Vielä tyhmempi kysymys...

Aloittaja poksu, 22.11.2007, 11:44:06

« edellinen - seuraava »

poksu

Moi,

Samalla kun mietin, mikä web-kamera sopisi parhaiten käyttööni ja harkitsen sellaisen hankintaa, tuli mieleen eräs kysymys:

Kuvaatteko web-kameralla aina suoraan kennolle ilman väliin tulevia okulaareja vai onko sovittimet sellaisia joiden toinen pää kierretään
okulaarissa mahdollisesti olevaan kierteeseen?

Meinaan vaan että olen omaan putkeeni (Newton) rakentanut tarkenninlaitteen siirtokiskon, jolla saan tarkennettua kohteen
sekä okulaareilla katsellessa että suoraan järkkärin (tai web-kameran) kennolle. 

t. poksu

AP


Yleensä kyllä, tietääkseni, kuvataan suoraan webkameran kennolle, sovitteet on sellaisia että menevät (useimmiten) suoraan kiinni siihen
kierteeseen jolla webbikameran muovilinssistö on kiinni  (omakohtaisesti Philips SPC900 ja Teknofokuksen sovite sopivat yhteen kuin nenä päähän), ja eikun planeetta/kuukuvaus on mahdollista.Ei tähän muuta oikein kannata laittaa väliin kuin Barlow.

Okulaarin läpi kuvaus lienee mahdollista mutta miksi? Webkameran linssistö on sitä tasoa, että kovin tasokkaisiin kuviin ei varmastikaan päästä.  Webkameran "polttoväli" vastaa noin 5 - 6 mm polttovälin omaavaa okulaaria eli yleensä näkökenttä on kovin pieni(riippuen tietysti putkesta)

Toivottavastii auttoi hieman...

T:AP
Antti Paaso

einari

Planeettoja/kuuta joko barlowin kanssa tai sitten okulaarisuurennoksella.
Jos puhutaan modatusta webkamerasta ja syvän taivaan kohteiden kuvaamisesta pitkillä valotusajoilla niin sitten suoraan kennolle ilman laseja (lukuunottamatta mahdollisia suodattimia).
___
Tapio

jaava

#3
LainaaOkulaarin läpi kuvaus lienee mahdollista mutta miksi?

Syitä on muutama:
- Käytettävässä kamerassa on kiinteä objektiivi
- Plaaneettojen koko on pieni, eikä niistä saada kennolle kuva-alaa kuin muutaman pikselin alueelle jos ei ole riittävää vahvistusta.

Mitä pidempi polttoväli, sen helpommin putkesta saa vahvistusta, mutta Barlow:lla voidaan vahvistaa enintään 5 kertaiseksi (en ole suurempia nähnyt kaupattavan). Okulaariprojektiolla pääsee huomattavasti isompiin vahvistuksiin.
Koska kohteet ovat kirkkaita ja kuvaus tehdään yleensä Lucky Image-menetelmällä, saadaan isollakin vahvituksella osasta kuvia ihan käyttökelpoisia.

Tässä jotain tietoutta okulaariprojektiolla kuvaamisesta: http://www.licha.de/astro_article_eyepiece_projection.php

Pikku testi "eyepiece-projektiosta" versus polttotasosta kuvauksesta (maakohteita):

http://www.lazygranch.com/telephotography.htm

JV
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

AP

#4
Sori, luulin että kysymys oli ihan webkamerasta (ja webkameran linssistöstä/linssin puuttumisesta) eikä varsinaisesta afokaalisesta kuvauksesta kameralla, jonka saa näppärästi kiinni okulaariin... ;)

T:AP
Antti Paaso

poksu

Kiitos vastauksista,

meinaan tosiaan ihan ilman modaamista kuvata lähinnä planeettoja.

Täytyypä sitten vaan kokeilla eri tavoilla, ja sittenhän sen käytännössä kantapään kautta
huomaa kumpi tapa on parempi...

poksu

jaava

#6
LainaaPS. Minulle jäi epäselväksi mitä tarkoittaa putken vahvistus.

Heh - mulla tuo oman sanaston generointi tulee ihan huomaamatta:). Huolimattomasti kääntäen englannin sananasta magnification.

LainaaSori, luulin että kysymys oli ihan webkamerasta (ja webkameran linssistöstä/linssin puuttumisesta)

Mun asiantuntemus on sitä tasoa ettei kannata pyydellä anteeksi, senkun vaan korjaat. Mulla ei näissä tähtiharrastuahommisssa ole kantapäät juuri kuluneet, mitä olen kiinnostuksella lueskellut - siinä kaikki. En siis ole kokenut.

Tuosta systeemin polttovälistä lonkalta heittäen suuruusluokkia:

- Kuun kokokuva laidasta laitaan kuva-alalle, niin tarvitaan 1000mm polttoväli systeemiin.
- Kuun meriä tai kraatereita kuva-alaa peittämään, tarvitaan 2000mm tai ylöspäin polttoväliä
- Isoimmat planeetat, tarvitaan polttoväliä 3000mm - 20000mm
- Auringonpilkut ... oisko luokkaa 10000mm

JV


If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

Rööri

Hei mä oon iha alottelija kysyisin että tarkotatteko tolla web-kameralla sitä pientä kameraa jota käytetään esim. "skype" keskusteluohjelmalla kun haluaa pelkän puheen lisäksi myös kaverin liikkuvan kuvan tietokone ruudulle ??? Jos tiiätte mikä on skype!
Sori tää hölmö kysymys :P

jaava

LainaaHei mä oon iha alottelija kysyisin että tarkotatteko tolla web-kameralla sitä pientä kameraa jota käytetään esim. "skype" keskusteluohjelmalla

Sellaista kameraa tarkoitetaan, mutta pienellä varauksella: Kaikki WEB-kamerat ei sovellu näihin hommiin.

Yleensä sopivien kameroiiden hinta on luokkaa 100 Euroa ja niissä anturina on CCD-kenno (ei siis CMOS). Tunnetuimpia tällaisia kameroita löytyy Philipsiltä, eri TouCAM versiot. Netistä löytyy lisää amatöörien testaamia ja hyväksi havaitsemia.

JV

If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

Poro

tässä linkki lontoon kieliseen hyvin kuvitettuun opastukseen philipsin ottamisesta tähän käyttöön...
http://www.robertreeves.com/900NC.htm
Asuminen maapallolla on kallista, mutta sisältyyhän siihen matka auringon ympäri.
S-W Star Adventurer, Nikon D750, Celestron telephoto SCT 750 mm f/6, samyang 135 f/2, sigma 24 mm f/1.4
Juha Raitio