Budjettijalusta DIY

Aloittaja majuta, 10.01.2017, 21:30:06

« edellinen - seuraava »

majuta

Pitkään vireillä ollut projekti, tehdä jalusta tähtikuvailuihin. Alkuhuumassa piirtelin jo koneistusosien piirustuksia ja Rasberry Pi & askelmoottoritkin tuli hankittua. Nyt kuitenkin alkuhuuman jälkeen olen päätynyt siihen että koko jalustan tekeminen saa jäädä ja ehkä Rasberry myös, vaikka tarvikkeet jo löytyy. Vanha TAL-1 jalusta menee kokeilukappaleeksi.

Koska autotallissani ei ole koneistuskeskusta niin kyselisin että mistä saisi matovaihteita tai hammasrattaita sopuhintaan? Lisäksi vaikka koneinsinööri olenkin niin varsinkin matovaihteen mitoitus on hakusassa näin 15 vuotta tekun jälkeen.

Onko joku tehnyt Rasberry pohjaista askelmoottori ohjelmaa jolla voisi ajaa sopivaa nopeutta askelmoottoreita? Toinen vaihtoehto on jonkinlainen valmiina ostettava askelmoottori ohjaus.

Projekti on siis aika hakoteillä ja hukassa, siksi ajattelin kirjoitella tänne.


J Piira

Olen tilaillut rattaita beltingonline.com:sta tämän viimevuosisadalla aloittamani jalustaprojektin aikana. Halvoiksi niitä ei tosin voi sanoa, mutta siellä on monenlaisia saatavilla.
Käyntinopeuden olen säätänyt askelmoottoreille AstroEQ:n (valmiina ostetun ja toisen itse Arduino Mega:n halpaversioiden avulla kootun) avulla.
- Jukka -

Apuu

Budjettijalustaa DIY pohjalta täälläkin tekeillä, toki vain visualisiin havaintoihin... mutta itseni tuntien tämäkin harraste varmaan paisuu kuin pullataikina.

Lähtökohtana jalustan rakentamiseen oli kookkaamman kaukoputken hankinta, nykyisen kevytrakenteisen EQ-jalustan kantokyky ja kehno rakenne. Tuon nykyisen jalustan välykset ja akseleiden varsin tahmea / karkea toiminta häiritsee ikävästi havaintojen mielekkyyttä, ja uuden kunnollisen jalustan varsin korkea hinta puoltaa projektia luontevasti. Toki lausahdus "tein itse ja säästin" ei välttämättä päde tähänkään tekemääni projektiin, mutta varmaankin tulee parempi kuin nykyinen.

Budjettiprojektiksi tätä voi kutsua vain koska minulla sattui olemaan osa materiaaleista ja sopivat laakerit valmiina, projektiin varattu budjetti + muu ostettava materiaali ja neljän 61811-2RS laakerin hinnalla olisi ostanut jo uuden jalustan. Omalle työlle en laske hintaa, koska tämähän on vain harrastelua ja mukavaa ajankulua. Ja mikä harrastus se semmoinen on johon ei kaikki aika ja varat uppoa... Veikkaan että vaimo vahvistaisi tuon...

Mekaaninen suunnittelu siis lähti olemassa olevista laakereista, jotka määrittelivät aika pitkälle akseleiden kokoa ja rakennetta. Olen käyttänyt aika paljon aikaa tutkiskelemalla valmiita kaupallisia ratkaisuja ja harrastelijoiden tuotoksia, puntaroinut niiden hyviä ja huonoja mekaanisia ratkaisuja.
Oma suunnitelmani on alkaa olemaan akseleiden osalta valmis, ehkä joitain yksityiskohtia pitää vielä hioa, vaikka onhan tuo jo kolmeen kertaan piirretty ja useampaan kertaan "viilailtu".

