Laajakuma linssi (Meni väärään ryhmään enkä saa pois)

Aloittaja eerova, 16.07.2017, 13:35:04

« edellinen - seuraava »

eerova

Olen linssiä loppukesän Perseidi kuvaukseen mietinyt. Kamera pieni kennoinen D3200 ja linssin vaatimukset meteorimyrskyt, pohjantulet, yöpilvet ym. Mutta myös sisätila happening kuvaukset ilman salamaa.
Kolmea ole harkinnut, hinnat Euglobal 
Samyang 8mm F3.5 246,99€.
Samyang 10mm f/2.8 ED AS NCS CS 326.99 €.
Tokina AT-X 116 AF 11-16mm f/2.8 PRO DX II 345.99 €.
Onkos jotakin muuta sopivaa ?

cmas

Itse olen käyttänyt perseidien kanssa 8 mm kalansilmää eli Samyang 8 mm f/2.8. Se sopii ko tarkoitukseen hyvin. Kassista löytyy myös Samyang NSC 12 mm f/2.0, jolla on tullut räiskittyä joskus vähän linnunrataa ja revontulia.  Perseideille tuo ensin mainittu 8 mm käy hyvin täydellä aukolla, mutta esim linnunradan kanssa kannattaa tuota mainittua 12 mm linssiä stoppailla. Esimerkkikuvia löytyy allekirjoituksen Flickr-linkistä juurikin perseidien, revontulien ja linnunradan osalta.

Kumpikaan mainituista linsseistä ei ole juuri muussa käytössä, sillä automaattitarkennus puuttuu. Kalansilmää olen kyllä testaillut vedenalaiskuvauksessa, johon se sopii hyvissä valaistusolosuhteissa @ f/16, tuolloin ei juuri enää tarkennuksen kanssa rarvitse miettiä. Sisäkuvauksessa tarvitsee isoa aukkoa, jolloin myös oikeasti hyvän tarkennuksen saavuttaminen on nihkeää manuaalina. Toki helpottaa, jos pieni epätarkkuus ei aiheuta kuvien hylkyä, mutta itse en semmoisia säästele. Minulla on Sony a6000, mutta ei ne kameran tarjoamat tarkennusavutkaan tuossa hommassa juuri auta. Yritän siis sanoa, että "sisätilahappening"-linssiksi ei kummastakaan mielestäni ole.

RL

#2
Lainaus käyttäjältä: eerova - 16.07.2017, 13:35:04
Olen linssiä loppukesän Perseidi kuvaukseen mietinyt. Kamera pieni kennoinen D3200 ja linssin vaatimukset meteorimyrskyt, pohjantulet, yöpilvet ym. Mutta myös sisätila happening kuvaukset ilman salamaa.
Kolmea ole harkinnut, hinnat Euglobal 
Samyang 8mm F3.5 246,99€.
Samyang 10mm f/2.8 ED AS NCS CS 326.99 €.
Tokina AT-X 116 AF 11-16mm f/2.8 PRO DX II 345.99 €.
Onkos jotakin muuta sopivaa ?

Tuo tokina tai sitten samyang 14mm f/2.8.

Peililäpsyttimille tehty samyang 8mm f/3.5 on kauhea kuvanlaadultaan täydellä aukolla, f/5.6 on vähän parempi mutta liian pimeä. Peilittömille tehtyä versiota en ole päässyt testaamaan.

Muokkaus: tuo 10mm f/2.8 samyang on myös varmaan ihan kelpo peli. Vähän niinkuin 14mm f2.8 versio kropille.

eerova

Tokinaa tuo nyt pukkaa, sen vois antaa ala-asteikäisille lapsen lapsille. En haluaisi kasata hirveästi eri laseja, maine on jo muutenkin...
Onko T+A:ssa ollut arvosteluja Tokinasta , en heti löydä artikkeli hakua ?