skywatcher Newton 200 planeetat visuaali katselussa

Aloittaja aloittelija 123, 14.08.2018, 19:30:23

« edellinen - seuraava »

aloittelija 123

Hei mietin olisko tuo newton 200 parempi planeettojen visuaali katselussa kuin (omistan) ed80 tai maksutov 127. ( jonka myös omistan)     Itse  olen vain nähnyt  jupiterista 2 raitaa  kummallakin putkella  (useamman kerran testannut tämän)  ja totesin että ed 80 näkee selkeämmin kun tol maksutovilla ( tosin se maksutov on vissiin vuodelta 2004 ja ei kait koskaan kollimoitu)     Huoh  tuntuu että parhaimman jupiterin näin sittenkin  star travel 100 sella jonka myin kauan sitten,  ( jupiter oli  ihan kristallin kirkas ja muistaakseni jotain  5 raitaa erottu)

Lithos

Voi myös vaan olla että eri katselukerroilla on ollut erilainen seeing. Huonolla kelillä on pelkkää suttua sama mikä putki tai okulaari, hyvällä kelillä kuva näyttää yleensä varsin hyvältä niin ikään kaikenlaisilla putkilla. Nyt lähivuosien ajaksi ei jupiterin katseluun ole kiirettä kun se lymyilee tuolla etelässä, se myös aiheuttaa sen että kuva on putkella kuin putkella huono. Teoriassa paremmin 200mm newtonilla näkee mutta käytännössä ei se ero aina niin hirveä ole.

Itse käytän 200mm newtoniani aika vähän kun se on niin raskas ja hankala pystyttää, 100mm linssiputkea ja 130mm peiliputkea käytän eniten.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Tane

#2
 200 newtonilla näkee hyvin sitten kun planeetat on selvästi ylempänä nykyistä. Lähelle horisonttia vielä  jonkun vuoden pitää katsella niin se 100 linssi on parempi ja etenkin f10 polttovälillä, samoin ed80 ja jopa  maksutovkin tosiaan oikein kollimoituna. Se miksi 200 ja isompi peili ei ole niin tarkka juuri noilla matalilla korkeuksilla saa tietävämmät selostaa(epäilen kyllä avoimen putken ongelmaa ilma virtauksineen, apupeilin estettä kontrastiin ja valonsirontaa peilipinnassa), itse olen katsonut 300 newtonilla ja pienempi 100-150mm  linssi on aina vienyt voiton. Mutta korostan; kun Jupiter ja Saturnuskin taas muutaman vuoden kuluttua alkaa kohota ylemmä 30 asteen ja niin edelleen niin apertuurin koko rupeaa tehoamaan ja mistäs sitä edullisimmin saa kuin newtonista...

Kuten Lithos jo totesi on seeingillä isoin merkitys. Esimerkiksi viime keväänä parin kuukauden jaksolla kun katselin ja kuvailin Jupiteria sattui noin kerran kahdessa viikossa siedettävä näkyvyys ja se paras että pintakohteet erottui kunnolla niin kahdesti koko aikana. Ja sama keskimäärin joka kevät. Vuosi sitten oli ainakin minulle vain yksi kunnollinen Saturnuksen havainto yö, tänä kesänä muutama enemmän...

Että kannattaako katselumielessä kovin suuria putkia hommata kun niiden tehon ulossaanti on minimaalinen? Pessimismiin osasyynä toki tuo planeettojen nykyinen kehno näkyvyys. Kuu kuitenkin näkyy ylhäälläkin vuodesta toiseen ja muutaman vuoden mentyä planeettahavainnointi taas on voimissaan. Otsikko puhuu visuaalikatselusta mutta uskallan poiketa sen verran että puolustan suuria  peiliputkia Kuu ja planeettakuvauksessa. Kaikki parhaat kuvat on tehty niillä.

