Eq6 huolto

Aloittaja wm-x, 20.09.2017, 00:07:06

« edellinen - seuraava »

wm-x

Aloitin tuon hankkimani eq6 huollon. Tarkoitus olisi ollut huoltaa vain moottorit ja niiden rattaat.

Pyörittelin dec akselia sormella matopyörän hammasrattaasta(sieltä moottori kotelosta) huomasin että kierroksen aikana tuntuu tiukka kohta. Tämä tiukka kohta tulee aina samassa kohtaan matopyörän hammasrattaan kierrosta. Eli yhden matopyörän pyörähdyksen aikana. Säädin backslashiä  hieman löysemmälle ja tuo tiukka kohta selvästi hävisi.

Säädin matopyörä  laakereita tiukemmaksi, kun ne olivat aika löysällä, tällä ei ollut vaikutusta tiukkaa  kohtaan. Eli tuskin laakeri peräistä on.

Sain säädettyä backslashin hyvin pieneksi, niin ettei tuota jumittavaa kohtaa tuntunut.

Kun yritän ajatella mistä johtuu, niin en muuta keksi kuin että se on peräisin matopyörästä. Kerran kierroksen aikana tuntuva tiukka kohta, jonka yli matopyörä "hypähtää" ei voi oikein muusta johtua.

Säädin matopyörän laakerien tiukkuutta, sillä ei ollut vaikutusta asiaan.

Kannattaa varmaan avata dec akseli?

naavis

Kannattaa myös lukea Astro-Babyn opas EQ6:n huoltoon: http://www.astro-baby.com/EQ6%20rebuild%20guide/EQ6%20Strip%20Down%20Home.htm

Voi olla että olet jo oppaan löytänytkin.

wm-x

Lainaus käyttäjältä: naavis - 20.09.2017, 00:31:59
Kannattaa myös lukea Astro-Babyn opas EQ6:n huoltoon: http://www.astro-baby.com/EQ6%20rebuild%20guide/EQ6%20Strip%20Down%20Home.htm

Voi olla että olet jo oppaan löytänytkin.

Jep, tätä ohjetta eilen katselinkin samalla kun tein huoltoa. Pitää tänään yrittää saada huolto tehtyä loppuun. Saa nähdä mitä käpyjä tuolta dec matopyörästä löytyy. Toivottavasti ei mekaanista vaurioita. Onneksi tuo matopyörä ei ole kallis varaosa.

Ra tuntuu ihan sulavalta, yritän perustella itselle miksi tekisin pelkän dec huollon, mutta kai se on otettava koko jalusta atomeiksi samalla vaivalla.

wm-x

Aika paljon oli moottoreissa väljää joka suuntaan:
https://youtu.be/8q5EXejc4CA

Hyvin sai kiristeltyä kyllä ja vaikutti hyvälaatuisilta nuo rattaat, ei tuolta paljon backslashiä tule.

wm-x

Eilen avasin dec akselin.
Kaikki laakerit olivat ehjiä ja kaikki pinnat siistejä. Kuuluisaa syntan rasvaa ei löytynyt, mutta vastaavaa keltaista kuivunutta rasvaa oli.

Matopyörästä löytyi tälläinen jälki(josta en osaa sanoa vaikuttaako mihinkään):


Korjasin tuon kuitenkin näin(eli 1200 hiekkapapelilla terävässä kärjessä):


Dec akselin tiukempi kohta tuntui myös vapaana pyörittäessä kun painoi kädellä matopyörää:
https://youtu.be/uv_mh5KaUEU

Itse rattaassa ei ollut jälkiä missään:


Nyt olen taas(yllättäen) siinä kohtaan että teenkö tikusta asian vai annanko olla. Eli mitään silmin nähtävää vikaa en dec akselista löytänyt. Ainut on tuo jähmeä kohta matopyörässä, joka tulee aina tietyssä kohtaa. Tämäkin tulee esille ainoastaan silloin kun yrittää säätää dec akselin niin että ei ole yhtään backslahiä.

Pieni backslash dec akselissa, nyt tuskin haittaa guidausta sen enempää kuin aikasemminkaan, mutta mielellään laitteet toimisivat niinkuin niiden kuuluu.

Mielipiteitä? Uusi matopyörä taisi olla 60-70 euroa eli hankittavissa.

einari

Sanoisin että on lottoa onko (perus) uusi matopyörä sen parempi.
Laita kasaan ja kokeile.
Jos saat napasuuntauksen kohdilleen niin deciä ei tarvitse edes töniä. Tai korkeintaan tönii vaan yhteen suuntaan niin backlashistä ei ole huolta.
___
Tapio

wm-x

Kiitos einari. Tarvitsen jotain järjen ääntä, etten turhaa työtä tee jalustan kanssa. Tuskin se jumittava kohta edes vaikuttaa guidaukseen kun on moottorit kiinni, ne jaksavat sen yli mennä microsteppi kerrallaan. Voihan tuossa matopyörässä olla muutaman satkun kierous, joka kiristyy tietyssä kohtaa enemmän.

