Jäähdytetty digi järjestelmä

Aloittaja Veijo T, 19.10.2007, 16:55:18

« edellinen - seuraava »

Veijo T

Olen tämän syksyn aikana testailut jäähdytettyä järjestelmäkameraa, siitä näyttää olevan apua kennon kohinan vähennykseen vaikka ei peltieriä aina käyttäkkään, minä laiton 2mm vahvan kiskon Canon 350d.n sisälle siten että kiskon päähän joka jää kameran ulkopuolelle saa tarvittaessa peltier elementin kiinni, tai sitten pelkän jäähdytys siilin.

Peltieriä käytettäessä syksyllä kun oli lämpöä enempi, niin sain kennon lämpötilan tarvittaessa miinuksen puolelle, muutaman kuvan oton jälkeen kuitenkin tiivistyi kosteutta hieman kennon etupuolelle, se lähti taas pois kun avasin sulkimen ja ja päästin lämmintä ulkoilmaa sinne, jolloin taas pääsi ottamaan muutaman kuvan, no nyt kylmemmällä ilmalla tuota peltieriä ei juuri tarvitse käyttää, kun ulkoilma jäähdyttää kiskon, ja kisko johtaa kylmää kennolle, täi sitten kennolta lämpöä pois.

Nyt kysyisinkin niiltä joilla on varsinainen jäähdytetty tähtikuvauskamera. Onko se kenno kokonaan umpiossa ? tai onko sen kennon välittömässä läheisyydessä ( heti kennon vieressä ) Silica gel kosteuden poisto systeemi, ja onko niissä ollut kosteusongelmia kennon pinnalla

Minulla on muutama silicagel pussi kameran sisällä, samalla kun laitoin jäähdytyskiskon, otin myös ir-cut suotimen pois, ja korvasin sen vaihdettavalla Fringe-Killer suotimella peilin edessä.

tuolla on kuvia kiskosta, kansiossa Cooling_350d
http://kotiweb.kotiportti.fi/veijo.t/Kuvausvalineet/Canon350d/index.html

Veijo T

Jotkut näyttää jäähdyttäneen koko kameran
http://www.iceinspace.com.au/forum/showthread.php?t=20798




dirty

Lainaus käyttäjältä: Veijo T - 19.10.2007, 16:55:18
Nyt kysyisinkin niiltä joilla on varsinainen jäähdytetty tähtikuvauskamera. Onko se kenno kokonaan umpiossa ? tai onko sen kennon välittömässä läheisyydessä ( heti kennon vieressä ) Silica gel kosteuden poisto systeemi, ja onko niissä ollut kosteusongelmia kennon pinnalla
http://www.iceinspace.com.au/forum/showthread.php?t=20798

Mun QHY8:ssa kenno on jäähdytetty -40C alle ympäristön lämpötilan. Kamera on rakennettu tiiviiksi, jotta kostea ilma ei pääse kovinkaan helposti sisälle. Kenno ei ole huurtunut kuin yhden kerran kun käytin kameraa eka kertaa. Laitoin kameran avattuna muovipussiin silica gel pussien kanssa vuorokaudeksi ja sen jälkeen kiersin kameran kiinni pussin sisällä. Sen jälkeen ei ole huurtunut kertaakaan. Säilytän kameraa myös ilmatiiviissä laukussa, jossa on iso pussi silica geliä.
Harri Hytönen

Veijo T

Noissa varsinaisissa jäähdytetyissä tähtikuvaus kameroissa se peltier elementin kylmäpuoli on kennon takana kiinni, ja tuuletetaan kuuma puoli pois, jolloin kosteutta kameran sisälle ei muodostukkaan, paitsi siihen heti kennon eteen missä on kylmä pinta.

Minäkin olisin tehnyt sen noin, mikäli olisin löytänyt matalamman peltierin, olisin tarvinnut 2mm lisää tilaa jolloin kisko olis vienyt sen kuuman puolen peltierin takaa pois, ja tuuletettu sitten kameran ulkopuolella.

Veijo T