Sään seurantaa 2019.

Aloittaja Pekka Lehtelä, 02.01.2019, 17:08:20

« edellinen - seuraava »

Pappis

Minä olin myös kuvailemassa yöllä, n. klo 11-01. Aluksi oli täysin selkeää, lopussa hajanaisia pilvilauttoja ajelehti luoteesta kaakkoa kohti.

Pekka Lehtelä

Akaa 18-19/6. Puolipilvistä 3/8, lämpötila 15.6 astetta, kosteus 76% ja etelätuulta 3-4 m/s. Jokohan alkaisi yöt lämpenemään.

Pekka

Pekka Lehtelä

#107
Lainaus käyttäjältä: Pappis - 18.06.2019, 20:57:35
Minä olin myös kuvailemassa yöllä, n. klo 11-01. Aluksi oli täysin selkeää, lopussa hajanaisia pilvilauttoja ajelehti luoteesta kaakkoa kohti.
Nyt saa minun osalta havainnot jäädä kun havahduin, että pitää tuunata kaikki peiliputket kuntoon syksyä varten sillä eihän tässä enää kauan mene kun elokuun pimeät illat ja yöt taas tulevat.

Pekka

Pekka Lehtelä

Akaa 19-20/6 klo1-5. Puolipilvistä, lämpötila +11.8 astetta ja täysin tyyntä 0m/s ja kosteutta 100% joten peltojen päällä sumua noin metrin korkeudelle saakka. Enemmän kuin hienoa kävellä koiran kanssa yöllä kun oli viileää, täysin tyyntä ja hiljaista.

Pekka

Pekka Lehtelä

Akaa 20-21/6. Noin klo1 tuli kova sadekuuro ja ukkonen vähän jyrähteli ja sen jälkeen puolipilvistä 3/8 aamuun saakka. Lämmin yö sillä alin lämpötila oli 17.0 astetta, etelätuulta 2m/s ja kosteus 77%. Sateen jälkeen oli hyttysiäkin ihan riittävästi.
Hyvää Juhannusta kaikille foorumin jäsenille!

Pekka

mistral

Nyt on luvattu normi kesäilmaa, enempi luoteistuulta mikä antanee hyvän seeingin?

Samoin hyvää juhannusta :)

Pekka Lehtelä

Juhannus yö 21-22/6. Selkeää, lämpötila +12.1, etelätuulta 3-5m/s ja kosteutta 77%.

Pekka

Pekka Lehtelä

Akaa 22-23/6. Täysin selkeää mutta kylmää sillä alin lämpötila yöllä 8.1 astetta, länsituulta 3-4m/s ja kosteus 82%. Keli tuntui tosi kolealta joten pipo ja sormikkaat olivat kovaa valuuttaa vaikka nyt kesä onkin.

Pekka

Pekka Lehtelä

Akaa 23-24/6 klo 3.40. Selkeää, lämpötila +8.9 astetta, luoteistuulta 1-2 m/s ja kosteus 81%. Nimimerkki hm minulta kyseli olenko nähnyt valaisevia yöpilviä ja ihme kyllä en kertaakaan vaikka joka yö olen ollut liikkeellä.

Pekka

Pekka Lehtelä

Toivon kovasti, että tänne laitettaisiin joka puolelta Suomea havaintoja näistä sääasioista eikä niiden tarvitse olla tähän aikaan keskellä yötä jollain minä näitä tänne laitan. Olisi tosiaan kiva tietää minkälainen keli on missäkin päin Suomea ja saataisiin tähän ketjuun paljon monipuolisempi käsitys Suomen säätiloista.

Tane

 Olin tutkimassa erään Eq-5 jalustan seurantatarkkuutta, kun kesälläkin joku riittävän kirkas tähti tarkoitukseen löytyy. Vaan ei meinannutkaan löytyä; näet pilvet tukki ja selkeni kahden jälkeen jolloin myös kilpaan kerkesi nopeasti vaalentuva kesäaamu. Lämpöä Turun tienoilla 15 mutta aamua kohti ennen auringon nousua viilentyvää parilla asteella ja  pohjoistuulta 1-2m sekunnissa.
Celestron C14,

Pekka Lehtelä

Akaa 24-25/6. Täysin selkeää. Kylmää vielä öisin on sillä lämpötila 7.3 astetta, tuuli 0 m/s ja kosteutta 93%. Voisi jo hieman sataakin jotta minun melko pahat siitepölystä johtuvat allergiaoireet hieman helpottaisivat.

Pekka

Pekka Lehtelä

Akaa 27-28/6. Täysin selkeää, lämpötila 10.2 astetta eli aika kylmiä yöt vielä kesästä huolimatta ovat, luoteistuulta 1-2 m/s ja kosteus 74%.

Pekka

Pekka Lehtelä

Akaa 27-29/6. Selkeää klo 2 asti ja sen jälkeen puolipilvistä 3/8 >> 5/8.  Edelleen melko kylmiä öitä, nyt lämpötila 6.9 astetta, kosteus 86% ja etelätuulta 2-3m/s.

Pekka

Pekka Lehtelä

Akaa 29-30/6. Klo 1.30 asti puolipilvistä ja sen jälkeen  täysin selkeää, lämpötila 12.0,  länsituulta 3-5 m/s ja kosteus 80%. Lepakko lensi talomme katon päällä kuten ovat lentäneet joka kesä sen 24 vuoden ajan mitä olemme tässä paikassa asuneet. Kesäyön valo on jotain niin hienoa ettei sitä pysty kuvailemaan, se täytyy kokea.

Pekka