Jumittunut sovitinrengas

Aloittaja dirty, 17.09.2007, 07:29:38

« edellinen - seuraava »

dirty

Onko kellään vinkkiä, miten jumittuneen T2-sovitinrenkaan saisi irti 2" suotimen naaraskierteestä?
Rengas ja suotimen runko lienevät molemmat alumiinia.
Molemmat ovat niin kapeita, ettei niistä oikein saa sormin otetta.
Harri Hytönen

vehkis

Suosittelisin käyttämään pirtua liitoksen väliiin, myös isopropanolikin käy. Pirtua käytetään alumiinin koneistamisessa leikkuunesteenä estää kiinnileikkaantumista, olen itse joskus joutunnut käyttämään ja on toiminnut ihan hyvin.

t:Vehkis

MarkoM

Lainaus käyttäjältä: dirty - 17.09.2007, 07:29:38
Onko kellään vinkkiä, miten jumittuneen T2-sovitinrenkaan saisi irti 2" suotimen naaraskierteestä?
Rengas ja suotimen runko lienevät molemmat alumiinia.
Molemmat ovat niin kapeita, ettei niistä oikein saa sormin otetta.

Yksi mahdollisuus olisi lämmittää T2-sovitinta kuumailmapuhaltimella, mutta siinä todennäköisesti lämpiää myös suotimen runkokin, ja todennäköisesti myös suodinlasi hajoaa... Jos suodinlasin saa irti rungosta niin silloin tuotakin konstia voisi kokeilla (tarpeetonta kaiketi mainita, että hansikkaat ovat tarpeelliset palovammojen ehkäisemiseksi).
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

tapioe

Luulen, että helpoin keino on laittaa suodin/sovitinrengas pakastepussissa joksikin aikaa jääkaapin pakastelokeroon ja hetken kuluttua sovitinrengas on helppo kiertää irti.

tapioe
tapio ekholm
Celestron C6-S, SW80 ED, Scopos 66 APO
DSI II Pro, DSI Pro
HEQ5 Pro ja Porta Mount

dirty

Kiitos vinkeistä, mutta mikään ei vielä tepsinyt.
Täytyy varmaan improvisoida jokin työkalu tähän tarkoitukseen, kun
näpeillä ei saa kunnon otetta.
Mieleen tulee lähinnä periaate/työkalu, miten öljynsuodatin kierretään autossa irti.
Harri Hytönen

Timo Kuhmonen

Mietin, kävisikö adapterin osien hallittuun vääntämiseen irti toisistaan -> aivan tavallinen suodinavain...?
Sillä saa esim järkkäriobjektiivin etukierteeseen jumittuneen suotimen helpommin irti (ellei ole todella pahasti jumissa)
Tuommoisella työkalulla on tyypillisesti 3...4mm paksuutta, materiaali on jotain muovia.

dirty

Nyt irtos! Spriitä tippa väliin ja papukaijapihdeillä vaaaarovasti sovitinrengasta kiertäen.
Harri Hytönen

vehkis

Hyvä juttu sanoinhan että tuo pirtu auttaa vaivaan kuin vaivaan;)

Timpe

Elvytän vanhaa aihetta, kun meinasi jumittaa täälläkin 2" kulmapeilin kierteiden ja uuden UHC-S:n kanssa...

Uusissa käyttämättömissä kierteissä on mukana jotain ylimääräistä "pinnoitetöhnää", joka irtoaa ensimmäisillä käyttökerroilla ja menee sitten kitkaa lisääväksi kerrokseksi kierteiden pohjalle. Otetaan siis pumpulipuikko ja tipautetaan siihen pisara aseöljyä (varmaan muukin öljy käy yhtä hyvin). Sitten puhdistetaan pumpulipuikon kärjellä sisä-ja ulkokierteet molemmista kappaleista. Tämän jälkeen kierretään kappale taas kiinni kierteisiin niin pitkälle kuin se menee suosiolla ja irroitetaan ennen jumittamista (=kitkan selvää lisääntymistä). Puhdistetaan kierteet molemmista kappaleista ja kokeillaan kiinnitystä uudelleen. Nyt suodin menee todennäköisesti kitkatta paikoilleen eikä jumittamisen vaaraa ole  :)  Simppeli kikka, jota tulee helposti väheksyttyä oman laiskuuden takia, kun tuota öljyä ei ole sattunut olemaan käsillä tarvehetkellä!
- Timo Inkinen

Kaizu

Tuolla tavoin saa hierottua alumiiniosista eloksoinnin rikki. Kun kierteen harjalta kova eloksointikerros rikkoutuu, tulee esiin pehmeä alumiini ja se puolestaan hitsautuu helposti vastapuoleen kiinni. Sen jälkeen hieno kierre on jumissa ja pilalla. Suosittelen kierteen puhdistamiseen hellävaraisempia keinoja, vaikkapa harjaa.

Kaizu
Kai Forssen

Timpe

En ymmärrä kierteisiin tehtävän eloksoinnin tarkoitusta, koska siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Otin kuvat sekä suotimesta että 2" kulmapeilistä, jotta päästään tarkastelemaan kierteiden kulumista moisen "öljyllä puhdistus" operaation jälkeen. Kaizu on tuossa sikäli oikeassa, että kierteen harjat kuluvat ensiksi ja minullakin 2" kulmapeilin ensimmäinen kierre on kulunut kiiltäväksi koko matkaltaan. En vain ymmärrä kuinka tuota kulumista voisi välttää, koska uuden suotimen sovitus uuden kulmapeilin kierteisiin on todella tiukka!  ???

