Sään seurantaa 2019.

Aloittaja Pekka Lehtelä, 02.01.2019, 17:08:20

« edellinen - seuraava »

Pekka Lehtelä

#135
Akaa 8-9/7. Pipo ja sormikkaat edelleen tarpeelliset yöllä. Lämpötila +10.0,  täysin pilvessä, koillistuulta 4-6m/s ja kosteutta 93%.

Pekka Lehtelä

Lainaus käyttäjältä: Tane - 08.07.2019, 09:13:43
Säät kiertää ja vaihtuu. Kesäkuu oli ainakin Turun seudulla lämmin ja kuiva. Yöt ei toki jaksaneet aina lämmetä mutta koskas se alku kesästä olisi? Nyt heinäkuussa on matalapaineen vuoro ja todella ennätyssateista varsinkin etelässä, kaakossa päin Suomea mutta tuskin tuo enää elokuussa vaikuttaa, kesää on jäljellä. 2014 kesä oikein kunnolla yli 30 asteen helteineen alkoi elokuussa...
Kun olin vielä töissä niin minun ammatissa oli vain kolmen viikon kesäloma joka saattoi olla mihin aikaan tahansa kesäkuun alusta syyskuun loppuun. Suurin osa työkavereista minä mukaan lukien piti kesäkuun alussa alkavaa lomaa kaikkein huonoinpana ajankohtana ja elo- syyskuuta parhaimpana. Minun mielestä varsinainen kesä alkaa vasta heinäkuun loppupuolella.

Pekka Lehtelä

#137
Lainaus käyttäjältä: jperala - 08.07.2019, 08:57:29
Edelleen Espoon seudulla pilveä ja vettä, näyttäisi olevan loppukesän juttu.. no katsellaan kattorakenteita :)
Mun Lapinkoira tykkää kun sataa ja ei ole kuumaa...

Pekka Lehtelä

#138
Lainaus käyttäjältä: Pappis - 08.07.2019, 08:17:32
Wau! Mikäs putki tämä on? Liekö syytä aloittaa oma ketju tälle?
Pitää harkita asiaa tuon oman ketjun suhteen. Ei tällä(kään) foorumilla nykyään paljoa ole perinteisten itse tehtyjen ja pelkästään visuaaliseen katseluun tarkoitettujen putkien ATM juttuja.

Pekka Lehtelä

Akaa 9-10/7. Melkein pilvistä (7/8), lämpötila +10.4, kosteus 81% ja pohjoistuulta 1-2 m/s. Mukava ja tyyni yö.

Pappis

Lainaus käyttäjältä: Pekka Lehtelä - 09.07.2019, 04:55:11
Pitää harkita asiaa tuon oman ketjun suhteen. Ei tällä(kään) foorumilla nykyään paljoa ole perinteisten itse tehtyjen ja pelkästään visuaaliseen katseluun tarkoitettujen putkien ATM juttuja.
Enemmän saisi olla!

Pekka Lehtelä

Akaa 12-13/7. Klo 1.30 asti täysin pilvistä mutta klo 1.30 taivas selkeni täysin. Edelleen hieman kylmiä öitä sillä nyt lämpötila +10.2 astetta ja pohjoistuulta 1-2m/s ja kosteus 60%. Olen pitkään ollut sitä mieltä, että varsinainen  kesä alkaa vasta heinäkuun loppupuolella ja syyskuuta pidän vielä "kesänä". Elo- ja syyskuu ovat minulle mieluisimpia aikoja kesällä, tosin makuasioita nämäkin.

Pekka Lehtelä

Lainaus käyttäjältä: Pappis - 10.07.2019, 13:47:26
Enemmän saisi olla!
Tässä on nyt Pappis sellainen ongelma, että kuulun siihen ryhmään joita tietokoneet ja tietotekniikka ei juurikaan kiinnosta, mekaanisia käden taitoja vaativia hommia teen taas hyvinkin mielelläni. Mulla on Samsungin halppiskännykkä J3 jota huonompaa puhelinta on vaikea löytää, tässä on 5 megapikselin kamera enkä tiedä kuinka kuvien resoluutiota (onko oikea termi) voi pienentää, että saisin kännykän kuvia laitettua tälle foorumille, digikameraa mulla ei ole. Em. ongelman vuoksi otan hyviä  neuvoja mielelläni vastaan.

