Google-hakulaatikosta avaruus.fi-sivustolla

Aloittaja GaryP, 18.08.2016, 10:56:02

« edellinen - seuraava »

GaryP

Täytyy nyt raportoida kuitenkin että välillä aukeaa, kuten tänä aamuna, aivan laakista. Ehkäpä se ongelma on tosiaan siinä että sivusto hakee palikoita serveriltä jossa on kuormaa enemmän juuri niillä satunnaisilla hetkillä kun olen uutisia lukenut. Mene ja tiedä, taustat eivät meille varman koskaan tule selviämään.

Pääasia että näitä uutisia tulee, minä jatkan googlen boikotointia vanhaan malliin, eli rajaan mitä sinne syötän. Tai yritän ainakin.
:azn:

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

pnuu

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 19.08.2016, 07:33:24
Kertokaa nyt jo joku miksi se google search on tuossa sivustossa?

Enpä osaa sanoa. Kai niistä kerätyistä statistiikoista näkisi käyttääkö sitä kuinkakin moni. Pekkis?

Itse olen blockannut hakulootan, bannerin sekä molemmat "konsernivalikot" uBlockilla, kun vievät turhaan tilaa varsinkin läppärin pieneltä näytöltä.
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

kvahlman

Lienee melko selvää että hakulaatikko on tiedon hakemista varten  :grin:

Googlen täsmähaku on helppo tapa tehdä koko sivuston kattava haku. Tässä tapauksessa näyttää kattavan itse asiassa useammankin sivuston (palauttaa tuloksia domaineista ursa.fi, avaruus.fi ja taivaanvahdistakin). Vastaavan systeemin tekeminen itse olisi huomattavan työteliäs homma.

Mitä googlen "urkkimiseen" tulee niin valitettavasti trendi siihen oli ja meni ja nykyään kaikenlainen käyttötapojen seuranta on jo vakiintunut käytännöksi. Sitä voi väistää blokkaamalla niitä kohteita joiden epäilee käyttävän tietoa jollain tapaa "väärin" mutta kokonaan seurannasta pääsee irti vain nyppäämällä verkkopiuhan irti ja sulkemalla puhelimen. Foorumisofta itsekin seuraa mistä verkko-osoitteesta olet täällä ja kertoo jopa muille käyttäjille että viimeksi kävit katselemassa viestejä tänään klo 10:24.

Vaikka tietoturva on tärkeää, niin turha noista on liikaa vetää vihanneksia henkitorveen koska väärinkäytösten tietojen määrä kerättyyn tietomäärään nähden lienee melko mitätön. Eikä kukaan OIKEASTI ole kiinnostunut siitä milloin kävit lukemassa viimeisimmän uutisen elämästä avaruudessa.  :wink:

GaryP

Lainaus käyttäjältä: kvahlman - 19.08.2016, 11:17:01
Mitä googlen "urkkimiseen" tulee niin valitettavasti trendi siihen oli ja meni ja nykyään kaikenlainen käyttötapojen seuranta on jo vakiintunut käytännöksi.

Tuo on lähinnä osoitus välinpitämättömyydestä, mutta sehän on täysin oma asiasi ja asenteesi. Foliohattu on
osa päivittäistä pukeutumistani, uskon että moni muukin allekirjoittaa käsitykseni tilanteesta.
Jokaisella on oikeus yksityisyyteen, tai ainakin pitää olla mahdollisuus määritellä tiedot jotka haluaa
jakaa mainostajille. Piste.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

kvahlman

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 19.08.2016, 12:14:33
Jokaisella on oikeus yksityisyyteen, tai ainakin pitää olla mahdollisuus määritellä tiedot jotka haluaa
jakaa mainostajille. Piste.

En ole ihan tarkkaan EU-linjauksiin tutustunut mutta käsittääkseni nimenomaan evästeitä koskien riittää pieni popuppi jossa sanotaan että keräämme käynnistäsi tietoja ja jos haluat kieltäytyä tästä niin sulje selainikkuna. Eli siinä on yleensä se vaihtoehto mikä seurannalle on, kuten jo aiemmin mainitsin.

En toki halua kenenkään foliohattua rutata, ja kuka kokee minkäkin asian yksityiseksi vaihtelee mutta onhan se hyvä olla kartalla mikä yleinen tilanne on jos verkon palveluita käyttää.

Alkaa nyt mennä ohi foorumin aiheen sen verran että tyydytään toteamaan että toiset on välinpitämättömiä ja toiset vähemmän. Ylläpito tehnee arvioinnin onko hakua käytetty niin paljoa että se kannattaa säilyttää tai poistaa.

elfsprite

Seurannan välttämiseksi ei ehkä kannata käyttää Firefoxia eikä IE:tä. Richard Stallmanilta löytyy hyvät ohjeet: https://stallman.org/stallman-computing.html. Stallman tietoturvastaan tarkkana lähettää urlin sähköpostina apuohjelmalle, joka noutaa html-sisällön hänelle. Sitä voi sitten tutkia paikallisesti vaikkapa lynxiä käyttäen. Vaikuttaisi selvästi turvallisemmalta kuin FF tai IE.