parhaat halpisokulaarit?

Aloittaja Pappis, 15.05.2016, 19:47:25

« edellinen - seuraava »

Pappis

Kysellääs nyt kokeneemmilta: Parhaat halpisokulaarit/okulaarisarjat?

Kriteereinä:
- 1,25" kiinnitys
- hinta alle 100 € / kpl
- 1,25" suodinkierre alapäässä
- joku kierre silmäpäässä kameralle projektiota varten
- hyvä kontrasti
- riittävän tasainen kenttä
- vähän värivirhettä
- kohtuullinen silmävara

Kuten hintaluokka kertoo, niin en nyt etsi superlatiiveja, vaan sellaisia "parempia harrastelijaokulaareja", ettei heti ensi vilkaisulla itku tule ja kirosanat pärise hukkaan heitetystä rahasta...

jperala

Vixenin okut on sellaista hyvää peruskauraa, ei mitään hi end mutta ei ihan kuraakaan.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

blaatu

Käviskö saksalaisen sebenin myymät orbinar okulaarit jotka luultavasti ovat saman tehtaan samoja tuotteita kuin ihan samannäköiset ja paljon kalliimmat merkkiokulaarit? Jos itse ostaisin niin ehkä niitä.
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

pepa

Kokeile jos joskus silmiin sattuu niin mikroskooppien okuja. Itse löysin niitä läjän kirpparilta, oli jotain venäläisiä. Oli kuva todella hyvä.
-PP74- Newton 200/1200, SkyLux 70/700, kiikari Zenith 7*50, kamera Olympus e-p2, Meade 110/800.

mistral

Ylvan sivuilla on Celestronin X-Cel'eitä jotka ulkonäön perusteella olisi vanhaa sarjaa. Niissä on n. 20mm silmävara mitä ei noin edullisissa taida muuten löytyä. Joku sanoi että niissä on blackouttia, en ole itse katsellut joten paha sanoa. Kenttä oli 55 astetta joten selvä ero plössleihin (50 ast) verrattuna.

VeskuP

Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

Lauri Kangas

Hyperion on aikamoisen varma valinta, tosin ei meinaa ihan osua tohon 100e luokkaan. Tosin ei mene paljon ylikään.

spuge

#7
Baaderin scopos 14mm ja 18mm. Niitä ei enää valmisteta, mutta ruotsalaisessa astrokaupassa on vanhaa varastoa ja ovat tarjouksessa pilkkahintaan. Itse tykkään näistä okuista mielettömästi. Silmävara n. 20mm, näkökenttä n. 65 astetta, ei blackoutteja tai kidneybeaningia, kuten esim. radianissa, eli näitä on todella mukava käyttää! Käytän paljon päiväkäytössä 72 Megrezin kanssa. Skymax 180:n kanssa en ole ehtinyt vielä testaamaan.

Edit: Tässä linkki tuonne kauppaan:

http://astro.astrosweden.se/sv/articles/2.164.1236/baader-planetarium-scopos-vidvinkelokular-10-18mm

Noista siis lähtee tuo okulaarin kumiosa kiertämällä irti ja siihen saa kameran kiinni. Kierre on 28mm ja käy suoraan joihinkin digikameroihin (esim. useat Nikon Coolpix -kamerat, ym.). Noita samoja okulaareja on myyty myös brändin "Scopetronix" alla.




Ja kuten jo mainittu, niin hyperion on ilmeinen, mutta kalliimpi vaihtoehto, mikäli kriteeri "joku kierre silmäpäässä kameralle projektiota varten" on tärkeä. Jos kierre ei ole välttämätön, niin vaihtoehtojen määrä kasvaa tietysti moninkertaiseksi. Mikä polttoväli sinulla olisi haussa?

ps. 10mm scoposta en suosittele.

WO Megrez 72/432, SW SkyMax 180/2700

jperala

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 16.05.2016, 12:24:04
Hyperion on aikamoisen varma valinta, tosin ei meinaa ihan osua tohon 100e luokkaan. Tosin ei mene paljon ylikään.

Hyperion on hyvä mutta itse en pidä sitä "halpis" sarjalaisena.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 16.05.2016, 12:24:04
Hyperion on aikamoisen varma valinta, tosin ei meinaa ihan osua tohon 100e luokkaan. Tosin ei mene paljon ylikään.

Näyttikin olevan karvan yli 100 euroa posteineen kun reilut pari vuotta sitten tilasin... Saattaisi saada just satasella posteineen, jos oikeasta paikasta osaisi kysellä.

Lainaus käyttäjältä: jperala - 16.05.2016, 15:56:06
Hyperion on hyvä mutta itse en pidä sitä "halpis" sarjalaisena.