Pekka Lehtelä

Akaa 13-14/7. Puolipilvistä >> melkein pilvistä, pipo taas yöllä päässä sillä lämpötila +7.7 astetta, tuulta 0 m/s ja kosteutta 92%. Alavilla mailla näkyi peltojen päällä usvaa joten yöt saisivat pikkuhiljaa alkaa lämpenemään.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Pekka Lehtelä - 13.07.2019, 04:25:23
Mulla on Samsungin halppiskännykkä J3 jota huonompaa puhelinta on vaikea löytää, tässä on 5 megapikselin kamera enkä tiedä kuinka kuvien resoluutiota (onko oikea termi) voi pienentää, että saisin kännykän kuvia laitettua tälle foorumille, digikameraa mulla ei ole. Em. ongelman vuoksi otan hyviä  neuvoja mielelläni vastaan.

Jos kotoa löytyy tietokone, josta löytyy Windows, niin siitä löytyy 95% varmuudella Microsoftin Paint -niminen ohjelma (ainakin Windows 7 versioista alkaen tuossa on kaivattu Resize toiminto mukana). Tuolla saat tehtyä kännykän kuville pienennyksen foorumikokoon (esim. 1000 pikseliä pidempi sivu). Ks. liitekuvaa mistä tuolta löytyy kyseinen toiminto.

Kännykästä saat kuvat siirrettyä Windowsiin, kun kytket sen mukana tulleella USB-kaapelilla tuohon Windows tietokoneeseesi. Yleensä kännykät näkyvät näet USB-massamuisteina samaan tapaan kuin USB-tikutkin ja Windowsin resurssienhallinta osaa tällöin näyttää niiden muistissa olevan kuvasisällön. Uudemmissa Android-puhelimissa pitää vielä erikseen valita puhelimessa kuinka tuota USB-yhteyttä käytetään tietokoneen kanssa (pelkkä lataus vai tiedostojen/kuvien siirto tuon USB kytkennän kautta). Oletuksena on tuo pelkkä lataus USB:n kautta, jolloin tietokone ei näytä puhelimesta mitään sisältöä Windowsille ennen kuin sen puhelimen vaihtaa tiedonsiirto-tilaan  :wink:
- Timo Inkinen

Pekka Lehtelä

Ei ole muuta kuin Samsungin tabletti jossa Android kuten minun kännykässäkin.

Tane

Minulla on ollut tuo Timpen esittämä Paint. Sillä saa pienennettyä vaikka prosentteina niin paljon kuin haluaa. Helppo ohjelma käyttää. Kun en ole minäkään alan expertti, juuri osaan avata ja sulkea tietokoneen...On niitä muitakin ohjelmia, mutta minä suosittelen Painttia ja toivotaan että saat sen.
Celestron C14,


Pekka Lehtelä

Akaa 14.15/7. Puolipilvistä >> melkein selkeää, kylmää öisin edelleen sillä lämpötila 6.4 astetta, täysin tyyntä 0m/s ja kosteus 94%. Tähdet alkaa jo paremmin näkymään vaikka lähden yleensä klo 2 jälkeen yölenkille koiran kanssa. Ensimmäinen kerta kun näin valaisevia yöpilviä tänä vuonna, melko pitkiä ja kapeita "rimpsuja" pohjoisesta etelään suuntaan.

Pekka Lehtelä

#149
Lainaus käyttäjältä: Timpe - 15.07.2019, 17:02:20
Löytyy noita työkaluja Androidillekin, tässä muutamia malliksi:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.saawanapps.photocompress&hl=en_IN
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pixlr.express&hl
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.xnview.XnResizeLite&hl=en
https://play.google.com/store/apps/details?id=de.vsmedia.imagesize&hl=en
Taidan pestata hommaan jonkun tutun nuoren nörtin. Intoa tietokoneisiin vähentää myös se, että pystyn räpeltämään kännykällä tai tabletilla max puoli tuntia ja sen jälkeen niska ja selkä ovat kipeitä ja silmätkin harittavat ihan riittävästä. Mutta kiitos Timpe!