Kaukoputkea hakusessa valokuvaukseen

Aloittaja Nudde, 15.12.2019, 00:53:54

« edellinen - seuraava »

Nudde

Moi, olen nyt selaillut läpi tässä näitä aloittelijan viestiketjut mutta en oikein ole tullut viisaammaksi. olen itse aktiivi valokuvaaja, ollut jo 30 vuotta. Kalustoa löytyy laidasta laitaan ja myös StarAdwenturerin seurantajalusta. Olen huonon kuvan ottanut Andromedasta mutta muuten vaan linnunratakuvausta ym. Nyt kuitenkin erilaiset sumut ym. kiinnostaisi. Mutta mitä ostan? Kaukoputki, mutta millainen ja mitä kaikkea siihen tarvitsee? Pääsen varmaan jo olemassa olemalla kameralla alkuun. Löytyy Canonilt täyskennosta ja croppia ym. Olisi hyvä saada niin kattava paketti että tällainen tavallinen taatelintallaaja ymmärtää jotain. Täälläkin keskustellaan vaikka mistä ja kun ei oikein ymmärrä niin ei..... Jos jollakin olisi myynnissä joku käytetty valmis paketti se voisi olla se oikea minulla millä aloittaa. Saa ehdottaa mitä pitäisi ostaa ja saa tarjota jos sattuu olemaan myynnissä joku sopiva paketti.

lapimmies

Celestron CGEM goto jalusta ja Orion UK:n 8 tuumanen peiliputki olisi tyrkyllä. Ilmoitusta ei enää ollut tuolla myydään osastolla.
1100 € yhteishintaan.

Nudde

Moi, pistä hieman enemmän inffoa tästä minulle vaikka yv:nä.

Pappis

Laajanäkymäistä (valovoimaista) Newton-putkea mäkin suosittelisin.

Mullakin oli pitkä luontovalokuvaustausta takana, ennen kuin aloittelin tähtihommia Newtonilla.

kapa

Hei,
Jos sinulla on parempaa kameraoptiikkaa et välttämättä tarvitse kaukoputkea.Pääset alkuun opettelemalla jalustan suuntaamisen. https://williamoptics.com/redcat-51,tässä voisi olla vaihtoehto putkelle.Kevyet laitteet helppo siirrellä jos tarvitsee mennä pimeämpään paikkaan.

RL

Ei kannata ainakaan yli 150mm newtonia hankkia, jos ei kiinteästi pysty asentamaan. Hyvin nopeasti menee into raskasta kaukoputkea ja jalustaa kuljettaessa.

wm-x

Itse lähtisin laittamaan tuota redcattiä staradventuren päälle. Sitten jalustan päivitys täältä käytettynä kun löytyy ja tarpeen tullen astrokameraa + isompaa optiikkaa.

mistral

Jos pidät kriteerinä tietyn laajuista kenttää, vaikkapa Orionin sumun suuruista, putoaa pitkäpolttoväliset automaattisesti pois. Varmaan Orionia voi kuvata kameran telelläkin. Ekvatoorinen seuranta on vissiin oltava koska se kompensoi maan pyörimisliikkeen, eli tavallinen kinopääjalusta ei toimi.

pvahimaa

Itse lähdin aloittelemaan kuvaamista Star Adventurerilla kameraobjektiivien kanssa. Seuraavassa vaiheessa hommasin siihen Sky-Watcherin Evostar 72ED putken. Ja lisäksi otin siihen 0.85x reducerin, jonka pääasiallinen tarkoitus on korjata kuvakentän kaareutuminen, joka voi muutoin kuvatessa alkaa ärsyttämään. Canonin 450D siinä tällä hetkellä kiinni. Ja punapistetähtäin kiinni kamerassa

Minulle ainakin ollut ihan passeli setti, vaikka alussa tasapainottaminen teetätti vähän työtä. Tällä hetkellä kuvaamisen opettelu on enemmän säästä kuin kalustosta kiinni.

