Punaisen kanavan epäterävyys

Aloittaja wm-x, 26.03.2017, 15:41:06

« edellinen - seuraava »

wm-x

Käsittelen juuri ngc 7023 sumua. Huomasin, että punainen kanava näyttää jotenkin epäterävältä. Voiko tarkennus olla pielessä vai mistä johtuu? kuva alla:


Pappis

Mulla ei ole kokemusta värisuotimilla tai monokameroilla kuvaamisesta, mutta jotain olen havainnut perusjärkkäreillä. Punainen on yleensä kameran epäherkin kanava, joten sen signaalit ovat aika heikot ja kontrasti sitä myöten huono. Voisi jopa puhua alivalotuksesta. Prosessointiin tämä näyttää ainakin mun silmissä lähes samalta (ilman kontrastin repimistä) kuin huonosti osunut tarkennus. Kontrastia ja/tai gamma-käyrää vääntelemällä se kuva tulee kuitenkin esiin, mutta kohinaisempana kuin muut. Punaista pitäisi vissiin vaan uskaltaa valottaa reilusti enemmän...

Kuviesi tähdet näyttävät kuitenkin "yhtä teräviltä" eri värikanavissa.

wm-x

Tämä on järkkärillä otettu kuva. Punaisen kanavan tähdet ovat hieman enemmän levinneet, se minua alkoi huolestuttamaan.

Pappis

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 26.03.2017, 16:41:17
Tämä on järkkärillä otettu kuva. Punaisen kanavan tähdet ovat hieman enemmän levinneet, se minua alkoi huolestuttamaan.
Näyttääkö se vain siltä, vai ovat ne oikeasti (puoliarvoleveys pikseleissäkin) leveämpiä?

Onko tuo punainen kanava jo venytelty? Kuinka paljon enemmän kuin muut?

wm-x

Ajoin niille saman STF venytyksen pixinsightissa .  Pitää tutkia asiaa vielä lisää. Ajattelin, jos asiaan olisi ollut joku selkeä syy tarkennuksessa tai optiikassa.

On se hitaalla optiikalla vaikea saada aikaan hyvälaatuisia kuvia. Kaikki palaset pitäisi osua kohdalleen. Vielä kun tuo kuvakenttä on noin kaareva niin tuskastuttaa  :realmad:

VP

Jos tarkoituksena ei ole tehdä tiedettä ja sen sijaan kiva kuva (ja et paheksu pientä "huijaamista") niin Photoshopin minimum filsulla on mahdollista pienentää tähtiä. Olen PS actionpaketin jonka osana tämä on:

https://taivaanpallo.wordpress.com/2015/11/08/villes-astro-tools/

Tämä siis on "optimoitu" jotakuinkin 500mm linssiputkelle ja D5100 monolle. Tuntui kyllä toimivan ihan hyvin myös Härkämäen 16" tuutille. Jos efekti on liian raju layerin läpinäkyvyyttä voi säätää.
Toinen vaihtoehto on poistaa värivirhe vaikkapa Lightroomin tai Camera Rawin Chromatic Aberration työkalulla.

-V

wm-x

Tähtien pienennys ei ole ongelma vaan lähinnä olin huolissani mistä johtuu punaisen kanavan epätarkkuus. Nämä rgb kanavat ovat siis lineaarisessa muodossa eli käsittelemättömiä. Kiitos kuitenkin vinkistä pitää testata tuota sinun pluginiä.

Pixinsightissa tosiaan ajankin deconvolutionin +minimium filtterin(morphological transformation). Sitten photarissa 0.2-0.4 asetuksella minimium filtteri pelkille tähdille, jos teen siellä loppu siloittelua.

Nättejä kuvia olisi tosiaan tarkoitus tehdä, mutta haluaisin saada kaikki palaset vihdoin kohdilleen. Tällä kaudella on opittu käsittelystä todella paljon.

Lauri Kangas

Johtuupi bayer-matriisista, jossa punaisia pikseleitä on puolet vähemmän kuin vihreitä. Punaisen kanavan datasta kolme neljäsosaa on keksittyä, vihreästä vain puolet.

Tähdethän tuossa eivät näytä juurikaan levinneiltä vihreään kanavaan verrattuna. Punaista kuvaa varten on vain otettu puolikkaan resoluution kuva ja skaalattu sitä tuplasti isommaksi, siitä suttuisuus.

wm-x

Eikö tuon sinisen kanavankin pitäisi suttuisempi? ääh ehkä kuvittelen omiani. Pyörittelin kuvaa ja minusta tuo punainen kanava näyttää kuin focus olisi pielessä.

Lauri Kangas

Olen itsekin tuota joskus pohtinut että mitähän on meneillään, kun debayeroinnin suttuisuus näkyy nimenomaan punaisessa kanavassa eikä niinkään sinisessä. Joskus tuon näkee ihan kameran ottamassa JPG-kuvassakin, kun todella punaiset kohteet näyttävät jopa pikselöityneiltä reunoiltaan, kun muun väriset ovat tarkkoja.

Tuossa sun kuvassa nyt joka tapauksessa on selvää ettei punaisen kanavan suttuisuus johdu fokuksesta. Senhän näkee tuosta taustataivaan kohinasta helpoiten. Epäfokustamalla et voi sutata kohinaa. :)

Tietysti optiikka voi tehdä sellaista että joku väri tarkentuu huonommin kuin toiset, mutta silloin se on selvästi havaittavissa värivirheenä tähtien haloissa myös siinä värillisessä kuvassa. Ja yleensä sitä tapahtuu siellä sinisen puolella. Tuossa nyt ei näytä olevan siitä kyse, ainakaan mitenkään merkittävissä määrin.

wm-x

Otin nyt 36×10min lisää valoitusta tälle viime yönä. Katsotaan joko alkaisi kohina/suttuisuus poistumaan 84×10min valoituksella :).

Pappis

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 27.03.2017, 09:44:06
Tuossa sun kuvassa nyt joka tapauksessa on selvää ettei punaisen kanavan suttuisuus johdu fokuksesta. Senhän näkee tuosta taustataivaan kohinasta helpoiten. Epäfokustamalla et voi sutata kohinaa. :)

Tietysti optiikka voi tehdä sellaista että joku väri tarkentuu huonommin kuin toiset, mutta silloin se on selvästi havaittavissa värivirheenä tähtien haloissa myös siinä värillisessä kuvassa. Ja yleensä sitä tapahtuu siellä sinisen puolella. Tuossa nyt ei näytä olevan siitä kyse, ainakaan mitenkään merkittävissä määrin.
Ah, järjen ääni! Kiitos!