WR 134

Aloittaja wm-x, 06.09.2019, 00:13:42

« edellinen - seuraava »

wm-x

WR 134 on muuttuva Wolf-Rayet tähti, joka sijaitsee noin 6000 valovuoden päässä maasta joutsenen tähdistössä. Hieno alue emissio sumujen kannalta. HA signaali on alueella selvästi vahvin. WR 134 tähteä ympäröi tuo kaunis, mutta uloimmilta osilta yllättävän himmeä OIII sumu, jota tähti puhaltaa elämänsä loppuvaiheessa ulospäin.

Tässä oma vedos, jossa valoitusta HA:40x300s SII:50x300s OIII:100x300s.

Muutamalla clikkauksella isompana(pienennetty 60%)



EDIT: Uudelleen käsitelty versio! (jätän vanhan näkymään niin voi katsoa miten ajan saatossa käsittely taidot muuttuu)

Timpe

Hyvin bongattu uusi kuvauskohde, onnittelut! Jäin kaipaamaan pikkuisen lisää kontrastia kuvaan, mutta muutoin mallikas aloituskuva uuteen ketjuun.  :smiley:
- Timo Inkinen

wm-x

Kyllä tämän käsittely oli vaikein mitä ikinä olen tehnyt. Joka ilta jatkan harjoituksia tämän kanssa kunnes löydän oman tyylini tehdä näitä kapeakaista kuvia.


Data antaisi parempaankin mahdollisuutta. Tajusin jo että tuo nyt käyttämäni colormask tekniikka vääristää kuvia. Koska sen avulla pystyin esimerkiksi venyttämään SII dataan samat ha kiehkurat. Tämähän siis aiheuttaa väkisin kuvan pehmenemistä. Eli tuo ha data joka tuossa keltaoranssina näkyy on nyt aivan liian pehmeä ja kontrastiton tuon käyttämäni colormask tekniikan takia.


EDIT:
Tämä on 5. tai 6. kapeakaista kuvani ja aikaa tarvitsee sisäistämään ja oppimaan uusia käsittely tapoja joilla tuoda data mahdollisimman hyvin/tarkasti esille.

wm-x

Sain tästä vähän enemmän irti. Korvattu tuo edellinen tekele.

J Piira

Hienosti olet kaivanut tuota sumua näkyviin. Pixinsightillako käsittelit?
- Jukka -

wm-x

Pixinsight ja photoshop on mulla käytössä. Kosmeettiset jutut ja kohinan poiston teen photarin puolella vielä.

Erik Pirtala

#6
Jukka kyllä asetti riman korkealle tässä ketjussa avauksellaan. Tosi hyvin näkyy tuo rinkula. Ja hänellä on vielä parempi versio julkaisemattomana (hox hox  :cheesy:)

Koska haasteet viehättää, halusin kokeilla tätä. En itse saanut sumua niin hyvin esiin, ei vaan taidot riittänyt pitämään kuvaa edes siedettävän puhtaana jos sinistä rinkulaa koitti kikkailla esiin.

Kuva on koostettu HOO -sumusta ja RGB -tähdistä. Valotusaikaa yhteensä 11.5h. Sumuosuuteen olen varsin tyytyväinen, mutta tähdet tuntui jäävän väkisin hieman sinisävyiseksi, enkä saanut sitä kitkettyä tuottamatta turhan väritöntä tähtikenttää.



Täysikokoinen ja lisätietoja:

https://www.astrobin.com/full/ejsnzj/0/

wm-x

Upea erik! Sulla on kyllä väri silmää ja muutenkin ymmärrät estetiikan päälle.  :cheesy:.

Apua minkä kuvan oon jättänyt tänne. Korjaan asian myöhemmin.

vehnae

Jep, loistavasti käsitelty!

Ransu

Upeita kuvia molemmat, kerta kaikkiaan hienoa jälkeä :cool:
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Jussi Koponen

Nappisuoritukset, onnittelut molemmille! Kyllä näitä kuvia jää katsomaan pidemmäksikin aikaa.

naavis

Eiköhän tässä ole jo kaikki sanottu. Huikeita kuvia!

einari

Jatketaanpa ketjua.
Päätin yrittää tätä Espanjan etäputkella.
Aluksi otin vain noin 25 tuntia Ha ja OIII-suotimilla.
Mutta koska WR tähden puhaltama sumu jäi niin vaatimattomaksi päätin ottaa lisää OIII dataa ja samalla myös SII dataa.
Yhteensä käytin tähän sitten noin 42 tuntia ja kolmen Espanjan vuoron öitä.

Vaikeaa oli käsittely. Melko harvoin nykyään olen ottanut SII dataa joten se tuotti vaikeuksia.
Kokeilin sekä HSO että SHO-palettia ja jälkimmäisiin päädyin pienillä värimuunnoksilla.
Edelleenkään en ole täysin tyytyväinen lopputulokseen - omaan makuun liikaa viherrystä.
RGB-tähdet oli kuitenkin hyvä lisä lopputulokseen.

Taivaanvahdissa on toisena kuvana myös tähdetön versio.

___
Tapio