Nudde

Kiitos kaikille vastauksista. Tämä on näköjään aika ihmeellinen maailma, monet ehdottaa sitä Radcat51 putkea. Onko tämä siis 250mm polttovälillä oleva? Sekö riittää sumujen(Andromedan ym. kuvaamiseen? Olisi ainakin pieni kevyt, mikä on todella suuri etu kyllä. Minun oma Andromedankuva on kuvattu 400mm (150-600mm Tamronin G2) ja täyskennoisella. Mutta tämä Redcat riittäisi siis näiden tavallisten syvän taivaan kohteiden kuvaamiseen?

Pappis

Kohteen näennäinen koko taivaalla kertoo sen, minkä polttovälin optiikan tarvitset saadaksesi koko kohteen kamerasi kennolle. Redcat51 on hyvä putki aika monelle isommalle kohteelle. Kun polttoväli on selvillä, seuraavaksi tärkein suure on valovoima, koska se määrittelee yhdessä kohteen kirkkauden kanssa, kuinka paljon valoa tarvitsee kerätä laadukkaaseen (lue: itseä tyydyttävään) kuvaan.

Nudde

LainaaKohteen näennäinen koko taivaalla kertoo sen, minkä polttovälin optiikan tarvitset saadaksesi koko kohteen kamerasi kennolle. Redcat51 on hyvä putki aika monelle isommalle kohteelle. Kun polttoväli on selvillä, seuraavaksi tärkein suure on valovoima, koska se määrittelee yhdessä kohteen kirkkauden kanssa, kuinka paljon valoa tarvitsee kerätä laadukkaaseen (lue: itseä tyydyttävään) kuvaan.

Juuri näin, siksi toi 250mm vaikutti aika pieneltä samoin kuin f4.9. Kun tavallisessa optiikassa on f1.8 ym. minulla käytössä, mutta onko näissä sitten jotain eroa?

JiiHoo

Lainaus käyttäjältä: Nudde - 15.12.2019, 15:36:26
Kiitos kaikille vastauksista. Tämä on näköjään aika ihmeellinen maailma, monet ehdottaa sitä Radcat51 putkea. Onko tämä siis 250mm polttovälillä oleva? Sekö riittää sumujen(Andromedan ym. kuvaamiseen? Olisi ainakin pieni kevyt, mikä on todella suuri etu kyllä. Minun oma Andromedankuva on kuvattu 400mm (150-600mm Tamronin G2) ja täyskennoisella. Mutta tämä Redcat riittäisi siis näiden tavallisten syvän taivaan kohteiden kuvaamiseen?

Yksi suositeltava konsti on asentaa Stellarium (https://stellarium.org/) ja määritellä sen Oculars plugariin käytettävien kaukoputken/objektiivin ja kameran parametrit. Sen jälkeen pääset helposti kokeilemaan miten eri kohteet mahtuvat käytössä olevaan kuva-alaan.

pvahimaa

Tähtien kohdalla ainakin oman hintaluokkani objektiiveilla en juuri koskaan saa kunnon kuvia täydellä aukolla. Tähtien kohadalla kun tuppaa näkymään piirtokyky, joka minun objektiiveilla on parhaimmillaan suunnilleen F/4 aukoilla. Sitä isommat aukot hyvällä piirtokyvyllä vaativat sitten parempaa (= samalla kalliimpaa) optiikkaa. Siksi noissa kaukoputkissa harvemmin on pieniä F-lukuja ainakaan kohtuuhintaisissa.

Nudde

Lainaus käyttäjältä: pvahimaa - 15.12.2019, 16:02:44
Tähtien kohdalla ainakin oman hintaluokkani objektiiveilla en juuri koskaan saa kunnon kuvia täydellä aukolla. Tähtien kohadalla kun tuppaa näkymään piirtokyky, joka minun objektiiveilla on parhaimmillaan suunnilleen F/4 aukoilla. Sitä isommat aukot hyvällä piirtokyvyllä vaativat sitten parempaa (= samalla kalliimpaa) optiikkaa. Siksi noissa kaukoputkissa harvemmin on pieniä F-lukuja ainakaan kohtuuhintaisissa.

ok, tämä voi selittää asian.