Sään seurantaa 2019.

Aloittaja Pekka Lehtelä, 02.01.2019, 17:08:20

« edellinen - seuraava »

Pekka Lehtelä

Akaassa 14-15/5 2019 taas selkeää ja hieno yö kun oli  täysin tyyntä 0 m/s mutta edelleen kylmää yöllä sillä lämpötila oli -1.3 astetta.

Pekka

Pappis

Kylmiä öitä on ollut Rauman seudullakin.

Pekka Lehtelä

Lainaus käyttäjältä: Pappis - 15.05.2019, 16:41:26
Kylmiä öitä
on ollut Rauman seudullakin.
Viime yönä lämpötila oli täällä +3.5 vaikka oli täysin selkeää joten jospa nyt alkaisivat yöt lämpenemään. Tosin minun Suomenlapinkoira ja minä tykkäämme molemmat viileästä...

Pekka 

Pekka Lehtelä

Akaassa selkeää, lämpötila + 4.7 astetta ja pohjoistuulta 2m/s. Ensimmäinen yö kun katuvalot eivät turhaan pala ja tässäkin asiassa on hyvät ja huonot puolensa. Kun muutimme tänne -95 niin katovalot sammuivat klo 24 ja syttyivät klo 6 aamulla mikä oli hyvä systeemi johon kaikki olivat tyytyväisiä. Nyt kun valot sammutetaan koko kesäksi ja ne syttyvät uudestaan vasta syyskuun alkupuolella tarkoittaa se sitä, että elokuussa täällä risteilee otsalamppujen armeija kun ihmiset ulkoiluttavat koiriaan tai ovat muuten jalkaisin liikkeellä. Tällä tiellä kulkee myös paljon lapsia, pyörätietä ei ole ja liikenne määrättyinä aikoina vilkasta sekä tukkirekkoja kulkee läpi vuorokauden. Valot ovat pois juuri silloin kun niitä eniten tarvittaisiin ja palavat taas talvella läpi yön kun niitä ei tarvita. Paljon suurempi säästö tulisi siitä jos siirryttäisiin takaisin vanhaan systeemiin jolloin valot sammutettiin aina yöksi. Se oli myös tähtiharrastajalle hyvä asia kun pääsi klo 24 katsomaan kaukoputkella ilman katuvalojen haittaa, nyt pitää katsella vain takapihalla valojen vuoksi kun ennen pystyi joka puolelta pihaa.

Pekka

Pekka Lehtelä

Selkeää viime yönäkin kun noin klo 2 lähdin yölenkille koiran kanssa. Kuu lähes täysi ja vaalensi taivasta mutta kesäkolmio näkyi hienosti ja näin jopa minun huonolla näkökyvylläni taas Joutsenen Albieron. Hieno yö, lämmintä + 4.5 astetta ja pohjoistuulta 1m/s eli lähes tyyntä ja ensimmäinen lintu alkoi laulunsa klo 2.22 mikä on aikaisin tähän mennessä. Yön viileys ja rauha tuntuu aina vaan yhtä hyvältä oli sitten kesä tai talvi.

Pekka

Pekka Lehtelä

Osittain selkeää sillä etelän suunnalla melko matalla pilviharsoa. Tällä kertaa ihastelin hyvin näkyvää siitepölykehää kuun ympärillä mutta minun halppiskännykällä ei edes kannattanut yrittää ottaa siitä kuvaa. Jälleen lähes tyyntä sillä koillistuulta 1m/s ja lämpötila +8.2 astetta.

Pekka

Pappis

Tänä viikonloppuna on harmittanut päiväelämän hektisyys ja raskaus, ei ole jaksanut edes ajatella mitään myöhäisillan tai yön rientoja.

Tane

Turun seudulla viime yön alin lämpötila jo sentään 13,2. Vielä matkaa esim. viime kesän lämpimimpään yöhön; 30 heinäkuuta yön alin 23,6. Päivälläkin oli 31,9. Mutta harvana kesänä noin ylös päästään.
Celestron C14,

Pekka Lehtelä

Lainaus käyttäjältä: Tane - 19.05.2019, 13:05:30
Turun seudulla viime yön alin lämpötila jo sentään 13,2. Vielä matkaa esim. viime kesän lämpimimpään yöhön; 30 heinäkuuta yön alin 23,6. Päivälläkin oli 31,9. Mutta harvana kesänä noin ylös päästään.
Yllättävän lämmintä sillä minä olen aina luullut, että kylmä merivesi pitää rannikolla päivät ja yöt kylminä näin keväällä ja alkukesästä.

Pekka Lehtelä

Lainaus käyttäjältä: Pappis - 19.05.2019, 09:03:46
Tänä viikonloppuna on harmittanut päiväelämän hektisyys ja raskaus, ei ole jaksanut edes ajatella mitään myöhäisillan tai yön rientoja.
Ymmärrän hyvin Pappis ja aika monella varmaan sama juttu kun arkipäivät töissä ja viikonloppuna on muuta aktiviteettia. Tämähän on vain harrastus jota tehdään silloin kun on mahdollisuus ja minulla nyt se mahdollisuus on kun pääsin varhain eläkkeelle erityiseläkeiän vuoksi.

Pekka Lehtelä

Tämän olen jo varmaan sanonutkin mutta kun käy töissä on rahaa mutta ei aikaa ja kun on eläkkeellä on aikaa mutta ei rahaa. Tosin työtä en kaipaa mutta sitä palkkaa kyllä... :cool:

Pekka Lehtelä

Pitkästä aikaa täysin pilvessä ja lämmin yö sillä alin  lämpötila yöllä + 16.5 astetta ja kaakkoistuulta 1-2 m/s.

Pekka

mistral

Oho 16,5 astetta nyt itikat heräävät. Viime vuosina niiden määrä on vähentynyt mikä on ihmiselle hyvä mutta lajien väheneminen on kuitenkin huolestuttavaa. Varsinkin mehiläisten väheneminen jos ei saa mustikoita ym.

Pekka Lehtelä

Lainaus käyttäjältä: mistral - 20.05.2019, 14:46:38
Oho 16,5 astetta nyt itikat heräävät. Viime vuosina niiden määrä on vähentynyt mikä on ihmiselle hyvä mutta lajien väheneminen on kuitenkin huolestuttavaa. Varsinkin mehiläisten väheneminen jos ei saa mustikoita ym.
Kyllä niitä hyttysiä oli ihan riittävästi viime yönä kun kävelin koiran kanssa runsaan tunnin ajan niityillä ja usein metsän reunassa ja olen myös minäkin huolissani eliöstöjen vähenemisestä.

Pekka Lehtelä

Mitä mieltä olette, kirjaammeko tänne kesäajalta vain selkeät yöt vai myös ne jolloin on pilvistä?