Kalibrointi kuvissa epäselvyyttä

Aloittaja wm-x, 06.01.2017, 20:42:58

« edellinen - seuraava »

wm-x

Kiitos neuvoista ja avusta. Täältä löytyy tiedostot. M81 datasta, jossa oli selvin sini/puna tintti kuvassa. Myös biassit siellä.
https://drive.google.com/open?id=0B24ECy12UBmLTlphTW44WUxlUGM

vehnae

Kalibroin tuon yksittäisruudun käsin PixelMathilla käyttäen tuota NORMALbias.xisfiä biaksena ja ajoin siihen BackgroundNeutralizationin että kohinainen tausta on about harmaa. Lopputulos on varsin tasainen, siinä ei näy tuollaista värigradienttia ollenkaan, eli sinulla lienee nyt jotain häikkää käsittelyprosessissa. Teetkö kaiken kalibroinnin BatchPreProcessingilla vai miten?

Pölypallot ovat tosiaan päässeet hieman liikkumaan valotusten ja flattien välillä, niin nuo pari isointa eivät korjaudu siististi. Vaikuttivat muotonsa puolesta olevan jotain kuituja tms roskia mitkä varmaan saisi kennoa putsaamalla pois. Vasemmassa alareunassa näkyy myös pieni kirkastuma jota ei näy flatissa ja se ei siten korjaudu pois. Saattaa olla joku heijastus tms.

Operoimani ruudun voit vertailun vuoksi hakea täältä (~100mb), viestin liitteenä runsaasti venytetty jpg-previkka.

wm-x

On tasainen, ei minulla ole ollut nuo "hyvin" kalibroituneetkaan kuvat noin tasaisia, vaan laidat ovat pahasti alivalottuneita/punertavia.

Nuo pölypallot ovat jo poissa, olen vähän laiska putsaamaan sensoria jos ei pallerot satu juuri kohteen päälle.

BatchPreProcessingilla olen tehnyt kaiken kalibroinnin/rekisteröinnin pitäisikö siirtyä käsipelissä tekemään?

vehnae

Ei sille nyt sentään ole tarvetta, testasin vielä ja BPP sekin pelittää ihan hyvin. Biasiksi NORMALbias.xisf, flatiksi tuo flat-valotus, lightiksi varsinainen valotus ja täpät Use master bias/flat ja CFA images -ruutuihin. Sileää jälkeä tuli.

Sitten tein saman, mutta käytin tuota valmista master flat -pinoasi, ja lopputuloksena oli tuo sinipunainen gradientti. Vilkaisin tuota master flattia, ja sen signaalitaso on jostain syystä hyvin alhainen, eli vika löytynee sieltä suunnalta.

wm-x

Olen tänään lueskellut juttuja ja tuntuu että monella on BPP kanssa ongelmia kun antaa sen pinota flatin. Eli ulkomaan sivuilta on monesti löytynyt suositus tehdä masterit erikseen ja antaa BPP hoitaa homma rekisteröintiin asti valmiiden mastereiden kanssa.

wm-x

Vasemmalla masterflatti tehty: Imagecalibration+Imageintegration. Oikealla BPP luoma  masterflat. Täysin samat raaka kuvat. Outoa!

naavis

Kannattaa syynätä BPP:n asetukset tarkkaan. BPP-skripti tekee pitkälti samat jutut kuin manuaalinen kalibrointi, eikä eroja pitäisi olla.

wm-x

Niin varmaan jotain häikkää noissa integration asetuksissa BPP puolella. Tuo masterflatin tekeminen on aika simppeli homma ja jos sen tekee manuaalisesti niin näkee ainakin ennen kalibrointia miltä flatti näyttää.

Ajoin juuri koko sarjan kuvia uudella flatilla läpi. Kohinakin on paremmin aisoissa nyt. Aina oppii.