Autoguiding sky scan

Aloittaja Jurassic, 12.09.2007, 19:20:30

« edellinen - seuraava »

Jurassic

Hei. Voisko joku valaista mulle tiedon autoguiderista? Eli olis tarkoitus hommata EQ5-6 jalustan semmosella kapistuksella ccd kameralla kuvausta varten. Miten saan sen seuramaan jotakuta kohdetta? Seuraako se automaattisesti, vai tarvitaanko sitä varten erillinen kamera josta se saa eri kuvan esim. tähdestä jota seurata? Ymmärsinkö oikein?
Omegon eq5
Canon 1200D full spectrum mode

Uppo

EQ5-6 sarja seuraa jollain tarkkuudella ihan hyvin. Napasuuntaus vain kohdalleen niin sillä pärjää jo suht pitkälle. webbikamerasta saa ihan hyvän guideri kameran, tietokone sitten lähettelee jalustalle (korjaus)ohjauskomentoja.
Jani Virtanen

Jurassic

Selvä juttu. Oma jalusta EQ3-2 seurantamoottori pyörittä liian hitaasti, joudun koko ajan korjaaman sen käsin. Tosi rasittava!!! About 10sek valotuksia voin ottaa ccd kameralla, sitä kauemmin menee korjausnappulaa painamalla.
Harkitsen vakavasti jalustan vaihtoa tukevampaan ja tarkemmalla seurannalla.
Omegon eq5
Canon 1200D full spectrum mode

Lauri Kangas

Todennäköisesti vika ei ole väärässä seurantanopeudessa vaan napasuuntauksessa. Vai oletko huomannut, että seurantavirhe liikuttaa tähtiä nimenomaan itään päin?
Kuulostaa erikoiselta, että seuraamiseen tarkoitetulla kellokoneistolla olisikin väärä nopeus.

Jurassic

Joo on tässä miettinyt monta syytä siihen ja ne kaikki on mahdollisia. Seuranta tavallaan pyörittää liian hitaasti ehkä johtueen putken ylipainosta. Nykyinen putki on SW 200/1000. 150mm putki olis maksimi tälle EQ 3-2 jalustalle. Napasuuntaisuus heittää aika vähän, ku on monet illat taistellu ja säädelly sen paremmalle puolelle. Partsilta ei kauhean tarkkaan tie et missä päin se napa on. Mut ku mulla oli ret 45 putki samassa jalustassa, silläkään tuntui et se ei kerinny pysyä perässä. On sit vielä mahdollista että etelä/pohjois suuntaus heittää.
Olen myös ruuvannu auki käsikapulan katsoa et siinä on nopeushienosäätöhärveli/ruuvi sisällä, ja olihan se siellä. Sain vain säädettyä sitä hitaammaks, nopeammaksi kiertely ei ollut vaikutusta.
Omegon eq5
Canon 1200D full spectrum mode