Nikon D5100ac (Astrocool)

Aloittaja Kuulapaa, 02.06.2016, 09:53:59

« edellinen - seuraava »

wm-x

Saisikohan taivutettua tuota kuparia jyrkempään kulmaan?  Riskit on isot jos voima kohdistuu yhtään kennossa kiinni olevaan epoksiin.

Kuulapaa

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 04.08.2016, 20:16:06
Saisikohan taivutettua tuota kuparia jyrkempään kulmaan?  Riskit on isot jos voima kohdistuu yhtään kennossa kiinni olevaan epoksiin.

Minulla sen kulman määrittää Newtoniin kiinnitetty filtteripyörä. Jos taivutat niin irroita kenno kamerasta ja väännä siten etteivät voimat kohdistu kennoon. Muuten hajoaa joko kenno tai jotain kamerasta.
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

wm-x

Jätän sen noin, en tuota kameraa enää avaa :cheesy:. Puran tuon tuulettimen suojan, se antaa lisää tilaa. Mietin asiaa niin aina voin kääntää kameraa 180 astetta jos näyttää että olisi osumassa tolppaan.

wm-x

Ensimmäiset testit jäähdytykselle kun tein napasuuntausta driftaamalla. Kosteutta kerää kennon suojalasille kun jäähdyttää yli 15 astetta ilmaa kylmemmäksi. Hyvä että kosteus kertyy suojalasin päälle eikä itse kennolle. Heti kun antoi lämmetä takaisin +25 kosteus hävisi. Näin kuvassa selvästi kennon lasin pyyhkimäjäljet ja näin pystyi päättelemään mihin kosteus kertyy. Aika oletettavaa näillä keleillä, ilman suhteellinen kosteus on aika raju nyt.

Kosteushan kerääntyy todennäköisesti kaikesta huolimatta, mutta voisiko esimerkiksi hitaampi/pidempi jäähdytys auttaa asiaan?

Mietin myös tuollaista kosteuden poistajaa tuonne observatoriolle. Joko noita isoja silica pusseja tai ihan sähkökäyttöistä versiota? Mutta onko niista mitään apua kun avonaisesta luukusta pääsee lisää kosteutta sisään.

Kuulapaa

#64
Nyt olet ongelman ytimessä. Tähän aikaan vuodesta tiivistyminen on oikea ongelma jos hamuat liikaa jäähdytystehoa. Ilman suhteellinen kosteus tuppaa olemaan korkea näillä lämpötiloilla ja sen muutoksilla. Talvella tuota ongelmaa ei samassa mittakaavassa ole, vaikka huurretta pinnoille kertyykin. Tsekkaa tämä: http://kastepistelaskuri.fi/

Hitaammalla tai pidemmällä jäähdytyksellä ei ole vaikutusta asiaan, sillä kondensiota tapahtuu heti kun kastepiste on saavutettu/alitettu. Edes tynnyrillisellä silikaa ei ole vaikutusta avoimessa makrotilassa, sillä et voi kuivata ilmaa ilman että kuivailma ei hetikohta vaihtuisi takaisin kosteaan.

Tämän takia on järkevämpää keskittyä kosteuden poistamiseen mikrotilasta eli kamerasta. Kameran kanssa toimii yllättävän hyvin sellainen, että pyrit tiivistämään sen mahdollisimman hyvin ja säilytät sen tulppa auki esim tiiviissä laarikossa silikarakeiden kanssa. Tietysti olisi hyvä, että myös kaukoputken kameran puoleinen ilmatila ei pitäisi sisällään kosteutta.

Testasin D600:n kanssa sellaista menetelmää, että putken kamerapäässä oli pieni silikapussi ja tulppa kiinni. Kamera oli tiiviissä laatikossa isomman silikapussin kanssa ja pyrin yhdistämään ne kovin paljoa putkea tai kameraa tuulettamatta. Tällä rituaalilla oli mahdollisesti jonkinmoinen vaikutus, vaikka kyllä se kosteus sinne kameraan ja putkeen lopulta hiipii. Talvella sinun ei juuri tarvitse välittää kosteudesta, kunhan et käytä tarpeettoman tehokasta jäähdytystä. Testaile jotain tällaista.
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

wm-x

Eilinen testi sankassa sumussa  :cheesy:..  Ulkolämpötila +20, observatoriossa +21. Kenno jäähdytetty +16, ei ongelmia. En enempää viitsinyt jäähdytellä. Noin +30 kuvatessa nousee ilman jäähdytystä. Ihan hyvä tiputus. Yli 20 asteen ulkolämpötilassa pystyisi +8 pitämään kennonlämpötilan kuvatessa jos ei olisi kosteus ongelmia.

MikaHoo

Tämän säikeen innoittamana laitoin tilaukseen jäähdytyslevyn+muut kilkkeet Canon 450D varten.
GSO 8" F5 Newton. Skywatcher 80ED. Alter 7.

wm-x

Jatketaanko argonin kanssa :cheesy:? Ulkoinen kotelohan olisi "helppo" tiivistää silikonilla. Sen voisi tehdä todella ohuesta läpinäkyvästä muovista. Ainut ongelma jos sen sisältä pitäisi päästä painamaan jotain nappia tms.

