Stellarmate

Aloittaja Tarzan, 03.09.2019, 08:20:49

« edellinen - seuraava »

Tarzan

Onko kukaan muu käyttänyt Stellarmatea kuvauskaluston ohjaamiseen? Kyseessä on siis Rasperry Pi:n päälle tehty Asiairia vastaava avoimempi yksikkö.

Itse en ole saanut pakettia tositoimiin, mutta kuivaharjoittelussa Sonyn DSLR, fokuseri ja mountti liikkuvat, ja kuvat siirtyvät kovalevylle. Guideria en ole vielä päässyt testaamaan, koska se on vielä matkalla. :)

Asennus oli hieman työläs ja PC yhteys ei meinannut alkaa toimia, kunnes se sitten alkoi. En mielestäni tehnyt mitään eri tavalla aiempaan, mutta ehkä joku palomuuri tai reboottaus auttoi.

Stellarmate tottelee ainakin kstars ja Sky Safari ohjelmistoja mountin ohjaamiseen. Laitteet kytkeytyvät indi serverin kautta. Purkin saa kytkettyä kodin wifi verkkoon, joten hubin kanssa ei tarvitse sählätä.

pvahimaa

Viikolla ostin Raspberry Pi4:n ja hommasin siihen Stellarmate OS:n. Wifissä oli haastetta, hotspot toimii moitteitta, mutta tukiasemaan yhdistäminen ei onnistunut aluksi. Stellarmaten facebook-sivuilta bongasin avun.

Kamerana minulla on Canon 450D, asetukset piti olla siinä kohdallaan, että toimii ok. Eli manual, bulb. Peilin lukituksen kanssa en saanut toimimaan oikein. Mutta kuvat onnistuivat ilman lukitustakin, kun minulla on nyt valotusajat useimmiten 60-90s.

Olen käyttänyt hommaa sekä kännykällä että läppärillä. Kuvatessa käytin kännykällä. Testasin sekä Stellarmate App, että Vnc-yhteyttä. Tuo App on vähän niin ja näin toiminnaltaan, vnc:llä toimii paremmin. En käytä Stellarmate Appin Vnc:tä, vaan puhelimelle asennettua RealVnc-ohjelmaa. Sillä toimii melko hyvin.

Guidausta yms minulla ei (vielä) ole. Eilen testasin kuvaamista, ihan toimi ok kun laitoin ottamaan 50 kuvaa, rauhassa sai saunaa samalla lämmitellä. Välillä avasin yhteyden ja tsekkasin tilanteen. Siinä tuo vnc-yhteys on toimivampi, appin tieto päivittyy vain kun uusi kuva on valmis.

Tuollaisen kuvan sain aikaan, putkena Sky-Watcher 72ED, mountina Star Adventurer. Vähän kutistin kuvaa.

bokeh

Terve, olen koonnut jo hyvän tovin omaa romua kuntoon. Minulla Raspberry 4 Stellarmaten alla ja käytän sitä kannettavan selaimen kautta.

Wifi aiheutti päänvaivaa. Jostain tuli kaivettua sellainen tieto, että 2,4ghz wifi ja USB3.0 eivät oikein toimi yhdessä. Stellan asetuksista sitten pelkästään 5ghz wifi päälle; ja wifi verkon väliin joutui ostamaan wifi toistimen (D-link AC-1300), koska 5 gigan wifi ei oikein kanna seinien läpi. Käyttökokemus kuitenkin erittäin hyvä.

Lisäksi taitaa tuo Raspi olla melko herkkä jännitteille, koska tuntemusten mukaan kaatuilu vähentyi huomattavasti (tähän mennessä kokonaan), kun säädin led-muuntajan jännitteen tarkasti 12 volttiin. Itsellä siellä välissä joku 5v step-down muuntaja, joka ebay ilmoituksen mukaan pystyy antamaan 3 ampeeria. Kyllähän tuo tuntuu toimivan.

Eli välineiden speksit edellä mainittujen lisäksi ovat:

OnStep goto, focuser käytössä
Raspberry Pi4, 4gb muistilla
TP-link USB3.0 hubi, virtalähteellä
ASI120mm-s ja siinä Celestron 9x50 finder
Canon 70D
Näiden virtalähteenä, canonia lukuunottamatta, 12v led-muuntaja.

----

Kuvauskokemuksia ei oikein ole, tähän mennessä lähinnä harjoitellut jalustan suuntausta, testannut seurantaa ja platesolvingia, jotka myös tuntuvat toimivan hyvin.

