Baader Scopos 35mm vai SW panaview 38mm

Aloittaja hanva77, 10.01.2017, 22:52:42

« edellinen - seuraava »

hanva77

Pitäis hommata avoimien tähtijoukkojen ja sumujen tiirailuun jompikumpi otsikonmukaisista okulaareista, mutta kumpi? Putki on skyliner 200p

Saa toki ehdottaa jotain muutakin jos tuosta hintaluokasta löytyy "parempaa"

VP

Scopokseen en ota kantaa kun en ole moista kokeillut. Mutta Panaview on kyllä hyvä!

-V

Pappis

StarGazersLoungesta löytyy vertailu 38 mm SW PanaView ja 40 mm SW Aero ED välillä. Pana toimii vielä f/6 putkilla, mutta valovoiman kasvaessa ei. F/4 putkilla Pana on terävä enää reilun puolet näkökentästä (keskeltä). Aero oli terävä reunoille asti myös f/4 putkilla.

JVO

PV vaatii kyllä komakorjaimen nopeammilla putkilla.

VP

Mulla on kyllä 32mm panaview kiinni f/5 putkessa ilman mitään korjaimia. Kai siellä epäterävyyttä on reunoilla, en ole koskaan kiinnittänyt huomiota. Tämähän on pitkälti makuasia, halutaanko optimaaliset tähdet vai keskitytäänkö itse asiaan. Etenkin sumukohteissa ei kollimointikaan ole niin tärkeää kun ei se kohteesta yksityiskohtia syö. Piirteet on niin pehmeitä, eri asia sitten tuleeko hukattua valoa jolloin kohde ei näy.

-V

hanva77

Eli kun kyseessä on f6 putki (f5,91) niin voisi olettaa tuon panaviewin toimivan?

VP

Lainaus käyttäjältä: hanva77 - 11.01.2017, 16:44:35
Eli kun kyseessä on f6 putki (f5,91) niin voisi olettaa tuon panaviewin toimivan?

Varmasti toimii, siis jos vain tarkentuu putkellasi. Yleensä okulaareissa ei ole ongelmia, korkeintaan loittoja vaatii.
Mutta siis tähtien muodot, se on niin yksilöllinen asia ettei siitä voi oikein sanoa juuta eikä jaata. Jos ei miellytä niin laita väliin komakorjain.

-V

Pappis

Scopos 35 mm on myös kehuttu, mutta 30 mm versiota ei. Lisäksi samaan luokkaan osuu Baaderin Aspheric -mallit, jotka ovat Scopoksen "seuraajia".

hanva77

Laitoin sitten ton panaviewin tilaukseen. Saapa nähdä mitä tuleman pitää.

mistral

Varmaan f6 putkella huippu hinta/laatusuhde.

Pappis

Onko TS:n Paragon ED sama kuin SW:n Aero ED?

mistral

Ainakin näyttää samalta. Paragonin "mm" oli printattu "m m", eli kirjainväli oli suurempi, ei todista mitään. Sitten tämä: "Das TS PARAGON ED 35 ist ein ultimatives Großfeldokular für lichtstärkere Refraktoren und Newtons ab F/6".

ab F/6 tarkoittaa f6 tai siitä ylöspäin mikä tarkoittaisi ettei se ole niin hyvä f5 tai f4:lla. Ei noista ota selvää.

Pappis

Joillakin ulkolaisilla foorumeilla väitetään Aero ED:n toimivan hyvin vielä f/4 putkillakin ja yli 90 % kuva-alasta.

mistral

Lainaus käyttäjältä: mistral - 13.01.2017, 23:45:01
Sitten tämä: "Das TS PARAGON ED 35 ist ein ultimatives Großfeldokular für lichtstärkere Refraktoren und Newtons ab F/6".

ab F/6 tarkoittaa f6 tai siitä ylöspäin mikä tarkoittaisi ettei se ole niin hyvä f5 tai f4:lla. Ei noista ota selvää.

Nyt tajuan tuon "ab F/6". kutonenhan on viivan alla joten kun se muuttuu vitoseksi tai neloseksi, itse luku kasvaa. Eli itse asiassa tuossa sanotaan että Paragon on hyvä nopeissa putkissa.

Pappis

Lainaus käyttäjältä: mistral - 14.01.2017, 14:03:19
Nyt tajuan tuon "ab F/6". kutonenhan on viivan alla joten kun se muuttuu vitoseksi tai neloseksi, itse luku kasvaa. Eli itse asiassa tuossa sanotaan että Paragon on hyvä nopeissa putkissa.
Toisaalta sivulla http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p2334_TS-Optics-Paragon-ED-35mm-2--Super-Wide-Eyepiece---68-deg.html (englanninkielinen versio) sanotaan: "The TS PARAGON ED 35 is the ultimate rich field eyepiece for telescopes with a focal ratio of f/6 or longer." Eli f/6 ja heikomman valovoiman putket...?!