Bresser Messier 127/635

Aloittaja oratira, 17.06.2016, 12:24:39

« edellinen - seuraava »

jperala

Muistin oikein, itsellä kun on jatkopala niin siihen kulma ei mene koko matkalta jos suodin, siksi pidänkin jatkopalan päässä suodinta.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

oratira

Itselläni ei jatkopaloja olekaan, eikä ole ainakaan vielä ollut tarvettakaan. Löysin pari edellisen omistajan lähettämää kuvaa putkesta jossa on järkkäri kiinni, eikä niissäkään näy mitään jatkoja. Toisessa kuvassa kamera on kiinni suoraan 2" -> 1,25" adapterissa, toisessa välissä on 45 asteen kulmaprisma sekä Hyperionin oku. Se ei tietysti käy ilmi että onko kuvausvalmis kokoonpano vaiko kameran kiinnitystä demoava kuva. Tuo adapteri tietysti jonkinlainen jatko.
Ari R.
Bresser Messier 127/635 + Messier MON2
Baader Hyperion Zoom Clickstop 8-24mm

Tane

On kokemusta noista vanhemmista pitempipolttovälisistä bressereistä, esim. kuvan 152 f/7,9. Niissä oli riiittävästi tarkennusvaraa ettei tarvinnut jatkoja(no ehkä isommalla barlow kertoimella). Näissä uusimmissa on mukana pari eripituista jatkoa jotka voi tarvittaessa kierteillä liittää.
Celestron C14,

oratira

Lainaus käyttäjältä: Tane - 01.11.2016, 13:42:24
kuvan 152 f/7,9. Niissä oli riiittävästi tarkennusvaraa

Olin jo ihmettelevinäni että on pitkän näköinen omassani mutta ei se ihan noin pitkä ole... Mittailin tuossa niin muutamaa milliä vajaa 12 senttiä sitä saa pyöriteltyä ulospäin. Kolminkertaista barlowia olen siinä kokeillut, sille riitti tarkennusvara ainakin vielä hyvin (25, 15 ja 10 mm okut).
Ari R.
Bresser Messier 127/635 + Messier MON2
Baader Hyperion Zoom Clickstop 8-24mm

jperala

Lainaus käyttäjältä: oratira - 01.11.2016, 17:17:55
Olin jo ihmettelevinäni että on pitkän näköinen omassani mutta ei se ihan noin pitkä ole... Mittailin tuossa niin muutamaa milliä vajaa 12 senttiä sitä saa pyöriteltyä ulospäin. Kolminkertaista barlowia olen siinä kokeillut, sille riitti tarkennusvara ainakin vielä hyvin (25, 15 ja 10 mm okut).

Omassa 5cm joten ihmekkös että tarvii jatkoja :)
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

oratira

Lainaus käyttäjältä: jperala - 01.11.2016, 18:51:10
Omassa 5cm joten ihmekkös että tarvii jatkoja :)
Onhan tuossa pienehkö ero, taitaa hyvinkin jatkopalan kattaa... Taisit muuten vaihtaa putkeesi TS:n fokuserin, jäikö mieleen millainen vara siinä SW:n ensiasennusfokuserissa oli?
Ari R.
Bresser Messier 127/635 + Messier MON2
Baader Hyperion Zoom Clickstop 8-24mm

jperala

Lainaus käyttäjältä: oratira - 02.11.2016, 10:18:22
Onhan tuossa pienehkö ero, taitaa hyvinkin jatkopalan kattaa... Taisit muuten vaihtaa putkeesi TS:n fokuserin, jäikö mieleen millainen vara siinä SW:n ensiasennusfokuserissa oli?

Olikohan 6-7cm ja fyysinen koko oli pidempi.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

oratira

Jotenkin tuntuu hassulta että on noin isoja eroja tarkennusvaroissa, kyllä kai normaalit fokusointitarpeet ovat jokseenkin yhteisiä, i.e. barloweilla ja ilman pitäisi tarkentua jne. Yritin keksiä että onko lyhyemmästä tarkennusvarasta mitään hyötyä mutta en keksinyt.

Barlowista vielä, kokeilin joku aika sitten että miten sellainen toimisi Hyperioinin kanssa, tarkentui kyllä mutta kuva-ala jäi onnettoman pieneksi, enimmäkseen okulaarista näkyi vain mustaa. Lieneekö normaalia vai vaatiiko tuo oku sen oman zoom-barlowin?

Lainaus käyttäjältä: Tane - 01.11.2016, 13:42:24
On kokemusta noista vanhemmista ... bressereistä,
Oletko huomannut että olisi optisessa laadussa eroja vanhempien ja uudempien Bressereiden välillä, vai rajoittuuko erot noihin "ulkoisiin" seikkoihin?
Ari R.
Bresser Messier 127/635 + Messier MON2
Baader Hyperion Zoom Clickstop 8-24mm

Tane

 Ulkoisiin seikkoihin rajoittuu, ei optiikan eroja. Esim. "vanha" viimevuosikymmenen 127/1200 antoi hyvällä seeingillä ja 6mm HD fujiuyma ortholla Saturnuksesta terävän näkymän, ei ollut edes fringeä tai mitään suodinta. Tuli mieleen että ainakaan visuaalisesti ei monia kertoja kalliimpi apo laite voi paljoa paremmin näyttää. Kun olen apolla katsonut niin hieman paremmin näkyy kameran läpi kuvattuna. Siinä erottuu edukseen.
Celestron C14,

Lithos

Ilmeisesti tarkennin on uusissa bressereissä parempi, mutta oma pitkäpolttovälinen linssiputkeni tarkentuu ihan hyvin tuolla vanhan tyyliselläkin. Mikään valokuvausputki se ei toki akromaattina ole.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Tane

