Ebay turvallisuus riskit

Aloittaja Jusu, 27.11.2007, 22:37:00

« edellinen - seuraava »

Jusu

Monta onnistunutta Ebay kauppaa tehneenä törmäsin ensimmäisen kerran käiväriin joka ei ollut rehellisesti liikkeellä.
Katselin Ranskan Ebaystä Takahashin Temma 2 jalustaa, jalusta oli myynnissä käypään hintaan ja nopealla toimituksella. Komeat kuvat löytyi jalustasta ja selitys halusta hankkia järeämpää kalustoa.
Ilmoituksessa oli tieto että Ebayn kautta lähetettyihin kysymyksiin ei vastata.
Mailiin kaveri sitten vastasi ja kysyi haluaisinko ostaa jalustan Buy it now optiolla heti.
Itse ilmoituksessa ei ollut tätä mahdollisuutta, ensimmäinen epäilyttävä kohta.
Ajattelin että kaveri haluaa vain välttää Ebayn myynti provisiot, no vastasin maililla ,että olen halukas
ostamaan jalustan.
Sähköpostiin napsahti ohjeet ja tilitiedot mihin käydä siirtämässä rahat,
Western Union -money transfer,toinen epäilyttävä kohta. Ebay suosittelee raha liikenteen hoitamista Paypalin kautta.
Sähköposti oli naamioitu näyttämään Ebayn lähettämältä. Lähetysosoite oli melkein aito.
Tässä vaiheessa ilmoitus hävisi Ebay.fr saitilta.
Kysyin asiaa Ebay turvallisuus keskuksesta ja kehottivat jättämään asian heille ja olemaan maksamatta.
Käiväri oli laittanut ilmoituksen jonkun toisen tilille, eli kaapannut  Ebay tilin. Tilin oikea omistaja oli huomannut asian ja ottanut asiasta Ebayhin yhteyttä ja homma oli jo hoidossa.
Ei tullut taloudellisia menetyksiä mutta hyvä muistutus varovaisuudesta ja Ebayn protokollan noudattamisesta.




VC200L
ED80Sf
Vixen SX

GaryP

Hyviä huomioita. Kannattaakin aina kaivella vastapuolelta myös puhelinnumero ja mahdollisuuksien mukaan tarkistaa se, soittamalla joutuu valitettavasti sitten ihmiskontaktiin. Se oli puoliksi vitsi, mutta perinteisesti me härmässä asuvat olemme arkoja asioimaan muilla kielillä, ainakin allekirjoittanut. Mutta jos isoista summista on kyse, ei mikään vaivannäkö ole liian suuri.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

einari

Opettavainen kertomus.
Itse suosin myös tervettä varovaisuutta ulkomaan kaupoissa ja erityisesti jos kyse on isommista summista.
Tosiaan PayPalia kannattaa käyttää ja itse ainakin googlailen myyjästä tietoja.
Yksi hyvä indikaattori on myös arviointijärjestelmä - jos myyjällä on suosituksia onnistuneista kaupoista tuntuu kaupanteko turvallisemmalta.
___
Tapio