Halpis on kyllä vähän sellainen veteen piirrety käsite. Jollekin 100 euron okulaari on halpis ja jollekin ei, jos vertaa seuraavan laatutason okulaareihin(esim. Televuen Nagler-sarja) voitaisiin helposti puhua halpiksista. Lisäksi Hyperioneissa on hinta/laatusuhde kohdallaan ja hyvin pitkälle täyttyy nuo Pappiksen mainitsemat kriteerit(paitsi hinta :wink:)
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

jperala

Lainaus käyttäjältä: VeskuP - 16.05.2016, 18:02:09
Näyttikin olevan karvan yli 100 euroa posteineen kun reilut pari vuotta sitten tilasin... Saattaisi saada just satasella posteineen, jos oikeasta paikasta osaisi kysellä.

Halpis on kyllä vähän sellainen veteen piirrety käsite. Jollekin 100 euron okulaari on halpis ja jollekin ei, jos vertaa seuraavan laatutason okulaareihin(esim. Televuen Nagler-sarja) voitaisiin helposti puhua halpiksista. Lisäksi Hyperioneissa on hinta/laatusuhde kohdallaan ja hyvin pitkälle täyttyy nuo Pappiksen mainitsemat kriteerit(paitsi hinta :wink:)

Totta :) itse käyttäisin sanaa halvempia, koska sitten taas perus sw okut ei ole samaa sarjaa kun hyperionit.. eli "halpis" antaa hieman harhaanjohtavan käsitteen.
Mutta juu, samaa mieltä kuitenkin.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Tane

#11
 Teleskop Servicen Expanse okulaarit on melko samoja kuin Baader Hyperionit. Samat polttovälit 3,5-17 mm ja sitten vähän muuttuu mutta sama 20mm silmäetäisyyttä kaikilla. Kenttää pari astetta enemmän. 119 euroa kappale TS:llä, jostain saa satasellakin(APM Ebay). Kokeilin joskus 250 f4,7 newtoniin niin toimi hyvin. Tarvitsee sen saman 19 euroa maksavan T-2 kierresoviteadapterin että kiinnittyy kameraan.

Baader Hyperioneita, ellei satu löytämään käytettynä niin saa halvemmalla, alle satasen Ebaysta. Tosin aika harvoin enää...

Expansea näkyy myytävän saksasta Ebayn kautta nytkin alle satasen. Täyttää säikeen alussa vaaditun hintakriteerin. Postikulut on kysyttävä erikseen.

Minulla oli 17mm jonka joskus möin ja hän ostaja oikein kehui miten hyvä se oli. Ehkä hänelläkin oli sopiva putki(250/f4,7 newton). Kyllä noiden pitäisi sopia putkeen kuin putkeen. No ehkä ei ihan mehupilleille...luokkaa 50mm apertuuri ja alle.
Celestron C14,

Pappis

Lainaus käyttäjältä: jperala - 15.05.2016, 20:03:26
Vixenin okut on sellaista hyvää peruskauraa, ei mitään hi end mutta ei ihan kuraakaan.
Samaa tuntuu moni muukin tykkäävän, mutta slmävara loppuu rillien käyttäjältä kesken planeettasuurennoksilla.

Lainaus käyttäjältä: mistral - 15.05.2016, 21:22:35
Ylvan sivuilla on Celestronin X-Cel'eitä jotka ulkonäön perusteella olisi vanhaa sarjaa. Niissä on n. 20mm silmävara mitä ei noin edullisissa taida muuten löytyä. Joku sanoi että niissä on blackouttia, en ole itse katsellut joten paha sanoa. Kenttä oli 55 astetta joten selvä ero plössleihin (50 ast) verrattuna.
Ei kukaan tiedä näistä mitään käytännössä?

Lainaus käyttäjältä: spuge - 16.05.2016, 14:26:19
Baaderin scopos 14mm ja 18mm. Niitä ei enää valmisteta, mutta ruotsalaisessa astrokaupassa on vanhaa varastoa ja ovat tarjouksessa pilkkahintaan. Itse tykkään näistä okuista mielettömästi. Silmävara n. 20mm, näkökenttä n. 65 astetta, ei blackoutteja tai kidneybeaningia, kuten esim. radianissa, eli näitä on todella mukava käyttää!
Kiitos vinkistä!

Niin, tarve on siis jokusele okulaarille. Löysin & nappasin hyvän käytetyn paketin, ja mukana tulee vain "halpis-barlow ja pakettioku".

VP

Celestron X-Cel LX tulisi mieleen. Kahden tuuman osastolta Skywatcherin Panaview, jota kehtaisin väittää erinomaiseksi (32mm versio).

-V

Pappis

Onko Hyperion / Expanse tosiaan halvimmat kamerakierteelliset?