 Viime talvena kuvasin Jupiteria uudella Messier 152 L putkella. Niissä tarkennuslaitteeseen saa halutessaan 1:10 lisäosan. Minulla oli vain karkeatarkennus ja vaikka aiemmin olin tottunut hienotarkennukseen muilla putkilla niin en tuota edes huomannut, tarkennus löytyi hyvin noinkin. Ei mitään tuskailua... Polttoväliä oli jo sen verran(1200mm) että karkeallakin tuli toimeen. Nykyisessä minulla samanpolttovälisessä on taas hienotarkennus, kelpaa tietysti sekin.
Celestron C14,

oratira

Optiikkaan olen kyllä ollut suht tyytyväinen. Etukäteen mietiskelin tuota värivirhettä, mutta ei sekään visuaalisesti ole itseäni häiristevällä tasolla, ainakaan noilla käyttämilläni suurennoksilla. Silmille se hyppäsi vasta kun otti kännykällä Kuusta kuvan, niin siinä alkaa näkyä jo "mukavasti" väriä. Kyseinen kuva Kuusta kuusen takana on liitteenä tuolla kännykkäkameraketjussa: http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=15697.msg147379#msg147379
Vanha puhelin, ainoa käsin säädettävä ominaisuus on salaman mukanaolo. Tarkennusautomatiikkakaan ei ihan ole tehtävän tasalla, visuaalina oli paljon tarkempi kuva.

Fokuseri on ehkä se jota voi kritisoida jos jostakin pitäisi valittaa. Sekin kyllä onnistuu joka kerta paremmin harjoittelun myötä. Edellisista viesteistä oli pääteltävissä että lyhyempi polttoväli luo enemmän haasteita fokusointiin? Varsinkin planeetoille kieltämättä kaipaisikin pidempää polttoväliä, ja tuollainen 127L varmasti olisi mukava katseluväline, mutta tämäkin on jo kuljetus/säilytyskapasiteetin ylärajoilla. Pitäisi olla vielä joku oku isomille suurennoksille, tällä hetkellä suurin käytössä oleva on noin 80x, enemmänkin putkesta saisi varmasti irti. Lyhytpolttovälinen oku, mutta tuollainen 3-4mm ei taida olla ihan mukavimmasta päästä noin muuten? Tai sitten barlow tuolle zoomille, siitä saisi tietty eniten vaihtoehtoja jokseenkin samoilla kustannuksilla. Mutta en nyt pidä kiirettä noissa, opetellaan ensin rauhassa tuota putken käyttöä, suurimmat puutteet on kuitenkin vielä kayttäjän taidoissa.
Ari R.
Bresser Messier 127/635 + Messier MON2
Baader Hyperion Zoom Clickstop 8-24mm

Tane

 Laitanpa tänne vähän jatkojuttua näistä akromaateista. Minulla on nyt ollut viimevuosina kolme Bresser Messier 152/1200 putkea. Ensin kaksi uusinta versiota ja nyt sattui syksyllä löytymään Ebaysta vanhempi, jotain 2005 malli. Uusissa valittelin viimetalvena kohtalaisen isoa ylimääräisen violetin ja sinisen esiintymistä. Kokeilin silloin semi-apo suodinta, joka tosin vähensi virhettä mutta ei parantanut kontrastia visuaalikatselussa. Sittemmin vaihdoin fringekilleriin ja edun huomaa.
Vanhassa mallissa kiinnitin jo alussa huomiota kun vertasin samankokoisen APM ED apo linssin kanssa että ei häviä kuvan terävyydessä käytännössä yhtään. Väärä värikin siedettävissä. "Pahinta" oli kun akromaatti vei huonolla seeingillä kuvatussa Jupiterissa voiton...
  Vaikea sanoa oliko vanhemmat linssit paremmin korjattuja kun on vain tuo yksi näyte. Jotain ongelmaa halvalla tuotetuissa testaamattomissa linsseissä on ollut koska 2000-luvun alussa kun APM asensi Kiina akromaatteihin chromacorin(vähentää violetti-sinistä 80-90%) niitä tehtiin kolmea erityyppiä riippuen linssin taitto-ominaisuuksista. Yli ja alikorjatuille omansa, jotka paransi taittoa ja  sopivasti jo alunperin onnistuneille Neutral malli joka vähensi vain värivirheen.
Kun olen käyttänyt vertailukohtana APM:n testattua linssiä niin hyvältä vanha bresser vaikuttaa.
Muutama testikuva, linssin reunassa 1x 1,5 sentin lohkeama jonka mustasin. Ehkä se on sitten "hinta" siitä paremmuudesta. Kuu kuvat ilman suotimia, Fringekiller kuvat ovat vanhalla mallilla otettuja.

Mutta niin on taaskin että lopullinen totuus paljastuu kun putki suunnataan kameran kera hyvällä seeingillä kohti Jupiteria...Sentään on noita viime vuotisia verrokki kuvia vielä tallessa.
Celestron C14,

Tane

 Jupiterit kehnolla seeingillä kun parempaa ei vielä ole tullut niin vanhalla bresserillä kuin APM ED apolla. Apon puolustukseksi että sillä on taipumus kaivaa yksityiskohtia kun sää vain sallii. Tähtikuva myös bresserillä sisään ja ulos tarkennuksen.
Celestron C14,

Lithos

Aika hyvältä kyllä vanha bresser vaikuttaa... itse olen haavellut siitä 128mm objektiivilla varustetusta lähes F/10 bresser putkesta. Jostakin syystä vain valitettavan vähän niitä näyttää pyörivän käytettynä myynnissä. Ajattelin ensin ostaa uuden mutta jos vanhojen objektiivit ovat hieman parempia niin käytetty on alkanut houkuttelemaan.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro