Eq-6 modaus

Aloittaja wm-x, 08.04.2017, 07:27:41

« edellinen - seuraava »

wm-x

Ajattelin ostaa tuon tanen normi eq-6 (pro). Ajatus olisi siirtää omasta eq-5 nuo nema 17 moottorit siihen. Tekisin samalla hihnavedon siihen. Ohjaus olisi tuon astroeq boxin kautta.

Tiedän että noita on tehty, mutta en nyt oikein löydä tarkempia tietoja. En myöskään täysin ymmärrä noita eq-6 sisuskaluja. Onkohan tuo ihan plug-play ratkaisu?

Voisiko joku valaista jolla on eq-6, että moottorit mahtuu tuonne. Mitä olette mieltä, olisiko tämä järkevä seuraava budjetti ratkaisu?

Olen monesti vannnonut lopettavani nämä DIY rakaisut, mutta  joku niissä kiehtoo!

einari

Taas vuoden säätöprojekti tiedossa - juuri kun on saanut edellisen projektin kuntoon niin kohti uusia haasteita  :grin:
___
Tapio

wm-x

Hehee. Pitäähän se jotain saada askarrella. Ajattelin että joku sanoisi järjen äänellä kannattaako ruveta tätä säätämään.

Olen tainnut käyttää tuon minun eq-5 "loppuun" hakiessani äärimmäistä tarkkuuta heppoisesta jalustasta. Se kestänee vielä kauden tai pari nykyisellä kalustolla. Mutta jos yhtään pitää painoa lisätä niin tuo eq-5 ei enää isompaan kalustoon veny.

Voisiko joku mitata niiden orkkis moottoreiden koon? Näyttää kovasti nema moottoreilta.

blaatu

Tähänhän myydään valmiita hihnavetopaketteja. Huomaa myös asennusohje-pdf sivun alaosassa. Mutta kuten einari sanoi, ....

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/en/info/p7043_Rowan-Engineering-Belt-Modification-Kit-for-Skywatcher-EQ6---reduces-tracking-erro.html
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

wm-x

Tuonkin mukaan näyttää standardi nema moottoreilta. Mutta onko nuo nema 14 vai nema 17? Mahtuuko tuonne nema 17 moottorit?

Pystyn pitämään tuon edellisen kaluston tornissa käyttövalmiina ja testaamaan kolmijalan päällä tuota eq-6. Joten en usko että jalustan vaihtamisesta aiheutuu ainakaan katkosta kuvauksissa.

En 200e käytä valmiiseen pakettiin kyllä. 400-500e saa kuitenkin synsan goto paketin. Minulla löytyy jo kaikki palikat valmiina, mitä ei löydy pystyn sorvaamaan/jyrsimään.

Jos 300e maksan tuosta eq-6 ja siihen laitan vaikka 100e lisää laakeripäivityksiin + mahdollisiin modaus kustannuksiin niin saisin edullisesti jalustan joka riittää omiin tarpeisiin lopun ikää.

Voisin tuon päälle sitten laittaa valovoimaisen linssiputken. Säästäisin jalusta kustannuksissa niin paljon että voisin heti alkaa katsomaan uutta putkea.

wm-x

Tuo istukka osa millä jalusta tulee tolppaan kiinni ei olekkaan sama. Siihen pitää sorvata uusi.

Muuten mitä lueskelin asiasta ei pitäisi ongelmia tulla.

montakohan senttiä putki tulee korkeammalle kuin eq5 kanssa? Miten paljon  noissa on korkeus eroa?

Tane

 Jonkin verran(vajaa 10sm?) on Eq-6 korkeampi. Kuvassa alaosasta kun de akseli on vaakatasossa vixen sovitteen keskikohtaan on noin 31-32 senttiä.
Celestron C14,

wm-x

Kiitos tiedosta. En kyllä näe mitään ongelmia tämän toteuttamisessa. Paitsi hirveä säädön määrä :cheesy:

Ajattelin, jos teen laakeri päivityksen samalla. Tuonnehan löytyy skf laakerit valmiina hyllystä.

Eniten uudelta jalustalta olisin kaivannut tuota asento tunnistinta ja jousi kuormitettua matopyörää, olisikohan tuollaiset mahdollinen toteuttaa itse?

Tane ei ole guidannut tällä jalustalla, onkohan odotettavissa minkälaista guidekäyrää? Onkohan noissa vanhoissa eq-6, jotain mikä pitäisi ottaa huomioon.

Tane

#8
 Olen guidannut toki ja OAG:llä pysyi tähdet pistemäisenä 40 minuuttia, tunnissa jo hiukan soikeni. 13 kiloa painavan linssiputken polttoväli 1200mm. Se on oleellista tässä, jollain pienemmällä saa pitempäänkin...
Celestron C14,