Ohjaus- ja lämpösalkku

Aloittaja Mauno, 24.02.2017, 11:43:58

« edellinen - seuraava »

Mauno

Pakkasella ja tuulella läppärin jäähtyminen tuotti suuria ongelmia.
Niinpä tein vaneerista lämmitettävän ohjaus- ja läppärilaatikon.
Laatikon pohjalla on kupariin liimattu lämmitysvastus ja prosessorin jäähdytyselementti. Synkronimoottorin käyttöä varten on myös 12vDC / 230vAC invertteri. Tasavirtamoottoreita varten on releet ja käyttökytkimet kantokahvan vieressä kotelon ulkopuolella. Ja tietenkin vielä akku, sulake, lämmityskytkin ja pääkytkin sekä moninapaliittimet.
Avatun läppärin näyttö suojataan pleksillä ja kanneksi laitetaan vielä lämpöeristetty levy.

Mauno


cmas

Tässä salkussa ja tuossa jalustassa on kyllä hienoa käsityön leimaa. Paljonko salkun akussa on kapasiteettia ja kauanko sillä pyörittää jalustaa, kuvaa (kuvasitko läppärille vai miten) ja vielä lämmittää salkkua? Eikö läppärin itsensä tuottama lämpö riitä ylläpitämään sille riittävää lämpötilaa, jos se on jo ns. suljettujen ovien takana? Entä mitä tuo salkku painaa? Jalustan painonkin saa kertoa myös tässä ketjussa.

Mauno

Hyviä kysymyksiä! ja kiitos kehuista
Akku on seitsemän amppeeritunnin ja vastus kuluttaa yhden amppeerin. Olen testannut systeemiä vasta kaksi kertaa, noin 3 tuntia kerralla ja silloin akku riitti  Tarpeen tullen voin kykeä auton akun rinnalle.
Kuvaan kameralle. Läppäri on pelkästään seurannan vakionopeuden virheiden käsinkorjausta varten.  Seurantaputkea voi suunnata erikseen ja tähden kuvaa voi zoomata näytöllä reilusti, joten seurannasta sai kohtuullisen tarkan.
Salkku painaa yhteensä noin 9kg
Jalustaa en ole punninnut mutta suunnitteluohjelma antaa kokonaisuuden painoksi n. 30kg, josta jalusta on noin puolet.

Mauno

Vielä yksi kuva kansi kiinni.

Mauno

Vielä ohjaus-salkusta.
Eilen testasin putkea ja salkkua. taisit Tommi olla oikeassa läppärin lämmitystehon suhteen. Minä nimittäin unohdin laittaa lämmityksen päälle. Tosin pakkasta oli vain alle kymmenen astetta.
Pahempi unohdus oli Bahtinovin maskin unohtaminen paikalleen. Yksi otos on "jalusta itse teden" sivulla.

Mauno

Tein viime keväänä myös kameralle yksinkertaisen ja kevyen seurantajalustan.
Siinä voi käyttää samaa synkronimoottoria kuin kaukopukijalustassakin.
Maksimi valotusaika on n.20min.