Filtteri-mysteeri

Aloittaja PetriKe, 13.11.2007, 16:05:10

« edellinen - seuraava »

PetriKe

Nyt kaivataan kekseliäitä oivalluksia tämän ongelman ratkaisemiseksi!
Baaderin Ha-suotimella kuvattaessa tulee kirkkaimpien tähtien ympärille ihmeellisiä osittaisia heijastuksia tai vähän niinkuin blooming efektejä :'( Alla kaksi esimerkkiä (crop) samasta kuvasta. Toisen tähden ympärillä on heijastumat viistossa ja toisen pystysuoraan. Kuva on kalibroitu ja suurennettu näitä esimerkkejä varten. LRGB suotimilla samalla kalustolla samoilla valotusajoilla ei tällaisia heijastuksia tule ??? Ja kalustolla tarkoitetaan tässä STL-11K ABG ja TMB80 APO + TV 0.8X.


Tässä heijastukset viistoviivoina.


Ja tässä heijastukset pystysuunnassa. Kuvassa oikealla oleva pätkivä pystyviiva on column defecti.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Jore

Mahtaako olla ongelmaa minun koneella tai serverillä kun kuvat eivät näy? Mahtavatko näkyä muilla?
SW ED 80
SW EQ 3-2
OBTICA GIANT 20x80
CANON EOS 350 D

kimiza

Kuvat näkyvät ainakin minulla, ja viestissä mainittu heijastusongelma myös.

Hippasos

Onko nämä "heijastukset" tai "miksi sitten paljastuvatkaan" jotenkin suhteessa optiseen akseliin. Oletko koittanut asettaa Ha filtteriä kauemmas/lähemmäs ccd sensoria ja tutkia tämän vaikutusta asiaan?
.

Vesa Kankare

Edellisten lisäks: Vaikuttaako kameran asento heijastuksiin?

Onko värifiltterisi interferenssifilttereitä, eli onko niissä kapeakaistasuodinten tavoin heijastava pinta sivusta katsoen? Tuosta  voisi nimittäin lähestyä ongelmaa kameran ja filtterin välissä heijasteleviin ilmiöihin. Tähden kahta puolta tasan pystysuunnassa oleva kuvio viittaisi myös tähän. Ja koska se ei näyttäisi olevan rengas tai kaari, heijastus voisi tapahtua tasaisesta suorasta pinnasta? Oonkohan ihan hakoteillä...
Vesku
www.vkastronomy.com

PetriKe

Miten selittyy se, että samassa kuvassa kahdella eri tähdellä on erilainen heijastuskuvio (tai mikä nyt sitten lieneekään)??? Menee niin yli mun rajallisen käsityskykyni. Täytyypä tutkailla vanhempia otoksia.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Petri Kehusmaa - 13.11.2007, 20:44:55
Miten selittyy se, että samassa kuvassa kahdella eri tähdellä on erilainen heijastuskuvio (tai mikä nyt sitten lieneekään)??? Menee niin yli mun rajallisen käsityskykyni. Täytyypä tutkailla vanhempia otoksia.
Onhan ne luonnollisesti eri kohdassa kennoa, jolloin mm. kulma, jossa valonsäteet tulevat systeemiin on eri, eikö? Mistä kohdin kuvaa nuo tähdet löytyvät? Keskeltä, kulmasta?

Tosi erikoinen juttu kyllä...
Vesku
www.vkastronomy.com

Timo-Pekka Metsälä

Tulee mieleen, että mahtaakohan kyseessä olla jonkinlainen interferenssi-ilmiö kennossa itsessään. Ainakin joissakin Kodakin kennoissa mikrolinssit voivat aiheuttaa vähän tuon kaltaista ilmiötä. Tai sitten heijastuma kennon fotosiittien ja suojalasin välillä.

tapioe

Lainaus käyttäjältä: Petri Kehusmaa - 13.11.2007, 16:05:10
Nyt kaivataan kekseliäitä oivalluksia tämän ongelman ratkaisemiseksi!
Baaderin Ha-suotimella kuvattaessa tulee kirkkaimpien tähtien ympärille ihmeellisiä osittaisia heijastuksia tai vähän niinkuin blooming efektejä :'( Alla kaksi esimerkkiä (crop) samasta kuvasta. Toisen tähden ympärillä on heijastumat viistossa ja toisen pystysuoraan. Kuva on kalibroitu ja suurennettu näitä esimerkkejä varten. LRGB suotimilla samalla kalustolla samoilla valotusajoilla ei tällaisia heijastuksia tule ??? Ja kalustolla tarkoitetaan tässä STL-11K ABG ja TMB80 APO + TV 0.8X.


Jos muistan oikein, minulle tuli kuviin sama efekti, kun laitoin suotimen  epähuomiossa optiselle akselille  väärin päin eli filtterin "peilipinnan" kameraan päin.

tapioe
tapio ekholm
Celestron C6-S, SW80 ED, Scopos 66 APO
DSI II Pro, DSI Pro
HEQ5 Pro ja Porta Mount

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: tapioe - 14.11.2007, 20:20:43

Jos muistan oikein, minulle tuli kuviin sama efekti, kun laitoin suotimen  epähuomiossa optiselle akselille  väärin päin eli filtterin "peilipinnan" kameraan päin.

tapioe

Kysyin tätä asiaa aikoinaan maailman turuilta ja sain vastaukseksi, että ei ole väliä kummin päin filtterin karuselliin laittaa. Onko sittenkin?
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa