BRESSER MESSIER MC-152/1900 ja FF A7r2 Sony

Aloittaja mipp, 16.08.2019, 23:05:48

« edellinen - seuraava »

Tane

 Planeetta kuvaukseen ja visuaalihavaitsemiseen riittää Eq-5 ja siihen erikseen ostetut seurantamoottorit, pääsee alle viiden sadan. Varmasti riittä; olen itse kuvannut Eq-5 jalustalla ja 11 kiloa painavalla 152/1200 linssiputkella planeettoja jo vuosia. 3x barlowin kanssa sillä on polttoväli 3600mm.
Syvätaivas kuvaus vaatii mieluusti Eq-6 jalustan. Mutta myös muuta, kuten kalliin polttovälinlyhentäjän(polttoväli pitäsi saada ainakin puolitettua), löytyyköönkä noita maksutoville ja kannattaako enää alkaa siihen tuolla putkella, ennemmin jo valmiiksi lyhytpolttoväli on suositus siihen hommaan.
Celestron C14,

mipp

Lainaus käyttäjältä: jperala - 22.08.2019, 10:11:09
Maksut on paljon helpompi istuttaa jalustalle, johtuen tietysti kooltaan näppärästä paketista, istuta esim. 150/1200 linssi samalle jalustalle :)
Mutta jotenkin olen ymmärtänyt että haluaisit kuvata muutakin kun kuuta ja planeettoja vai onko tarpeet muuttunut ?

Olet ihan oikeassa, näin oli alunperin tarkoitus kuvata muutakin -kuin tähtikuvausta. Siis samalla putkella. Nyt tilanne on sikäli muuttunut koska en voi sanoa tuosta otsikon putkesta onko se lintu vai kala, päätin jättää sen itselleni kuu ja planeettakuvaukseen. Lisäksi minulla on 1000mm nikonin f/11 peili sekä 90/900 halpis linssiputki, sekä tietty kaikki alle 300mm valokuvausoptiikat ( näistä tähtitaivaan kuvaukseen olen käyttänyt hyvällä menestuksellä 20mm sigman artia, mahtava peli) Suunnitelmani on siis hankkia tuolle otsikon putkelle jalusta kelvollisella seurantamoottorilla kuu ja planeettakuvaukseen, näin aluksi. Järeitä valokuvausjalustoja Foban BALLA kuulalla löytyy jotka kyllä kantavat kevyesti aina 30-40 kg asti. Näillä olen taivasta kuvaillut tähän asti.

mipp

Lainaus käyttäjältä: Tane - 22.08.2019, 10:53:01
Planeetta kuvaukseen ja visuaalihavaitsemiseen riittää Eq-5 ja siihen erikseen ostetut seurantamoottorit, pääsee alle viiden sadan. Varmasti riittä; olen itse kuvannut Eq-5 jalustalla ja 11 kiloa painavalla 152/1200 linssiputkella planeettoja jo vuosia. 3x barlowin kanssa sillä on polttoväli 3600mm.
Syvätaivas kuvaus vaatii mieluusti Eq-6 jalustan. Mutta myös muuta, kuten kalliin polttovälinlyhentäjän(polttoväli pitäsi saada ainakin puolitettua), löytyyköönkä noita maksutoville ja kannattaako enää alkaa siihen tuolla putkella, ennemmin jo valmiiksi lyhytpolttoväli on suositus siihen hommaan.

Kiitos Tane, sinulla on putkessa sama painoluokka, auttaa päätöksessäni. En harkitse tällä syvätaivaan kuvausta, enkä ole vielä kokeillut saati tiedä kävisikö tuo 1000mm f/11 Nikoni siihen.

-Mika


einari

Tuolla jalustalla voi sitten harrastaa syvän taivaan kuvausta kameraoptiikalla jos sellaista haluaa kokeilla.
___
Tapio

mipp

Lainaus käyttäjältä: einari - 22.08.2019, 14:17:39
Tuolla jalustalla voi sitten harrastaa syvän taivaan kuvausta kameraoptiikalla jos sellaista haluaa kokeilla.

Niin ajattelinkin. Kuinkahan tuo 1000mm f/11 Nikon käy? En ole vielä päässyt kokeilemaan mutta on ajalta jolloin Nikon teki tosissaan optiikkaa. Harvoissa arvosteluissa netissä sitä on poikkeuksetta kehuttu erittäin tarkaksi. Viikonloppuna testipenkkiin!

Mika

einari

On se varmaan tarkka kun on f/11, mutta aika urakalla saa valottaa kun on noin hidas.
___
Tapio

mipp

Lainaus käyttäjältä: einari - 22.08.2019, 15:11:56
On se varmaan tarkka kun on f/11, mutta aika urakalla saa valottaa kun on noin hidas.

Totta. Muistaakseni metabones tekee kamerapuolella laadukasta joskin kallista focal reduceria. Kokeilin viltroxin vastaava kolme kertaa halvempaa joku aika sitten mutta vaikka keskikohta- noin 35-40% oli ok niin siitä reunaan aivan kamalat kromaattiset aberraatiot tuolla MC 152/1900 Bresserillä. Käytännössä käyttökelvoton. Silti laitan tuon arvokkaamman harkintaan :-) Sinänsä lintujen kuvaukseen tuo f11 ei pelota, käytän yleensäkin f 9-14 aukkoja jopa liikkuviin kohteisiin tuolla kameralla, dynamiikka-kuvanvakaaja-kennoyhdistelmä sallii sen helposti.

-Mika

mistral

Tuo Maksutov on hyvä kuun katselussa kun ei silmä häikäisty. Itsellä on f4,8 niin silmä menee "sokeaksi" varsinkin täysikuun aikaan. Maksutovilla saa huoletta katsella, kuu on upea kohde.