Andromedaa kokeilin, mutta vanhassa manuaali 135mm kuvausobjektiivissa on jotain häikkää, koska vääntää tähdet nuolenkärjen muotoon. Ehkä myös jotenkin pehmeä. Testailin ko. lasia ASI120 avulla ja sama ongelma. Halpa Celestron antaa paremman kuvan tähdistä, joten...

En kuitenkaan erityisesti ole syventynyt kuvausoptiikan ongelmiin, koska tähtäimessä on fotometrian työkalukokonaisuus. Eli varsinainen kuvauskamera vielä hankkimatta ja dew heater rakentamatta. Taitaa mennä syksyyn.

pvahimaa

Tuo Stellarmaten wifi on tosiaan vähän temppuileva. Osa ongelmista taitaa tosin johtua Raspberrystäkin; ainakin joillain foorumeilla on ollut juttua siitä, miten USB3 aiheuttaa häiriöitä joillekin kanaville. Tuollaista wifi-toistinta olen itsekin harkinnut.

Tuossa just hommasin pari Zwo:n kameraa, ASI 533MC-pro ja ASI 224MC. Niiden kanssa piti valita wifillä tosiaan 5GHz alue; valitsin kanavan 44. Muuten ei ollenkaan saanut yhteyttä Raspberryyn silloin kun on kamera kiinni. Tuon kun laittoi niin onnistuu tabletilla ja kännykällä yhteys ihan hyvin. Vaan vanhan läppärini kanssa ei ota yhteyttä tuolloin.

Ihan on muuten paketti toiminut luotettavasti. Pisin kuvaus oli Canonilla otettu time lapse - sarja, jossa oli 900 kpl 30 sek valotuksia. ASI 533:n kanssa tuossa joku ilta ehdin muutamia kymmeniä kuvia ottaa, ei mitää ongelmia sen jälkeen kun tuon wifi-homman oli saanut kuntoon.

Seurantaa en ole vielä ehtinyt kokeilla; ainoastaan sen verran, että testannut kameroiden toiminnat Raspberryn kanssa.

einari

Aavistus kiinnostaa tuo 533MC värikameraksi.
Tuolla on kerrottu jotain ongelmia virrankäytön/jäähdytyksen suhteen:
https://www.cloudynights.com/topic/692785-issues-with-asi533mc-pro/#entry9959683

Näitäkö ongelmia ei ole näkynyt ?
- Camera does not download an image if cooled below 0C
- If the camera is set to create a sequence of images, there are wide orange bands that come out in the images at random.
- There are blue horizontal lines that appear out of nowhere (small little lines)
___
Tapio

pvahimaa

Lainaus käyttäjältä: einari - 03.02.2020, 15:08:40
Aavistus kiinnostaa tuo 533MC värikameraksi.
Tuolla on kerrottu jotain ongelmia virrankäytön/jäähdytyksen suhteen:
https://www.cloudynights.com/topic/692785-issues-with-asi533mc-pro/#entry9959683

Näitäkö ongelmia ei ole näkynyt ?
- Camera does not download an image if cooled below 0C
- If the camera is set to create a sequence of images, there are wide orange bands that come out in the images at random.
- There are blue horizontal lines that appear out of nowhere (small little lines)

Muutaman kerran olen ehtinyt tuota ASI533 kokeilla. En ole huomannut itselläni mitään noista ongelmista. Jäähdytystä olen kuvatessa käyttänyt kerran -10 deg C ja toisen kerran -15 deg C. Ei ongelmia. Enkä ole kuvissakaan huomannut mitään ongelmia. Pisin yhtenäinen sarja tuon kameran kanssa on ollut 50 kuvaa yhdestä kohteesta, ei ongelmia.

Suurin ongelma oikeastaan on ollut tuo Stellarmaten wifi, joka on kyllä sama minun ASI224:ssä. Vaatii vaan se, että pakottaa wifi:n 5GHz:lle. Toki kantama on lyhyempi, vaan kun laitoin pihalle wifi range extenderin, niin hyvin voi seurata hommaa kiikkustuolista käsin kännykällä sisältä.

Häiriöitä toki voinee saada aikaiseksi esim huonolla piuhojen vedolla. Enkä sitten tiedä, onko eroa sillä, mitä virtalähdettä käyttää. Minulla on verkkovirrasta sähköt kaikkiin laitteisiin.

Toki kaikkein suurin haaste on ollut pilvet...

pvahimaa

Tänään kokeilin ensimmäistä kertaa guidausta. Eipä tarvinnut Stellarmatessa ihmeemmin säätää, default-asetuksilla selvisi.

