Kirjoittaja Aihe: Alt-az-jalustan tasapainotus jousella  (Luettu 324 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mikko_L

  • Eksoplaneetta
  • ***
  • Viestejä: 151
Alt-az-jalustan tasapainotus jousella
« : 27-09-2019, 20:05:35 »
Pieni demo C5 SCT:n tasapainotuksesta kevyellä alt-az-jalustalla.  Kyseessähän on hyvin kevyt putki, joten okulaarien ja lisälaitteiden paino ei ole vähäinen suhteessa itse putkeen, mikä aiheuttaa ongelmia balanssiin.

Alt-az jalustoissa on aina riesana se että putken + okulaarin ja vielä etsimenkin painopiste harvoin sattuu jalustan altitudiakselille.  Putken voi tasapainottaa vaakatasossa tai 45° korolle siirtelemällä kiskoa satulassa eteen tai taakse, mutta muilla kulmilla se tahtoo aina valua alaspäin tai kohota korkeuksiin - ainakin jos jalusta on herkkäliikkeinen kuten vaikka tämä VAMO Traveler.  Kytkimiä voi aina kiristää mutta sittenpä ei putki enää liiku pienellä sormen tönäisyllä.  Sitäpaitsi C5:n kisko loppuu kesken eikä se ole painavan okulaarin kanssa tasapainossa enää edes ~20° korolla.

Putkeen voi aina kiinnittää vastapainon sopivaan kohtaan ja näin saadaan painopiste akselin kohdalle.  Tällöin putki on aina tasapainossa korkeudesta riippumatta.  Kokeilin kiinnittää noin okulaarin painoisen (300g) metallimötikän korrektorin alapuolelle ja vaikka se kyllä toimii niin oli se aika ruma ja säilytystä varten se pitäisi aina irrottaa. Ja kannettavassa laitteistossa kaikki kuollut paino on pahasta. Ei jatkoon.

Toinen tasapainotusvaihtoehto on sitten jonkinlainen jousiviritys. VAMO Travelerissa tilaisuus tarjoutuu helposti, sillä kiinnityspaikat jouselle ovat aika ilmeisiä eivätkä vaadi mitään porailuja tms.  Kokeilin periaatetta ensin sattumalta löytyneen kuminauhan kanssa, ja hyvinhän se pelasi vaikka kuminauha olikin hieman liian löysä.

Jos altitudikulma on "a" ja jousen kiertää tällä tavalla altitudiakselin ympärille, niin jousen tuottama vääntö on ~k*a jossa k on jousivakio.  Akselilta sivussa olevan massakeskipisteen tuottama vääntö taas on muotoa ~sin(a) joten voimat eivät täysin koskaan tasapainota toisiaan.  Mutta riittävän lähelle on mahdollista päästä.

Hain Fixuksesta lajitelman pieniä vetojousia (à 30-40 eurosenttiä) ja sitten Motonetistä kalastustarvikkeiden joukosta löytyi ohutta vaijeria ja krimppausholkkeja (perukkeiden tekemiseen, yhteensä 4€).  Kokeilemalla valitsin oikean jousen, ja näistä syntyi aika minimalistinen ratkaisu, joka hoitaa tasapaino-ongelman niin hyvin että alt-akselin kiristystä voi pitää aivan auki eikä putki keikkaa missään asennossa edes Hyperion Zoomin kanssa.  C5 liikkuu pienellä etusormen tönäisyllä haluttuun suuntaan  :azn:

-Mikko
« Viimeksi muokattu: 28-09-2019, 11:38:59 kirjoittanut Mikko_L »
SW Explorer 150P/C5/Evostar 80ED
Lunt 16x70/Omegon 2.1x42