Canon 600DAc ( AstroCool )

Aloittaja JuhaPka, 16.07.2016, 16:13:35

« edellinen - seuraava »

JuhaPka

Full Pectrum modatun Canon 600Dn jäähdytys projekti alkaa olla loppusuoralla.

Suunnitelmissa oli aluksi tarkoitus laittaa jäähdytysilta kennon taakse, mutta 600Dssa se ei  onnistunut ahtaan tilan vuoksi.

Pitkällisen harkinnan tuloksena päädyin laittamaan lämpösillan kennon päällä olevan kehinkon päälle, josta jäähdytys jakautuu toivottavasti tasaisesti ympäri kennoa?...
Aika monimutkainen viritelmä , mutta onnistui kuitenkin.







Lämpötila anturin sain kuitenkin uitettua tuonne kennon taakse , jotta mittaus tulisi oikeasta kohtaa...





Lämpötilan mittausta......




Seuraavaksi jäähdytyksen asentaminen................





Noctuan, Kuparinen jäähdytys-siili, puhaltimen säädin,  ja peltier elementit ja lämpötilan säätäjä......






Kuulapaa

Hyvältä näyttää tämäkin.
Kuvassa on kaksi peltieriä, kumpaa meinaat käyttää?
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

JuhaPka

Lainaus käyttäjältä: Kuulapaa - 17.07.2016, 07:46:41
Hyvältä näyttää tämäkin.
Kuvassa on kaksi peltieriä, kumpaa meinaat käyttää?

Luulen , että tuo pienempi tehoinenkin ( 12703 ) riittää?
Tuo releellä varustettu lämpötilan säätäjä ei ole hyvä. Pitää PWM säätäjä hommata tilalle.....

JuhaPka

Tutkin samalla kameran pahempia lämmön lähteitä.


Punaisella merkityt piirit ovat kaikkein kuumimpia, mietin jopa että olisin laittanut isompaan siruun jäähdytys siilin.




Sensorin piirilevyssä on selvästi yksi kuumempi komponetti, mikä lämmittää sensoria....




Lisäksi akku lämmittää kameraa, joten aion käyttää verkkovirrallista virtalähdettä.





Kuulapaa

Lainaus käyttäjältä: JuhaPka - 17.07.2016, 12:07:33
Luulen , että tuo pienempi tehoinenkin ( 12703 ) riittää?
Tuo releellä varustettu lämpötilan säätäjä ei ole hyvä. Pitää PWM säätäjä hommata tilalle.....

Uskoisin sen riittävän. Joo, tuo reletermostaatti ei oikein toimi lämmönsiirron hitauden vuoksi ja koska peltierin poiskytkentä siirtää isohkon lämpökuorman jäähdytettävälle puolelle, joka sitten siirtyy hitaasti mutta varmasti siltaa pitkin kohti kennoa, ja kohta taas jäähdytetään täysillä jne...

Peltier-elementtien PWM-ajosta on monta erilaista mielipidettä, mutta itse olen huomannut niiden toimivan ihan riittävän hyvin ja kestävän käytössä, vaikka hyötysuhde ei ihan täydellinen olekaan. Internettiin kun syöttää hauksi TEC+PWM niin saa tuloksena ettei peltieriä pitäisi ajaa PWM:llä, mutta uskon sen liittyvän mataliin taajuuksiin. Katso jokin sellainen PWM-säädin, jonka taajuus on kilohertsiluokkaa niin ei pitäisi olla ongelmia.
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

JuhaPka

Juuri näin!...laitoin tilaukseen pari 13 KHz taajuudella toimivaa PWM-säädintä , jos tässä innostuisi vielä  5D Mark II modaukseen......