Ja mutun jatkeeksi; sain ainakin itselleni selvän vastauksen että miten SW 200/5 newton soveltuu visuaalikatseluun matalalla oleviin planeettoihin. Otin planeettakameralla kuvia. Ilman vertailua johonkin toiseen putkityyppiin ei kuvista ole paljoa sanomista. Mutta minulla oli kaksi jalustaa vierekkäin ja toisella niistä Bresser Messier 152/1200 linssiputki. Otin kuvia Jupiterista samaan aikaan kahdella kameralla niin että seeing oli yhtenevä. Kamerana Altair IMX224 ja välissä Tal 3x barlow.
Kuvat on ihan verrannollisia mitä visuaalisesti silmä okulaarin läpi erottaa. Muutamana yönä taas 2018 keväällä vaikka Jupi on aina vaan alempana sain katsella linssiputken läpi 4mm Astro Hutech orthoskooppisella okulla 300x suurennuksella niin että vöiden sisärakenteet näki selvästi. Helppokos tuollaisesta on ottaa planeettakuviakin, newtonilla ei tule kuuloonkaan vielä neljään viiteen vuoteen.
Joskus kuulen sanottavan; onpas teräviä planeettakuvia olosuhteet huomioonottaen, johtuu täysin olosuhteet kohtuu hyvin huomioivasta optiikasta. Kuvaajan kuvankäsittelytaitojen ansiota on noin 10% kun se taas isoilla putkilla ja korkealla olevissa kohteissa kääntyykin lähes toisinpäin...
Celestron C14,

Javs86

Numerot kyllä puhuvat Newtonin puolesta. Vertailin hieman noita putkia ja onhan newtonin erottelukyky todella hyvä, kun vertaa noihin toisiin. Isompi apertuuri tarjoaa myös mahdollisuuden katsoa isommalla suurennoksella ja sekin on, noin puolet isompi, kuin noilla muilla putkilla.

Oma kokemukseni 200mm newtonista on kyllä olleet todella hyvät mitä tulee planeettojen katseluun. Newtonin näkymiin vaikuttaa kyllä silti melkoisesti sen kollimointi... Huono kollimointi pilaa kyllä visuaalisetkin näkymät, toinen joka vaikuttaa paljon on seeing. Kuten ennemminkin jo mainittiin, niin huonolla seeingillä on näkymät huonot kaikilla putkilla.

Olen katsellut myös 80 Ed, Skymax 102, ja olenpa omistanut sen startravelinkin... Noista lähimmälle 200mm newtonia on päässyt Skymax.

Parhaimmat näkymät Jupiterista olen kuitenkin saanut Karhunvartijoiden Celestron XLT C11 putkella!

https://www.astroshop.eu/telescopes/skywatcher-telescope-n-200-1000-explorer-bd-ota/p,15566#tab_bar_1_select

https://www.astroshop.eu/telescopes/skywatcher-apochromatic-refractor-ap-80-600-evostar-ed-ota/p,15056#tab_bar_1_select

https://www.astroshop.eu/telescopes/skywatcher-telescope-ac-102-500-startravel-eq-1/p,25135#tab_bar_1_select

https://www.astroshop.eu/telescopes/skywatcher-maksutov-telescope-mc-127-1500-skymax-bd-ota/p,14981#tab_bar_1_select
Jarkko Suominen
--------------------
Porin Karhunvartijat ry
https://karhunvartijat.fi/

--------------------
TS-Optics ED Apo 80mm f/7,
HEQ5 Pro Syntrek,
Canon eos 700D (Astro-mod), ZWO ASI120 MC, Atik 16IC

pepa

Itse olen visuaalihavaitsija ja omistanut linssiputkia vaikka kuin paljon. Kymmenisen vuotta ollu 200mm newton dobson jalustalla.
Onhan sen huomattavasti parempi varsinkin 2" okulaareilla. Ulos vaan jäähtymään tarpeeksi varhain, mikä on varhain riippuu tieten lämpöeroista.
Toiseksi, sopii myös hyvin syväntaivaan kohteisiin valovoiman vuoksi.
-PP74- Newton 200/1200, SkyLux 70/700, kiikari Zenith 7*50, kamera Olympus e-p2, Meade 110/800.

Pappis

Komppaan aiempia kirjoittajia. Kohteen ollessa matalalla apertuurista ei ole paljoa hyötyä, ellei seeing ole vuosikymmenen paras. Yli 20-30 asteen korkeudella apertuuri alkaa merkitä, koska seeing ei sotke näkymiä niin paljoa.