Jalustana minulla on Sky-Watcher Star-Adventurer, eli vain RA-korjaukset mahdollisia. Silti auttoi, aiemmasta 90sek valotuksista nostin 240 sekuntiin.

Lisämausteena vielä systeemissä minulla oli ssd-levy, jolle kuvat tallensin; näköjään helpoin ja nopein tapa siirtää läppärille.

ASI533 toimi moitteitta; tosin nyt en käyttänyt jäähdytystä. Yhdessäkään kuvassa en huomannut kamerasta johtuvia "outouksia."

Liitteenä pakattu lopputulos.

Tarzan

Olisiko täältä apuja. Stellarmate ei suostu tunnistamaan focuseriani. Ongelmat alkoivat 1.5.8 asennuksen jälkeen, ja Stellarmate ei tunnistanut laitetta. Sitten yritin tehdä sille oman portin Serial Port Assistantilla (/dev/focuser). Tämän jälkeen aloin saada seuraavaa. Portin /dev/focuser teko onnistui normaalisti. Stellarmate tunnisti laitteen kytkennän, kuten sen kuuluukin.

2021-05-08T22:01:33: [INFO] Error retrieving data from Pegasus DMFC, please ensure device is powered and the port is correct.
2021-05-08T22:01:33: [INFO] Trying connecting to /dev/serial/by-id/usb-Pegasus_Astro_SMFC_v1.1_PAKI36C-if00-port0 @ 19200 ...
2021-05-08T22:01:32: [WARNING] Port /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AC01AE7D-if00-port0 is already used by another driver or process.
2021-05-08T22:01:29: [INFO] Trying connecting to /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AC01AE7D-if00-port0 @ 19200 ...
2021-05-08T22:01:28: [WARNING] Port /dev/focuser is already used by another driver or process.
2021-05-08T22:01:25: [INFO] Trying connecting to /dev/focuser @ 19200 ...
2021-05-08T22:01:23: [INFO] Error retrieving data from Pegasus DMFC, please ensure device is powered and the port is correct.
2021-05-08T22:01:23: [ERROR] Ack error: Timeout error.
2021-05-08T22:01:20: [INFO] Trying connecting to /dev/serial/by-id/usb-Pegasus_Astro_SMFC_v1.1_PAKI36C-if00-port0 @ 19200 ...
2021-05-08T22:01:19: [WARNING] Port /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AC01AE7D-if00-port0 is already used by another driver or process.
2021-05-08T22:01:16: [INFO] Trying connecting to /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AC01AE7D-if00-port0 @ 19200 ...
2021-05-08T22:01:15: [WARNING] Communication with /dev/focuser @ 19200 failed. Starting Auto Search...
2021-05-08T22:01:15: [WARNING] Port /dev/focuser is already used by another driver or process.

Porttien nimet ovat mielenkiintoiset, sillä minulla ei ole Port Assistant toolissa näkyvissä kuin kuin järjestelmän portit, /dev/focuser, ja /dev/eqmodmount portti mounttia varten (Skywatcher, eli ajurina eqmod).

Focuser toimii normaalisti, kun sen kytkee PC:iin.

Tämä on todella turhauttavaa. En osaa linuxia lainkaan, enkä tiedä yhtään, mistä virhettä pitäisi etsiä. Kaikki apu on tervetullutta.

Tarzan

Stellarmaten support ratkaisi tämänkin alle päivässä. Aivan uskomattoman tehokasta.

Havaitsivat, että kyseessä on laitteen vanhempi versio, ja näyttäisi siltä, että PegasusAstron toimittama indi-ajuri on lopettanut toimintansa tälle. Ilmoittivat asiasta eteenpäin, ja korjaus on underway.

Tarzan

Jatketaan vielä tarinaa uskomattoman hienosta asiakaskokemuksesta. Pegasuksen korjaus ei toiminutkaan, ja ilmoitin tästä Stellarmatelle. Pääkehittäjä otti Teamviewer-yhteyden Stellarmateeni, ja korjasi sen lennossa.

Toki tämä osoittaa, että kyseessä on hieman harrastajamainen toiminta, mutta joka tapauksessa arvostan heidän asennettaan. Suosittelen Stellarmatea lämpimästi. 

Padin softakin on kehittynyt huimasti, ja nyt tätä voi oikeasti ajaa vaikka siltä padiltä. Tarkennus, plate solving, tracking ja kuvaus toimivat. Mukana on nyt live stackingkin.