Aloittelijan kysymyksiä

Aloittaja kymis, 05.10.2007, 14:16:23

« edellinen - seuraava »

kymis

Kalustona on SKY-WATCHER SKYMAX-127, jalustana EQ3-2, kamerana Canon EOS 400D. Kuvatasolta kuvaamiseen tarvittavat kilkkeet ja seurantaamoottori.

Ongelmana no suunnaton suurennos kuvatasolta kuvattaessa. Osaan kiinnostuksen kohteista riittäisi canonissa oleva 300mm putki. Seuraava kysymys saattaakin olla suht tyhmä :) Mitä tarvitsen, että saan tuon canonin kiinni joko tuohon jalustaan tai putken reppuselkään (parempi vaihtoehto).

Toinen vaihtoehto lienee polttovälin lyhentäjä. Mistä niitä saa? Teknofokus?

Periaatteessa molemmat vaihtoehdot olisi tarkoitus toteuttaa.

Lauri Kangas

Onko sulla uusi vai vanha pää tuossa jalustassa? Itselläni on uusi, jossa putki menee kiinni jalustaan lohenpyrstökiskolla. Vanhemmassa päässä putki ruuvataan kahdella ruuvilla siihen jalustaan kiinni.
Oma ongelmani ratkesi sillä, että käyttämäni manfrotton pikakiinnityslevy menee sattumalta suoraan tuohon päähän kiinni. Eivät siis mitenkään ole tarkoitettu yhteen, mutta kamera vain sattuu pysymään kiinni:


Jos et itse löydä sopivaa palaa, tarvitset esim. teleskop serviceltä sopivan lohenpyrstökiskon palan, jossa on jalustakierre.

Jos taas haluat kaukoputken ja kameran kiinni yhtäaikaa, voit hyödyntää tuossa kuvassa ylhäällä näkyvää reikää, johon voi pultata L:n muotoisen metallilevyn, johon saa sitten kiinni kameraa varten vaikka kuulapään.

Tuon skymaxin läpi kuvaamisesta pysyn itse visusti kaukana; tiedän jo etukäteen ettei 1500mm polttovälillä ja tuollaisella jalustalla tule muuta kuin vihaiseksi.

Myöskään polttovälin lyhentäjiä ko. putkelle ei ole oikein näkynyt missään. Jos löydät, niin muista tiedottaa asiasta tänne.

explo

Kas, tuttu isäntähän se :) Huomasinkin taannoin että ainakin kuusta oli ilmestynyt koeotoksia webbiin.

Oman EQ3-2:n kanssa olen kiinnittänyt kameran toisessa itse putkea pitelevässä pannassa olevaan ruuviin, kun se on kierteeltään sopiva kameran jalustaruuville. Tosin tämän ratkaisun kanssa kannattaa olla tarkkana, että kamera on kunnolla kiinni ruuvissa, eikä pääse omasta painostaan tms. syystä kiertymään kesken kuvauksen mihinkään suuntaan, ellei välttämättä halua tähdistään juovia. Ja kannattaa katsoa, ettei kiinnittäessä vahingossa murjo ruuvin kannalla itse putkea; itse sain nätin kannankokoisen painuman pintaan ennen tuon riskin huomaamista  :(

(Tietysti pintanaarmujen/painaumien riski katoaa jos kiinnittää ensin kameran ja vasta sitten sulkee pannan putken ympärille, mutta sitten sen kameran varsinkin on syytä olla kunnolla kiinni, ettei näy lyhytaikaista tunnistettavaa lentävää kameraa...)

kymis

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 05.10.2007, 16:39:48
Onko sulla uusi vai vanha pää tuossa jalustassa? Itselläni on uusi, jossa putki menee kiinni jalustaan lohenpyrstökiskolla. Vanhemmassa päässä putki ruuvataan kahdella ruuvilla siihen jalustaan kiinni.
Oma ongelmani ratkesi sillä, että käyttämäni manfrotton pikakiinnityslevy menee sattumalta suoraan tuohon päähän kiinni. Eivät siis mitenkään ole tarkoitettu yhteen, mutta kamera vain sattuu pysymään kiinni:

Koitin kamerajalustani pikakiinnityslevyä ensimmäiseksi. Se on aavistuksen verran liian iso. Taidan ottaa terävän puukon ja muokata siitä sopivan kokoisen :) Pitää suunnitella tuohon reikään jonkinlainen patenttiteline ja toteuttaa se sitten joskus.

Kiitoksia vinkeistä. Nyt alan metsästämään polttovälinlyhentäjää.