Rakenteena siis kaksi sisäkkäistä akselia, joista pääakseli on laakeroitu runkoon tasaisen pyörimisen ja seurannan  aikaansaamiseksi. Runkoputken päistään avoimet laakeripesät ja pääakselin lukituksesta johtuen täytyy laakereiden käyntivälys varmistaa holkilla, laakerit liimataan pesiinsä jolloin molemmat osallistuvat kuorman kantoon.
Sisempi akseli on liukuvälyksellinen (0.05mm voitelukalvo) pääakseliin, joka mahdollistaa "pehmeän" esisuuntauksen. Akseleiden välinen lukitus tapahtuu kartiomaisella kitkapinnalla kuormaa kantavassa päässä ja hienokierteisellä lukitusmutterilla.
Molemmat akselit valmistetaan kahdesta kappaleesta, runko ja laippa osasta, runko ainesputkesta ja laippa aihio levytavarasta leikaten. Materiaalihukka on näin pienempi ja kappaleiden työstö helpompaa, toki liittäminen tuo lisätyötä, mutta aikaahan minulla on. Liitos varmistetaan liimaamalla, hitsaamalla tai juottamalla. Apu / sisäakselin ainevahvuus on vähintäänkin riittävä n.6mm (sisäpinta jää koskemattomaksi), jottei se ei pääse vääntymään erisuuntaisten voimien vuoksi ja leikkautumaan pääakseliin. Pääakselin kuorma on tasaisempi ja ainevahvuus maltillisempi.
Pari havainnekuvaa liitteenä, vapaasti käytettävissä.

Kamat kantoon ja sorvarin pakeille, katsotaan kelpaako piirros...

Napasuuntausmekanismi on osittain piirretty, joskin ei valmis, mutta pääpiirteittäin.
Vielä "hiomista" ja mallinnusta vaatii, jokin siinä vielä on joka ei tunnu hyvältä...
Tähän haluaisin mielipiteitä ja kokemuksia hyvistä ja huonoista ratkaisuista.
Kunhan piirros valmistuu niin kappaleet leikkuuseen.

Seurannat tulee hihnavedolla ja askelmoottoreilla, näistä myöhemmin.
SW Skyliner 250PX Dobson

mistral

Mikä tuon periaate on? Mitä varten runkoakseli on, entä lukkoakseli? Tuleeko putki kiinni lukkoakseliin?

Lauri Kangas

EQ_d1.pdf:n perusteella näyttäisi että ihan normaali saksalainen ekvatoriaalijalusta, tai ainakin täysin sellaisen näköinen.

Varsinkin seurannan toteutus kiinnostaa kovasti, ei muuta kuin kuvia tulemaan kun etenee.

Apuu

Juu...  :rolleyes:

Hieman vajaaksi jäi tuo selonteko, täydennetään.

Suunnittelemani ekvatoriaalijalusta koostuu rakenteellisesti identtisistä akselikokonaisuuksista (liite EQ_b.pdf -Piirros kappaleiden valmistamista varten, sivukuvanto, kappaleet symmetrisiä, patsi "Akselivälike" jonka rakenteen luonne kuvassa, alimmaisena kokonaisuus kasattuna), nämä akselit liitetään toisiinsa kappaleella "Akselivälike" kuvan "EQ_d1.pdf" mukaan. Jolloin alempi kokonaisuus toimii rektaskensioakselina ja ylempi deklinaatioakselina, näin kokonaisuus toimii kuin ekvatoriaalijalusta.

Yksittäisen akselikokonaisuuden toiminta (liite EQ_b.pdf).
"Runkoakseli" on laakeroitu "runkoon" kuulalaakereilla, tämä akseli pyörii seuranta moottorin käyttämänä hammashihnan välityksellä.
"Lukkoakseli" on liukupintalaakeroitu runkoakselin sisään, ja voidaan lukita "Runkoakseliin" kitkapinnan ja lukitusmutterin avulla. Tässä "Lukkoakselissa" on kiinni deklinaatioakseli tai itse kaukoputki. Lukitus avattuna voidaan kääntää vapaasti "Runkoakselin" sisässä rasittamatta seurantakoneistoa haluttuun asentoon ja lukita "Runkoakseliin" jolloin se pyörii seurantakoneiston määräämään tahtiin.

Koska en aikonut rakentaa mitään mekaanisia hienoliikuntoja, niin molemmissa akselistoissa on askelmoottoreilla toteutettu kääntökoneisto jota voidaan ohjata "kauko-ohjaimella" koskematta koko jalustaan. "Sähköiset hienoliikunnat".
Seurantakoneistot koostuvat alennusvaihteellisista askelmoottoreista (1:125) ja T5 hammashihna välityksestä (1:3),
kokonais välitys on 1:375.
Välityksestä johtuen vääntö riittää ja nopeuden säätäminen on tarkempaa, laskelmieni mukaan nopeuttakin on riittävästi "nappiajoon".
Askelmoottoreiden ohjauksen toteutan Ardulla ja valmiilla stepperi pulikoilla, tästä sitten lisää kun kaikki "hilppeet" kotona ja testattu.

SW Skyliner 250PX Dobson

mistral

Aha, lukkoakseli on vaan pikasiirtoja varten. Omassa diy-newtonissa erilainen pikasiirto systeemi, konepajahiomakoneen osista tehty.