Seurantalaite

Aloittaja kimiza, 25.08.2006, 21:03:57

« edellinen - seuraava »

kimiza

Nyt kun jalustani (EQ-SKY) ekvatoriaalinen kappale on hyvää vauhtia saapumassa takaisin Suomeen korjauksesta, kaavailen siihen muutamia parannuksia. Telescope-Serviceltä aion tilata alumiiniset matoruuvit jotta ne mokomat lakkaisivat napsahtelemasta poikki ja/tai Villen kellosta aion jossain vaiheessa hankkia siihen seurantalaitteen. Pahaksi onneksi olen varsin käpy elektroniikan suhteen.

Täällä on tuo "EQ seurantamoottori 220 v", jonka aion hankkia, koska luulen sen olevan juuri sitä mallia joka jalustaani kelpaa (siinä on se tekstin mainitsema kromattu ratas). Tekniikan ymmärrykseni ei kuitenkaan riitä edes niin pitkälle, että tajuaisin, mistä se tuon 220 v virtansa oikein imee, patterista vai seinän pistokkeesta? Onko asennus kuinka suuri operaatio tahi mikään? Vai suositteletteko jotain muuta seurantamoottoria? (Rektaskensioakselin seuranta riittää ihan mainiosti, en tarvitse molemmille akseleille moottoria.)

Elf

itselläni on sama seurantamoottori testaamaan en ole päässyt vielä mutta kyseinen härveli ottaa virran sähköpistokkeesta..itse ajattelin ostaa auton akun ja invertterin siihen jolla käyttää sitä ja asennus tuossa on erittäin helppo itselläni tuo malli oli ainut joka käy jalustaan niin muista malleista en osaa sanoa.

kimiza

Ookoo, eli ainakaan vielä ei ole tullut mitään huonoja uutisia... (No okei, täytyy kaapia kokoon kaikki talon jatkojohdot jotka löytyy, mutta se nyt on pieni paha.)

kimiza

#3
Taisi äsken mennä käsitteet minulle sekaisin. Meinasin sitä pitkää juttua jota pyörittelemällä ne koneistot liikuttelevat putkea. Muovista tehty, taipuisia toki, mutta yksi napsahti jo poikki ja toisesta katkesi kiinnitysruuvi.

Olen vielä sen verran alkajainen, että en harkitse kuvausmahdollisuuksia (maksaakin myös liikaa, hrr! Kamera, kunnon jalusta ja kunnon putkikin pitäisi hankkia....). Keskityn pääasiassa visuaalihavainnointiin, kuusta saatan ottaa kuvia digikameralla (ks. avatar).

Seurantalaite... Seurantamoottori. Näköjään olin aika väsynyt luodessani tämän topicin.

kimiza

Jees. Kyseinen malli oli Villen kellosta loppunut.

kimiza

Miten oikein kiinnitit ne siihen jalustaan? Siltä varalta että aion yrittää jotain samansuuntaista väkerrellä...

kimiza

Voi ihanuus. Toinen hienosäätöruuvi oli poikki joten päätin väsätä siitä tuollaisen taipuisan ja tulin iskeneeksi puukolla sormeani. Ei näin. Tulihan sitä verta ihan mukavasti, mutta sain sen jo tyrehtymään.

Vaikea vuoleskella itsestään poispäin. Mutta homma jatkuu pienen ruokailun jälkeen.

rafael

Olen etsinyt seurantamoottoria Bresser plutoon , mutta ei vaan löydy , villen kellostakin oli loppu ,tai ei ollut varastossa ,eikä heille ilmeisesti ole tulossakaan sellaista , ainakin sellaiseen käsitykseen pääsin. Jos nyt joku  tietää sellaisesta moottorista joka sopii plutoon, ,tai jos vaikka on sellainen olisi niin pistäkääpä juttua tulemaan , olis tarpeen . takkar vaan. :D

kimiza

Käsittääkseni täällä tuo Bresser Messier -sarjan putkiin kelpaavan moottorin pitäisi kelvata tuohon Plutonkin jalustaan. Tämä lienee se sama moottori, eli sen pitäisi kyllä kelvata. Villen kellon esittelytekstit taitavat vähän valehdella... Tai sitten minä itse vain olen väärässä.

rafael

Joo , kiitti vaan  , se varmaan sopii plutoon koska siinä on ratas sitä moottoria varten ,ei ainakaan luulisi että ne tekee jokaiseen putkeen omaa moottoria . Minä kaivoin sen vanhan pluton kätköistä esiin kun ajattelin ruveta kuvausta harrastamaan ,se kyllä riittää meikäläisen kuvaus putkeksi , no sittenpähän nähdään.

diesel

Lainaus käyttäjältä: Jorma - 25.08.2006, 21:03:57
Nyt kun jalustani (EQ-SKY) ekvatoriaalinen kappale on hyvää vauhtia saapumassa takaisin Suomeen korjauksesta

Mikäs vika siihen jalustaan tuli?

kimiza

Lainaus käyttäjältä: diesel - 09.03.2007, 21:17:07
Mikäs vika siihen jalustaan tuli?

Deklinaatioakselin hienosäätöruuvin kiinnitysruuvi meni poikki. :( Sen pää irtosi ja sitä jäljelle jäänyttä osaa ei saanut irti. Ei se mikään maailman kauhein vika nyt tietty ole, mutta kuitenkin.

VenomousSnake

Mitäköhän saisin tohon eq sky jalustaan moottorin(Bresser pluto) ku ei star villen moottori käynny pitää pistää takasin sinne!prk!-ja ei niiltä kuulemma löydy tohon moottoria !!!

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: VenomousSnake - 30.11.2007, 23:17:19
Mitäköhän saisin tohon eq sky jalustaan moottorin(Bresser pluto) ku ei star villen moottori käynny pitää pistää takasin sinne!prk!-ja ei niiltä kuulemma löydy tohon moottoria !!!

Ei ole ensimmäinen kerta kun myyvät väärän seurantamoottorin. Ties vaikka olisi sama jämäkappale joka on muillakin kiertänyt.

pnuu

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 01.12.2007, 15:55:47
Ei ole ensimmäinen kerta kun myyvät väärän seurantamoottorin. Ties vaikka olisi sama jämäkappale joka on muillakin kiertänyt.

Jep. Minullekin tuli EQ3-2 -jalustan mukana väärä seurantamoottori Villeltä. Ratkaisin asian siten, että palautin jalustan mutta pidin moottorin. Ostin sitten täältä Astronetin kautta EQ5-jalustan, johon tuo moottori kävi. Villen kanssa en enää asioi..
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"