Hajonneen teleskoopin tilalle uusi... mutta mikä?

Aloittaja sonjamelina, 04.08.2019, 19:37:04

« edellinen - seuraava »

sonjamelina

Hei!

Tämä on ensimmäinen viestini täällä, joten heippa vaan kaikille. Olen pari vuotta epäsäännöllisen säännöllisesti harrastanut tähtitaivaan katselua Celestron Astromaster 114eq -putkella. Nyt sitten kävi niin köpelösti, että teleskooppi pääsi kaatumaan ja osia murtui :(
Ja nyt on uuden laitteen hankkiminen edessä.

En haluaisi hankkia tuota samaa uudelleen, sillä ilmeisesti parempiakin löytyy  :wink:. Ongelmana on tietysti se, että kovin kalliiseen ei ole varaa.

Haluaisin silti laitteen, jolla pystyisi tutkimaan mahdollisimman tarkasti planeettoja (tämä on se tärkein). Sitten myös käyttöominaisuudet, eli että olisi suht helppokäyttöinen ja pakata autoon mukaan tarvittaessa.

Olen vertaillut saman merkin eri malleja sekä SkyWatcher -merkkiä, mutta en oikein tiedä mikä olisi paras. En tarvitse moottoreita tai muita hienouksia, sillä ihan amatööripohjalta harrastelen omaksi ja lapsieni iloksi.

Kiitän todella paljon jo etukäteen avusta!

mistral

Ajattelitko käyttää vanhaa CG-2 jalustaa?

sonjamelina

Lainaus käyttäjältä: mistral - 04.08.2019, 20:14:15
Ajattelitko käyttää vanhaa CG-2 jalustaa?

Moi, valitettavasti jalustakin on entinen, eikä sitä voi enää korjata :(.

mistral

Jos 127mm/1500mm Maksutov-Cassegrain käy, https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p2770_Skywatcher-Skymax-127-EQ3---127-1500mm-Maksutov-Teleskop.html
...niin sellaisen jos saisi käytettynä edullisesti. Siinä on pitkä polttoväli mikä auttaa reuna-alueissa ja planeetoissa saa hyvän suurennoksen. Tietty seuraava koko 150mm/1800mm olisi parempi mutta hinta menee uutena yli 1000e.

Toki Newtonejakin saa mutta ne ei ole ihan parhaimmillaan planeetoissa.

blaatu

#4
Mikä harnitti eniten siinä rikkimenneessä - ennen kaatumista - ja toisaalta, mitä useinmiten jäit kaipaamaan lisää/parempaa?

Suurimman harmin poistaminen olisi minusta uuden skoopin ensisijainen valintaperuste, ja lisää/parempaa tavoite seuraavaksi tärkein.
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

pnuu

Mikä vanhassa meni rikki, ja kuinka pahasti? Täältä melko varmasti löytyisi joku joka nikkaroisi osista jotain käyttökelpoista, jos ei jopa korjaisi käyttökuntoon :-)
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

jperala

6"-8" maksutov varmaan parhaimpia yleisputkia, mutta jos budjetti on pieni niin newton 150-200mm. Linssi planeetat ja kuu jne.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

sonjamelina

Kiitos vastauksista!

Pitää tutustua tuohon Skywatcherin malliin, tiedot olivat tuossa saksaksi näköjään joten pitää käännellä ensin..

Laittaisin kuvan hajonneesta putkesta, mutta pakkasin sen jo varastoon: teleskooppi kaatui "suorilta jaloilta", kun jalusta oli auki ja jalat vedetty äärimmilleen, joten pudotus tapahtui niinsanotusti korkealta. Jalustan muovisen "tavaratelineen" pidike katkesi, ja jalusta on nyt käyttökelvoton. Myös itse putkesta murtui pieniä osia (varmaan saisi ehjäksi vielä nikkaritaitoinen).

Kyseinen teleskooppi oli mielestäni aivan kelpo, vaikkakin vähän hutera ja otti helposti tärinää. Lisäksi okulaarin tarkennin (?) oli tosi löysä, ja kuvaa oli vaikeaa saada pysymään tarkkana. Kuvanlaatu oli kai ihan ok; Jupiterin "raidat" erottuivat ja sen 4-5 kuuta  :azn:. En tiedä onko tuo mikään mittari, mutta tosi hienoja katselukokemuksia se tarjosi  :laugh:

Katsoin myös muuten tuota sivustoa teleskooppi.fi jossa suht laaja valikoima. onkohan kukaan tuolta tilannut putkia? Tulevat näköjään Latviasta..



mistral

Kuvassa on mielestäni linssietsin mutta tiedoissa "red dot finder". Myös Ursalla myydään samaa putkea. Koko paketti painaa 17kg josta putki 3,4kg.

blaatu

Käytetty skooppi antaa yhtä hyvän kuvan kuin uusikin. 130mm kykenee ilmakehän hyvissä normaaliolosuhteissa sallimiin suurennoksiin. Jalustan tärinä ja löysä tarkennin - mun parannusehdotukset:

1) 127mm/1500mm Maksutov-Cassegrain, mitä mistral jo suositteli - on kelpo laite. Linkin Jalusta on vakaampi kuin entisessä ja skoopin tarkennus toimii eri lailla. Luulen tämän antavan myös tarkemman kuvan kuin entinen.

2) Saman jalustan päälle voisi mun mielestä laittaa myös 130/900 newtonin - halvempi ja jäähtyy ehkä nopeammin katselukuntoon.

Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi