Meade RXC400

Aloittaja Markku Forsman, 27.09.2007, 08:48:43

« edellinen - seuraava »

Markku Forsman

Onko kenelläkään käytössä tai kokemuksia Meade RXC400 sarjan putkista ?  Onko optiikka hintnsa arvoista ja onko tuon jalustan seurantatarkkuus wedgen kanssa riittävä kuvaukseen ?

dirty

Lainaus käyttäjältä: Ankku - 27.09.2007, 08:48:43
Onko kenelläkään käytössä tai kokemuksia Meade RXC400 sarjan putkista ?  Onko optiikka hintnsa arvoista ja onko tuon jalustan seurantatarkkuus wedgen kanssa riittävä kuvaukseen ?

Voi ollakin, kokemusta ei mulla niistä ole. Katson itsekin olevani aloittelija tähtikuvaamisessa.
Itse suhtautuisin kuitenkin kriittisesti Meaden tuotteisiin. Jos kuvaaminen kiinnostaa, niin lähtisin liikkeelle
tutkimalla miten parhaimmat tähtikuvaajat ovat laitteistonsa valinneet ja miksi. Samalla rahalla mitä halvin RXC400 maksaa, saa takuuvarmasti kustannustehokkaamman ja paremman kuvaussysteemin. Jalustaan ja kameraan kannattaa panostaa, putkissa kannattaa aloittaa lyhyestä polttovälistä.
Harri Hytönen

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: Ankku - 27.09.2007, 08:48:43
Onko kenelläkään käytössä tai kokemuksia Meade RXC400 sarjan putkista ?  Onko optiikka hintnsa arvoista ja onko tuon jalustan seurantatarkkuus wedgen kanssa riittävä kuvaukseen ?

Mitä haluat kuvata? Syvää taivasta, planeettoja, kuuta, lintuja? Kaikki putket soveltuvat jollain tavalla kuvaukseen, täytyy vain tietää mitkä on omat tavoitteet ja ymmärtää mihin tulokseen milläkin laitekombinaatiolla pääsee.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Markku Forsman

Syvätaivas on pääkohde. Tämä on tälläistä pallottulua ajatuksella mikä on seuraava putki  :)  Tällähetkellä minulla on Celestronin CPC 925. Celestronin CGE 1400 tai Meaden RXC 400, 12 tuumasena ovat mielessä pyörineet ja samassa hintaluokassa nuo putket suunnilleen ovat.

dirty

#4
Lainaus käyttäjältä: Ankku - 28.09.2007, 08:11:26
Syvätaivas on pääkohde. Tämä on tälläistä pallottulua ajatuksella mikä on seuraava putki  :)  Tällähetkellä minulla on Celestronin CPC 925. Celestronin CGE 1400 tai Meaden RXC 400, 12 tuumasena ovat mielessä pyörineet ja samassa hintaluokassa nuo putket suunnilleen ovat.
DS kuvaus on varsin vaikea ja haastava harrastus. Ja kuvaaminen noin pitkillä polttoväleillä on erityisen haastavaa. Itse aloittaisin (siis nyt aloitin) reilusti alle metrin polttovälillä. Myöskään jalustan merkitystä ei voi liikaa korostaa. Parhaimilla kuvaajilla on yleensä erikseen hankittu ja laadukas jalusta. Korkealaatuisen kuvausjalustan joutuu yleensä hankkimaan ulkomailta, sellaisten maahantuojia ei täällä juurikaan ole. Valmiista kaukoputkipaketeista laatujalustaa harvoin löytää, mutta poikkeuksiakin on. Jos haluat välttämättä ostaa valmiin paketin, joka soveltuu DS kuvaamiseen, ja suurinpiirtein RXC 400 12" vastaavalla budjetilla, niin ehdottaisin hatusta vaikka Takahashi EM-200 Temma2jr+FSQ-106ED tai sitten vaikka EM-200 USD3+Epsilon 180 astrografi. Pakettien hintoja löytyy esim. tuolta. Meadeen tai Celestroniin en uskaltaisi tuollaista summaa satsata. Kuvausputken valintaan vaikuttaa myös se, mitä kameraa aikoo käyttää. Yleinen suositus on putken polttovälin sovittaminen kameran kennoon 2 arcsec/pikseli.
Harri Hytönen