Mietin vain että pääseekö tuonne kennon suojalasin alle tiivistymään kosteutta, se tuskin on argon täytteinen.

wm-x

Tuollaisen vesitiiviin kamerapussinhan voisi täyttää argonilla.
Painoa ei oleellisesti tulisi lisää ja kaikki kameran toiminnot olisivat saatavilla. Linkissä olevaan pussiin voisi laskea argonia niin että se varmasti olisi mahdollisimman puhdasta. Tuon linssin päälle tulevan putken tiivistäisi teipillä tai silikonilla reducerin pintaan. Pussissa olevaan alapintaan leikkaisi sopivan aukon mistä jäähdytys levy mahtuisi menemään, tämän myös teippaisi tai laittaisi silikonilla  jäähdytyslevyn tiivisteisiin kiinni. Johdoille reikä pussin sivuun ja reilu silikoni täyttö siihenkin reikään. Reduceri tuskin laskee kaasua kovinkaan nopeasti läpi? Minulla olisi mahdollista tietysti tiivistää tuo idaksen lp filtteri tuohon reducerin päähän ja täyttää reducerikin argonilla. En keksinyt tästä olevan mitään haittaa ja kustannuksetkin jäävät pieneksi joten taidan tämän toteuttaa. Tuota pussia voisi käyttää kameran ympärillä muutenkin, vähentäisi ilman argoniakin kosteuden tiivistmistä pelkän silica pussin kanssa ja mahdollisesti pitää pölyt loitolla(tähän en kuitenkaan usko koska kennolle ilmestyy nytkin n. 1 pölypallo tunnissa vaikka kameraa ei ole avattu/liikutettu  :cheesy:)

http://m.ebay.com/itm/221336110640?_trksid=p2053742.c100465.m3226&_trkparms=aid%3D555014%26algo%3DPL.DEFAULT%26ao%3D1%26asc%3D20150608111723%26meid%3Dd5410bea660541018a55e191c5a65b5d%26pid%3D100465%26rk%3D1%26rkt%3D1%26

Kuulapaa

Työkiireet helpottivat ja sain kameran toimintakuntoon. Aikaisemmista versioista poiketen tämä toimii "etäkäytöllä" eikä kameraan tarvitse koskea kesken valotusten.


Johtoja ei ole vielä täysin suojattu. Olen aikaisemmin vastustanut verkkokaapeleiden käyttöä isommalla virralla, mutta testeissä havaitsin ettei 30w kuormasta ole haittaa. Kovin suurta virtaa niissä ei kuitenkaan kannata ajaa.

Hiukka nopea testi tosin:

D5100ac, 12 x 120s, ISO400, kenno @ 10C
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

wm-x

Siistin näköinen kokonaisuus. Miksi et pystynyt aikaisemmin käyttämään etänä tuota? Vai tarkoitatko että sinulla on pwm ohjaus tietokoneen kautta jotenkin ja saat lämpötilan tietokoneelle?

Mitäs olet mieltä tuosta minun "argon pussi" ideasta?

Kuulapaa

Minulla on ollut niissä manuaalisäätö itse kamerassa. Tätä pystyy nyt ohjaamaan arduinolla/manuaalina. Tosin simppeli manuaalisäätö on ihan tarpeeksi tarkka ja hieman kenttäkelpoisempikin.

Käytännössä riittää että saat vain vähennettyä kosteutta itse kamerassa ja estät ulkopuolisen kosteuden pääsyn sinne. D5100 vuotaa kuin seula verrattuna esim D800:een, joten tuollainen uimapussi ja siellä jonkinlainen määrä kuivaa silikaakin ajaisi asian,  eikä tarvitse pelata kaasun kanssa.

Kokeile ihan pelkällä läpinäkyvällä muovipussilla. Sitä silikapölyä ei tietysti kannata päästää kameraan. Saattaa olla suhteellisen kovaa ja naarmuttaa kennolasia sitä puhdistettaessa.
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

wm-x

Pitää yrittää tätä. Minulla nuo onkin jo valmiiksi erillään kun on kiinteä paikka. Joskus haaveilin että tuon lämpötilan saisi tietokone ruutuun näkyville, mutta nyt tuolta observatoriolta saa livekuvaa jossa näkyy tuo lämpötilanäyttö. Joten en taida tätä nyt rakennella :).

Tuo silica pöly huomio olikin hyvä, en ole ajatellut että sitä irtoaa. Pitää kokeilla, laitan vaikka silicaa parin kankaan sisälle ja sitten sinne pussiin.

Tuota argonia olisi saatavilla ja se olisi pysyvämpi ratkaisu joten siksi sitä ajattelin. Mutta jos haluan kuvata tuolla nikkor 180 edillä niin kiinteästi asennuttu argon-pussi on ongelmallinen.

wm-x

Tein lisää testejä eilen. -10 pakkasella kennon lämpötila pysytteli virrat päällä -1 asteen paikkeilla. Mutta kun käänsin liveviewin päälle kennon lämpötila nousi +6.8 asteeseen. Jäähdytyksen kanssa valoitusten aikana kennon lämpötila pysyi vakiona -3.9 asteessa. 1/3 teholla käytin peltier elementtiä, joten kylmemmällekkin olisi varaa säätää.

wm-x

Tilasin kameralle vesitiiviin pussin. Se tulee kameran päälle mahdollisimman tiiviisti. Olen keräilly paperissa olevia silica puseja töistä kun niitä on tarjolla paljon. Niiden ei pitäisi pölyttää kun ovat patentoitu lääketieteellisiin juttuihin.

Jos saisi tuosta pussista mahdollisimman tiiviin paketin johtojen läpiviennillä ja laittaisin noita silica pusseja kameran ympärille niin luulisi suurimman kosteuden ainakin häviävän.