Kuinka suuri on hiukkasten törmäyksessä syntyvä "räjähdys"

Aloittaja rintape, 02.11.2017, 13:25:28

« edellinen - seuraava »

rintape

En kestä enää tätä epätietoisuutta. Olkoot kuinka tyhmä kysymys vaan niin on saatava tietää. Eli kaikki on varmasti nähneet kuvia hiukkaskiihdyttimessä tapahtuneista törmäyksistä. Kuvissa näkyy kuinka erilaiset hiukkaset sinkoilevat sinne tänne ja joskus saatetaan jopa löytää uusi hiukkanen.

Kuinka suuri se törmäys on? Tapahtuuko kaikki millimetrin tuhannesosissa vai sinkoilee hiukkaset jopa useita senttejä? Taisi olla Kosminen coctail kirjassa (erittäin erinomainen kirja) kun puhuttiin CERN:nin yhdestä havaintolaitteesta ja siinä kerrottiin, että se ydin jossa hiukkasia mitataan ja kuvataan on halkaisijaltaan metrin luokkaa. Lentääkö hiukkaset tosiaan niin pitkälle?

t. Petri
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

Kaizu

Cernin lHC:n mittalaitteet ovat metrikokoluokkaa eli havainnot tehdään pääosin metrien sisällä törmäyskohdassa. Joitain neutriinoja tosin ihmeteltiin satojen kilometrien päässä. Lyhytikäisimpiä hiukkasia ei havaita, vain niiden hajoamistuotteet. Tee se itse sumukammio on kenkälaatikon kokoluokkaa ja sitä kuvataan strobolampulla ja tavallisella kameralla, havainnot mahtuvat kenkälaatikkoon.

Kaizu
Kai Forssen

mistral

Kirjastosta sain Sean Carrollin Maailmanlopun hiukkanen kirjan. Siinä kuvailtiin LHC:n mittoja, olikohan se kallein ihmisten rakentama kone. Kun protoni kiihdytetään suureen relativistiseen nopeuteen, tarvitaan vahvat magneetit pitämään se ympyräradalla. Tuloksena on hurjia törmäyksiä jossa hajoamistuotteet sinkoilee pitkälle.

rintape

Kiitos Kaizu. Jotenkin aina niitä törmäyskuvia katsellessa olen automaattisesti olettanut, että kaikki tapahtuu jossain suunnilleen atomin halkaisijaa olevassa kokoluokassa. Ja sitä enemmän olen ihmetellyt, että miten ihmeessä niin pieniä tapahtumia edes voidaan noin tarkkaan kuvata.

t. Petri
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L