Yleensä tuo eq6 säädetään moottorit kiinni, niin tiukaksi että ei ole backslashiä mutta moottori jaksaa vielä pyöriä, joten ei varmaan tuollaista pientä jumiutuvaa kohtaa paljon näe tai tunne.

Minähän hifistelisin tuota vielä ensi vuonnakin jos olisi mahdollista  :rotfl:

VP

En olisi huolissani, ongelma ilmenee varmaankin vain jos putki osoittaa aivan zeniittiin. Jossain vaiheessa yötä putki sitten kippaa toiselle puolelle ja guideri huutaa hoosiannaa. Käytännössä kuitenkin noissa akselien lukoissa on aina hieman "sticktionia" vastustamassa liikettä. Mulla on HEQ5 jalustassa klappia ihan selvästi, noin puoli senttiä RA akselilla ja saman verran deklinaatiossa. En ole jaksanut kiristellä mitään kun kerran toimii.

-V

wm-x

Lueskelin tuosta välyksestä jonkun verran ja tosiaan toleranssit eivät ole kaikkein pieninnät noissa syntan jalustoissa. Mutta käytännössä haittaa tuosta ei ole. Eli harva on saanut kokonaan backslashin pois varsinkaan dec akselilta. Lopetan murehtimisen ja laitan kaluston kasaan..

Luin myös muutaman tarinan jossa joku oli pari vuotta yrittänyt eq6 saada backslash vapaaksi siinä onnistumatta. Tämä muistutti hyvin omasta heikkoudesta hifistelyyn.

Timpe

Miksi huolehtia EQ6:n backlashista, kun sitä on vielä AP1200:ssakin...???  :realmad: vai  :grin:
- Timo Inkinen

wm-x

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 21.09.2017, 20:18:26
Miksi huolehtia EQ6:n backlashista, kun sitä on vielä AP1200:ssakin...???  :realmad: vai  :grin:

Niin yksistään se backslash ei haitannut, mutta se että sen matopyörän tiukentaminen aiheutti noin selvän pykälän missä ottaa kiinni ihmetytti.

Auttakaa minua ymmärtämään tämä asia, että saan mielenrauhan. Oma käsitykseni on että matopyörässä tai rattaassa ei ole vikaa. Vaan tuossa tapahtuu näin:

Matopyörä on rattaaseen nähden liian matalalla tai korkealla, tämä on hyvin yleistä eq6 . Matopyörä on myös muutaman satkun epäkesko. Näiden yhteisvaikutuksesta matopyörä kiristyy liian syvälle rattaaseen ja aiheuttaa paikallisen tiukentumisen?

Nuo poikkeamat ovat niin pieniä että en pysty niitä mittaamaan.


Onko jollain hyvää konstia saada nuo moottoreiden rattaat suhteessa matopyörän rattaaseen sopivalle tiukkuudelle? Aika minimalistinen on tuo tarkastusreikä. Eli puhun nyt siitä moottorin asennosta siellä kotelon sisällä.

wm-x

Tälläinen perinteinen kuluma löytyi.


Säädin tuon dec akselin lopulliseen kuntoonsa. Eli ei tunnu pykäliä ja kevyesti pyörii. Backslashiä jäi alle 0.5mm, jos kädellä kääntelee dec akselin päästä niin ihan pieni liike tuntuu.

Moottorit vielä kiinnittämättä. En koskenut RA akseliin ollenkaan kun siinä ei tunnu backslashiä ja on hyvin herkän tuntuinen.

wm-x

Moottoreiden kiinnitys olisi jäljellä. Noita ei taida sen tarkemmin pystyä linjaamaan kuin laittaa rattaat kiinni toisiinsa. Olisin halunnut käsin vielä pyöritellä matopyörän päästä, kun moottorit ovat paikallaan. Aika tiukan tuntuinen kuitenkin. Saattaa olla liian monta ratasta välissä. Vai pitäisikö tuon pyöriä kevyesti tuolta matopyörän päästä, onko kukaan koittanut tälläistä?

Tikkes

Kun pistät moottorit kiinni, niin ei kyllä juuri sormin onnistu pyörittely. Taitaa olla vaihtoehtona vain ajella moottorilla edestakaisin ja kuunnella missä kohtaa äänet on tasaisimmat, ettei moottorin ratas ole liian tiukalla kosketuksella.
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

wm-x

Kiitos vastauksesta. En enempiä tuhlaa aikaa tuohon. Jalusta on siis valmis siirtymään observatoriolle ja observatorio on valmis vastaanottomaan jalustan.