Tästä tiukkuudesta johtuen kierteiden harjat kuluvat alumiinille jo suotimen ensimmäisellä käyttökerralla, jolloin tiukka sovitus havaitaan. Tuolla pumpulipuikko+öljy-keinolla kierteistä puhdistetaan vain tiukan sovituksen aiheuttama "hiontapöly" pois, jotta kierteiden välissä ei olisi jatkossa hiovia/jumittavia partikkeleita (käytännössä pari-kolme pumpulipuikkoa mustui puhdistettaessa näiden kappaleiden kierteitä tuosta töhnästä). Jos suodinkierteiden kulumista ei haluta nähdä, niin sitten lienee viisainta jättää kamat lasivitriiniin ;D  Itse hain tässä parasta ratkaisua suotimen käytettävyyteen kulmapeilini kanssa, jonka olen nyt mielestäni myös löytänyt. Hiontapölyn poistaminen kierteistä helpottaa näet jatkossa ratkaisevasti suotimen paikalleen kiinnittämistä ja irroittamista.

Jos ongelman syntyjä syviä miettii tuosta eteenpäin, niin palataan eloksoinnin tarpeellisuuteen kierteissä ja yleensä kierteiden valmistustarkkuuteen. Baaderin kierre on hyvin matala (noin 2½ kierrettä), kun kulmapeilissä tai okulaarikierteissä olisi varaa paljon pidempään kierteeseen. Pidempi kierre "tasapainottaisi" kappaleen paremmin vastakappaleen kierteisiin eli ts. suodinta paikalleen kiinnitettäessä se kiertyisi tasaisemmin paikoilleen. Lisäksi Baaderin kierteen laatu on silminnähden heikompi kuin Televuen kulmapeilin kierteen laatu (Baaderissa näkyy pieniä epätasaisuuksia kierteen harjalla, joita kulmapeilin kierteissä ei näy käyttämättömälläkään osalla). Toisaalta Televuen kulmapeilin sisäkierteen mitoitusta voi miettiä, koska sen ensimmäinen kierre on näin kulunut harjaltaan. Samainen UHC-S suodin menee ongelmitta 2" Televue Plössliin kiinni, mutta siinä kierteistys onkin paljas ilman tuota mustaa eloksointia (taas palattiin tähän). No niin tai näin, en koe tehneeni mitään vahinkoa suotimen tai kulmapeilin kierteille, koska nuo ovat nyt erinomaisen hyvin sovitettuja toisiinsa ja kierrepintojen liukukitkaa on pienennetty tuolla aseöljyllä. MOT  :-X
- Timo Inkinen

Kaizu

Alumiininen M48*0.5 kierre ilman eloksointia ei toimi kuin muutaman kerran. Alumiini on niin pehmeä materiaali että kierteet kuluvat jo pienestäkin kuormituksesta. Lisäksi kierteeseen päässyt pöly aiheuttaa kulumista. Kun kahta ainetta hangataan toisiaan vasten, kulumisen määrä suurelta osin riippuu aineiden kovuudesta ja voimasta jolla niitä puristetaan toisiaan vasten. Materiaalia irtoaa pääosin pehmeämmästä osasta. Alumiinin päällä oleva eloksointi on kovaa, hieman timanttia pehmeämpää, mutta sitä on hyvin ohut kerros (~0.05mm). Kun kierteen molemmat puolet ovat eloksoituja ja ehjiä, kierre toimii kevyesti eikä juuri kulu käytössä. Ehjän pinnan lisäksi molemmissa puolissa pitää olla sama kierre eikä välissä saa olla merkittävän kokoisia kovia murusia eli hiekkaa. Jos jompikumpi kierteistä ei ole oikean mittainen ja ehjä, ei osia tule kiertää yhteen vaan ostaa tai tehdä viallisen osan tilalle ehjä.
Pehmeät alumiinilaadut saattavat hankauksesta jopa hitsautua yhteen. Jos se tapahtuu hienossa kierteessä, jää kierre jumiin ja on sitä myöten piloilla. Eloksoimattomasta kierteestä voi alumiinia tarttua myös ehjään eloksoituun kierteeseen joka sitten taas voi jumiutua toisen ehjän ja eloksoidun kierteen kanssa. Rikkinäinen suodinkierre on kuin kulkutauti, pahimmillaan se voi pilata koko okulaarisetin, mutta eihän kukaan ruuvaa rikkinäistä hienokierrettä väkisin ehjään kierteeseen.

Kaizu

Kai Forssen

Timo Kuhmonen

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 31.01.2008, 22:08:14
Elvytän vanhaa aihetta, kun meinasi jumittaa täälläkin 2" kulmapeilin kierteiden ja uuden UHC-S:n kanssa...

Minulla on myös tuo Baaderin suodin 2" koossa. Se menee passelisti WO SCT fokuserin 2" -> 1.25" sovitteeseen. Kiertäessä suodinta paikalleen, saa kyllä olla varovainen.

Tämän ketjun myötä kehitin itselleni systeemin millä pimeämmässäkin (toivottavasti) saa suotimen helpommin paikalleen. Suotimessa on tietty merkkikohta ja 2" -> 1.25" sovitteesa vastaava. Siitä lähtee kierteet oikein vetämään. Ne merkkikohdat laitan vastakkain. Suodinta kierrän noin 1/4 kierrosta kiinni päin- Kokeilen varovasti, pysyykö suodin kierteellään. Jos pysyy, käännään kiinni lisää.