Sky Gems Telescope Network:n etäkäyttökokemuksia

Aloittaja einari, 16.01.2017, 19:11:54

« edellinen - seuraava »

einari

Olen nyt kokeillut kolmea eri etäobservatoriota:
Bradford, iTelescope ja nyt viimeksi Sky Gems.

Kahdesta aikaisemmasta olen jo jotain kokemuksia kertonutkin ja siis joitain kokemuksia tästä viimeisestä.
Sky Gems toimii tällä hetkellä kolmella paikkakunnalla:
Namibia, jossa putkena Officina Stellare RiDK 305 ja kamerana STF-8300M
Espanja (Nerpio), jossa putkena Alluna 14.5" f/3.8-lyhentäjällä ja kamerana FLI 8300M
Dolomiitit, jossa putkena 20" Cassegrain 0.73-lyhentäjällä ja kamerana FLI 16803.
Espanjaan on tulossa käyttöön (toivon mukaan) Officina Stellaren Veloce 200RH + STF-8300M.
Jalustoissa kaikissa joko AP:ta tai Astrosysteme Austrian kalustoa.

Varsin kelvollista kalustoa siis, mutta valitettavasti teknisiä ongelmia näissä on ollut ja varsinkin Namibian putkessa korjaus on saattanut kestää hyvinkin pitkään.
Ensimmäisen kuvaukseni kuitenkin tein juuri Namibian putkella - kiinnosti juuri sen käyttö sen eteläisen sijainnin takia (ne etelätaivaan eksoottiset kohteet).

Tarkoitus oli nyt viimeksikin käyttää sitä ja kohteitakin oli jo muutama katsottu valmiiksi
Ikävä kyllä siinä kävi kuitenkin niin että ensin oli laiterikko ja sitten säätilanne siellä oli toivoton - kuulemma sikäläinen kesäaika (Suomen talvi) on aika hankalaa kuvausten kannalta.
Seuraavaksi siirsin kuvaukseni Espanjan putkelle, mutta siellä sattui myös laiterikko ja sen seurauksena FLI-kamera lähti huoltoon.
Jäljelle jäi Dolomiitit ja vihdoin 2 kuukauden odottelun jälkeen sain tilaukseni valmiiksi - samanlaista odottelua kuin koti-Suomessakin...
Kaiken lisäksi kuvat vaativat kohtuullisen paljon säätöä, 180 asteen kääntöä (flipin takia?) ja kohdistuskaan ei kuvissa ollut mitä jalustoilta odottaisi.
Ihmeellisin oli vihreä kanava joka ei millään suostunut kohdistumaan kunnolla muiden kanavien kanssa.
En siis ole lopputulokseen kovin tyytyväinen - jos joku haluaa niin voin laittaa paketin tarjolle jollekin muullekin haasteeksi...

Eli tässä siis kritiikkiä, mutta sanottakoon positiivisina puolina että ainakin se on halpa muihin vastaan tulleisiin etäobservatorioihin (no Bradford oli kyllä ilmainen...).
Aikaisemmin tarjolla oli tuntihinnoittelu, mutta nykyään ostetaan kokonaisia öitä.
Yksi yö, joka pitää sisällään 10 tuntia, maksaa tällä hetkellä 75 euroa - mikä ei mielestäni ole paha hinta.
Lisäksi tarjolla on 'käytettyjä bittejä' puoleen hintaan. Tätäkin kyselin jossain vaiheessa mutta ilmeisesti omat kohteet oli niin eksoottisia ettei niitä arkistosta löytynyt.
Toisena plussapuolena mainittakoon ystävällinen ja epämuodollinen palvelu.
Sähköpostilla olen vaan ilmoittanut saksalaiselle Lukakselle mitä olen halunnut kuvat, kuinka kauan ja millä suodattimilla. Hän sitten laittaa tilauksen eteenpäin ja niiden valmistuttua toimittaa kuvat Dropboxiin.

Viilaamista palvelussa siis vielä voisi olla mutta varsinkin kesäaikaan tällä voisi lievittää kuvaamisen vieroitusoireita.

Skygemsin kautta otetut pari kuvaa Taivaanvahdissa:
M16
IC447
___
Tapio