Portaaton jännitteensäädin.

Aloittaja Pekka Lehtelä, 21.11.2017, 19:24:27

« edellinen - seuraava »

Pekka Lehtelä

Mulla on toisen kaukoputken pohjassa 3kpl laitetetuulettimia kytkettynä rinnan imemään putkeen ilmaa, yksi tuuletin vie virtaa 140mA eli yhteensä 420mA. Virtaa ne saavat 12V lyijyhyytelöakusta ja nyt pitäisi löytää portaattomasti säädettävä jännitteensäädin jolloin voisin säätää jostain nupista tuulettimien virran tai pyörimisnopeuden niin pieneksi, että voisin käyttää tuulettimia katselun aikana imemään peilin rajapinnasta pyörteisen ilman pois. Netistä etsinyt mutta en ole säädintä löytänyt ja kahdelle säätimelle olisi tarve. Itse en valitettavasti osaa tehdä eikä suoraan sanoen elektroniikka kiinnosta. Onko kenelläkään tietoa mistä saa tai jäänyt itselle nurkkiin pyörimään? Ei tarvitse olla kuoria sillä ne voin vanerista helposti tehdä ja maksankin jos joku viitsisi mulle em. säätimet tehdä.

Pekka


Pekka Lehtelä

Lainaus käyttäjältä: Timi - 21.11.2017, 19:50:13
Eikun tuolta valkkaamaan sopivaa, melko halpojakin.
https://www.pedeled.fi/epages/pedeled.sf/fi_FI/?ObjectID=1464376&ViewAction=FacetedSearchProducts&SearchString=kierrosnopeuden+s%C3%A4%C3%A4din&SearchButton=

Kiitos Timi! Juuri tuollaisia olen etsinyt monesta eri liikkeestä mutta en ole löytänyt, eivätkä tosiaan ole hinnalla pilattu. Kiitos!

Pekka

Kaizu

Ovatko tuulettimien moottorit sellaisia joissa pyörimisnopeus säätyy jännitteen mukaan? Joissain harjattomissa vaihtoehdot ovat pyörii / ei pyöri.

Kaizu
Kai Forssen

Aksu

Mulla ainakin Sunonin 12V MagLev-tuulettimen nopeus tottelee kiltisti sarjaan kytkettyä 500 ohmin potikkaa, virta lyijygeeliakusta. Ei ehkä energiatehokkain vaihtoehto mutta eipä silti parin Ah:n akkua dobson-tuuletunkäytössä vallan montaa kertaa vuodessa tarvi ladata...
Aki Laakso

"Nothing shocks me. I'm a scientist"
- Indiana Jones
----------------------------------------
C9.25 XLT, Tak FC-100DF, APM 80/500 CNC

Timi

Eri foorumeilla tai tietosivuilla paljonkin puitu jo näitä asioita.
Lienee tuo PWM säädin ihan järkevä tavan tuuletinmoottorin säätöön, harjaton voi vaatia omanlaisen säätimen ainakin RC puolella mitä olen kokeillut.

Pekka Lehtelä

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 22.11.2017, 10:40:45
Ovatko tuulettimien moottorit sellaisia joissa pyörimisnopeus säätyy jännitteen mukaan? Joissain harjattomissa vaihtoehdot ovat pyörii / ei pyöri.

Kaizu

Ei Kaizu harmainta aavistusta...

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: Pekka Lehtelä - 23.11.2017, 04:14:36
Ei Kaizu harmainta aavistusta...
12V:n jännitteellä 27ohm 5W vastus sarjaan tuulettimien kanssa niin sillä näkee putoaako nopeus puoleen tai edes lähelle.

Kaizu
Kai Forssen

Pekka Lehtelä

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 23.11.2017, 15:09:37
12V:n jännitteellä 27ohm 5W vastus sarjaan tuulettimien kanssa niin sillä näkee putoaako nopeus puoleen tai edes lähelle.

Kaizu

On niin halpoja ne säätimet tuon linkin takana, että taidan ottaa harkitun riskin ja tilaan niitä pari kappaletta.

Pekka