Objektiivi linnunradan kuvaukseen

Aloittaja Jhmt, 09.06.2016, 15:50:02

« edellinen - seuraava »

Jhmt

Täällä olisi yksi aloittelija pienen ongelman kanssa. Aloitan vaikka itsestäni ja kerron jotain harrastamisestani. Ikää on reilut 40 vuotta ja valokuvausta olen harrastanut parikymmentä vuotta kaikkiaan. Mustavalkokuvausta pimiö hommineen ja diakuvausta ym. Välillä on ollut taukoja useampikin vuosi ettei ole ollut mitään kalustoa kunnes viime syksynä innostuin taas kuvauksesta kun kokeilin Lightroomia ja rupesin hommaamaan kalustoa. Olen aina tykännyt pimeässä kuvaamisesta ja pitkistä valotuksista. Tosin pitkällä tarkoitetaan tässä tapauksessa max. parin minuutin valotuksia. Joitain ihan ok kuvia olen revontulista ja pakkastaivaasta saanut mutta sen enempää en taivaankappaleita ole kuvannut. Nyt kiinnostais kuitenkin kovasti linnunradan kuvaus ja miksei myöhemmin jokin muukin tämän foorumin aihealueeseen liittyvä. Olen esimerkiksi katsellut foorumilta upeita kuvia sumuista!

Kuvasin viime talven käytettynä ostetulla Canonin 5D Classicilla ja siinä minulla oli kiinni Samyangin 14mm F2.8 manuaalilasi. Vanha Canon vaihtui keväällä uuteen 5D Mark III runkoon ja Samyang lähti kiertoon maailmalle. Nyt pitäisi hommata valovoimainen laajakulma tilalle. Olin jo ostohousut jalassa ja sormi liipasimella tilaamaan Canonin EF 24mm f/1.4L II USM linssin mutta sitten satuin katsomaan tämän videon  :kiss: ja siitä jäi kovasti häiritsemään nuo videossa mainitut seikat. Onko foorumilla kokemusta kyseisestä lasista tai suosituksia hyväksi laajakulmaksi?

https://www.youtube.com/watch?v=2D-Gn1_Ni5g

VP

Linnun radan kuvaamiseen hinta-laatu suhteeltaan parhaita optiikoita on juurikin tuo minkä möit pois. 14mm "ping pong" on oikein hyvä siihen. Saman valmistajan 24mm f/1.4 voisi olla huokeampi vaihtoehto kuin Canonin vastaava, autofokuksellahan et tee tähtitaivaan kuvaamisessa juuri mitään.

Yksi vaihtoehto voisi olla myös Sigman 35mm f/1.4 Art. Tiukempi kuvakulma, mutta panoraamaksi kuvaamalla saa myös aika kivaa jälkeä.

-V

Jhmt

Lainaus käyttäjältä: W1lleM - 09.06.2016, 16:12:05
Linnun radan kuvaamiseen hinta-laatu suhteeltaan parhaita optiikoita on juurikin tuo minkä möit pois. 14mm "ping pong" on oikein hyvä siihen. Saman valmistajan 24mm f/1.4 voisi olla huokeampi vaihtoehto kuin Canonin vastaava, autofokuksellahan et tee tähtitaivaan kuvaamisessa juuri mitään.

Yksi vaihtoehto voisi olla myös Sigman 35mm f/1.4 Art. Tiukempi kuvakulma, mutta panoraamaksi kuvaamalla saa myös aika kivaa jälkeä.

-V

Joo kyllä Samyang hyvä peli oli ja ei se etäs mennyt vaan kaverille möin ja saan lainata jos tarvetta. Tuo autofocuksen puute vaan tekee siitä linssistä pelkän yökuvauslinssin niin ajattelin jos löytyis joku millä kuvailis päivällä sekä yöllä kun tuota maisemakuvaustakin tulee harrastettua. Sigman 1.4 Art on varmaan hyvä linssi. Taitaa olla siitä 50mm versio Dpreviewin kaikkien aikojen parhaat arvosanat saanut linssi.

Mielellään kuulisin juttua jos jollain täällä on tuo Canonin 24mm 1.4 käytössä. Tai joku muu noista videolla mainituista.

JKyytinen

Tuo Canonin 24/1.4 kannattaa mielestäni unohtaa, koomaa paljon pahemmin kuin mikään näistä muista f/1.4-laajiksista. Samyang 24mm on kuvanlaadullisesti huikea (jos ei maanantaikappale satu :tongue:), Sigman uusi 20mm Art jos laajuus on tärkeää.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

Jhmt

Lainaus käyttäjältä: JKyytinen - 10.06.2016, 11:29:33
Tuo Canonin 24/1.4 kannattaa mielestäni unohtaa, koomaa paljon pahemmin kuin mikään näistä muista f/1.4-laajiksista. Samyang 24mm on kuvanlaadullisesti huikea (jos ei maanantaikappale satu :tongue:), Sigman uusi 20mm Art jos laajuus on tärkeää.

No helkkari, tämä Sigma taisi hypätä listan kärkeen  :cheesy: Kattelin eilen lisää arvioita tuosta 24mm Canonista ja tuo Coma ongelma on todellinen. Harmi sinänsä mutta säästyypä tässä tapauksessa rahat. Canonin 16-35 F2.8 olis varmaan hieman monikäyttöisempi kuin tämä Sigma mutta ei ehken tuplahinnan arvoinen.

Pitää tutkailla vielä tarkemmin tätä Sigmaa ennen ostopäätöstä. Äkkiseltään yhden arvion perusteella (DigitalRev) vaikuttaisi hyvältä.

Jhmt

Jep, kyllä se valinta on nyt tehty. Hetken jo tämän jutun puolessavälissä nielaisin mutta turhaa oli säikähdys Canonin rungolla kun juttua luki eteenpäin  :azn: Suuret kiitokset Jkyytiselle!!

https://www.ursa.fi/blogi/taivas-takapihalla/laajakulmaista-valoimuria-etsimassa/

Kyselen sitten joskus myöhemmin lisää jos en itse löydä. Lähinnä seuraavaksi tarttee selvittää se linnunradan sijainti täällä meidän taivaalla sekä aikaikkuna ym. jutut.