alignia, mutta homma jäi hieman kesken kun pilvet valtasivat taas taivaan. Mutta lyhyen kokemuksen perusteella varsin lupaava systeemi, jahka saa vaan opetella sen säätämistä kaikessa rauhassa ajan kanssa.

Jostain syystä omalla kohdallani Dec-akselin käyrä oli driftauksen aikana aika levoton ja sahasi edes takaisin. Välillä se saattoi ykskaks lähteä ampumaan aivan eri suuntaan kunnes taas kääntyi takaisin. Trendin sai kyllä lopulta selville kun antoi driftaukselle riittävästi aikaa, mutta az-säätöjen saaminen kohdalleen olikin sitten hieman haastavaa CGEM:n kanssa. Trendi tuppasi helposti hyppäämään vastakkaisen suuntaiseksi vaikka yritti olla varovainen säätöjä tehdessä. Sain az:n lopulta jotenkuten kohdalleen, mutta sitten puskivatkin jo pilvet päälle.

Mietin eilen onko systeemissä jokin pielessä kun katselin PHD:n piirtämiä käyriä. Dec saattoi heilahdella PHD:n asteikolla jonnekin 2"-3" asti kun driftin oli saanut suunnilleen kohdalleen, tosin Dec-guidaus oli toki pois siinä vaiheessa. RA-akselin käyrä heilahteli hieman vähemmän,  RA:n RMS näytti olevan noin 0.45:n luokkaa ja OSC jotain 0.3-0.35. Dec:n lukemat nyt sitten heiluivat jossain huomattavasti korkeammalla, parhaimmillaan taisivat olla tuo sama 0.45. Säätelin PHD:n asetuksia hieman siinä samalla ja se auttoi ehkä vähän.

No, täytyy ensin saada napasuuntaus tehtyä kunnolla ja otettua muutama kuva ennenkuin alkaa vetämään lopullisia johtopäätöksiä guidauksen hyvyydestä. Mutta täytyy silti vielä tutkia josko syy noihin levottomiin käyriin olisi jossain ao. kohdista:

  • Akselien tasapainotus. Yritin saada molemmat hieman epätasapainoon, mutta voi olla että Dec:n kohdalla en aivan onnistunut
  • Systeemin mekaaninen stabiilisuus. EdgeHD8 guidausputken kanssa side-by-side setupissa on ollut hieman haastava saada kunnolla jämäkäksi.
  • PHD:n asetukset. Näissä nyt varmaan on aina pientä säätämistä.
  • Pakkasen vaikutus jalustaan. Eilen oli noin -9C pakkasta ja huomasin jalustaa purkaessani että akselit tuntuivat aika jähmeiltä kun pyörittelin niitä. Jos CGEM:n vakirasvat eivät oikein kestä tälläisiä pakkasia ja akselit eivät liiku kunnolla, niin eipä olisi ihme jos se myös näkyisi isompina hypähtelyinä guidatessa.

Näiden asioiden tutkiminen vaan vaatisi aikaa ja kirkkaita kelejä. Jälkimmäiset tuppaavat vaan olemaan tänä talvena kortilla...

Timpe

Lainaus käyttäjältä: JiiHoo - 27.12.2014, 15:06:58
Jostain syystä omalla kohdallani Dec-akselin käyrä oli driftauksen aikana aika levoton ja sahasi edes takaisin.

Deklinaatioakselin välystä eli "backslashia" veikkaisin syyksi.
PHD Guiding ohjelman liepeiltä kannattaa lukea ensin tämä ketju, niin pääset kartalle mitä se tekee ja mitä asetuksia siellä pitäisi käyttää:
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=7984.0 (PHD Guidingin asetuksista ja käyristä)
Sitten DEC backslashista lisää:
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=8859.msg83556#msg83556
- Timo Inkinen

JiiHoo

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 27.12.2014, 18:17:30
Deklinaatioakselin välystä eli "backslashia" veikkaisin syyksi.
PHD Guiding ohjelman liepeiltä kannattaa lukea ensin tämä ketju, niin pääset kartalle mitä se tekee ja mitä asetuksia siellä pitäisi käyttää:
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=7984.0 (PHD Guidingin asetuksista ja käyristä)
Sitten DEC backslashista lisää:
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=8859.msg83556#msg83556

Kiitos. Ensimmäinen ketju oli mennyt jostain syystä ohi silmien, mutta jälkimmäistä satuin lueskelemaan eilen. En olisi yhtään yllättynyt jos kyse olisi lopulta Dec:n backslahistä.

Mutta arvasin myös odottaa että tämä ei mene kuin elokuvissa ja että säätäminen vaatii aikansa. Jalustan keulalla on kuitenkin huomattavasti enemmän massaa (ja polttoväliä) kuin vuosi sitten kun kuvasin objektiivin kanssa. Kaipa siinä menee ilta tai parikin ennenkuin tuo on kohdillaan.