Revontulet havaintokaudella 2007-2008

Aloittaja JussiR, 02.09.2007, 13:29:39

« edellinen - seuraava »

JussiR

Viimeyönä kuvasin kuuta, ja siinä kokoajan seurasin pohjoistaivasta näkyykö siellä mitään kiinnostavaa, sillä Spaceweatherin mukaan  näytti olevan melko hyvät mahdollisuudet revontulien näkymiselle. Olin ulkona noin kello kahteen asti, mutta mitään erikoisempaa ei näkynyt. Ainoastaan hyvin himmeä kaari matalalla, lähellä horisonttia.
Kun tulin sisälle ja ehdin heittää ulkovaatteet pois, katsoin vielä ikkunasta ulos. Ja siellähän ne olivat Siis uudestaan takki päälle ja kamera mukaan.Paras hetki ehti mennä ohi, mutta aika hienoja repoja taivaalla vilisteli.
Samalla pääsin oikein kunnolla kokeilemaan viimeviikolla hankkimaani Canon 5D-runkoa. Hyvältä vaikuttaa! :) Ja laajakulmaoptiikka on todella sitä , mitä kuuluukin olla ;D Tässä kuvassa käytin Canonin omaa 17-35 mm/2,8 lasia. Polttoväli oli 17 mm, ja aukko 3,2.
JussiR

Timo Kuhmonen

on heno kuva... 5D ilmeisesti tekee melko vähäkohinaista jälkeä, suuremillakin herkkyyksillä...?
Vastaava runkoa kun joskus pääsisi kokeilemaan, EF 24 mm 1.4 L USM optiikan kanssa. Voisipa olla mielenkiintoista...

GaryP

Taas herää kysymys, kuinka pitkä valotus tuohon tarvittiin? En ole koskaan nähnyt kunnon revontulia, vain sellaisia naurettavia harsoja jotka olivat kellertäviä... niihin olisi tarvittu varmaan puoli minuuttia ISO 400:lla.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

JussiR

Olisihan sen voinut hetikin ilmoittaa. Siis herkkyys oli ASA 800 ja aika n. 20 sekuntia. Nuo revontulet oli melko himmeitä, sen yön kuvissa valotusajat vaihteli 10-25 sekuntin välillä. Onneksi himmeät revontulet liikkuu ja muuttaa muotoaan hitaasti, joten niihin voi käyttää pitempää valotusta. Parhaimmat reponäytelmät olen kuvannut yhdistelmällä:herkkyys ASA 100, valotusaika 2-3 sek.  Objektiivina oli 24 mm/1,4 .  Harmi vaan että tuo lasi on Canonin FD sarjaa, eikä siis käy EOS runkoon. Onneksi 5D tuntuu sietävän suurematkin herkkyydet mukavasti.
JussiR

GaryP

Ne ovat siis oikeasti melko kirkkaita, ei pelkästään herkkien filmien tuomaa harhaa? Nämä asiat ovat varmaan myös katsojakohtaisia, monet sanovat näkevänsä Andromedan sumunkin selvästi taivaalla, minä näen kiikareillakin korkeintaan hennon keskustan nipin napin...!!!

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

kimiza

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 05.09.2007, 10:11:27
Ne ovat siis oikeasti melko kirkkaita, ei pelkästään herkkien filmien tuomaa harhaa? Nämä asiat ovat varmaan myös katsojakohtaisia, monet sanovat näkevänsä Andromedan sumunkin selvästi taivaalla, minä näen kiikareillakin korkeintaan hennon keskustan nipin napin...!!!

Riippuuhan se osittain olosuhteista ja henkilön näkökyvystäkin.

Jussin kuva on kyllä upea. Alkaa pikku hiljaa jurppia, että olisi ollut elämän varrella ainakin kaksi tai kolme tilaisuutta ihastella revontulia, mutta minä sitten vietän ne kaikki yöt unten mailla. :P

JussiR

Onnistuu kameran testaus tällaisellakin aiheella. Nämä revontulet oli tosi himmeät. Paikka sattui olemaan sen verran hieno, että tällainen kuva piti saada. ;)
Herkkyys 1250 ASA ja aikaa yli 30 sek. Canon 5D ja 17 mm.
JussiR

avaruussukkula


Lidl-Maisteri

Minun mielestä tällaiset ei-niin-tavalliset revontulikuvat on hienoja :)..toi puu tuo kivoja kontrasteja kuvaan. Keep up the good work.
Per asspera ad asstra.

Horus

Härkämäen observatorio - Tähtitiedettä Itä-Suomessa
Mars MetNet Mission - Kohti Marsia!
Avaruusinsinööri-blogi - Avaruustekniikkaa ja -tutkimusta

Harri Haukka

MarkoM

#10
Olimme TsH:n kanssa jälleen Sahannevan observatoriolla kun alkuvalmistelujen aikana kiinnitin huomioni pohjoisella taivaalla (Seinäjoen kaupungin suunnassa) heikosti hehkuviin pilviin ja ajattelin "piruuttani" ottaa jälleen yhden valosaastekuvan. Valotuksen päätyttyä esikatselukuvassa "pilvet" hehkuivatkin vihreää, joten tällä kertaa kyse ei ollutkaan kaupungin valoista... 8)

Otin puolentusinaa kuvaa reposista ennen siirtymistä vaativampiin kuvauskohteisiin (koko näytelmä kesti ehkä vartin verran), josta alla montaasi. Kuvien ottamisessa tapahtui pieni moka, sillä autofokus oli unohtunut päälle ja kuvista tuli järjestään lievästi epätarkkoja... >:(



Kuvat Canon 30D + Sigma 18-200 mm OS DC objektiivi (18 mm), ISO400 ja 800, valotusaikoina 13 ja 20s (lisää kuvia teknisine tietoineen galleriassa).
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

JussiR

Vähän tuon tilanteen jälkeen pohjoinen taivas oli tämän näköinen. :)
JussiR

Timo Kuhmonen

Kiitos maukkaista kuvista, etenkin JussiR:lle... Näitä katsellessa mieli lepää. Syvyyden tuntu on huima, etualan lähirannan (?) kaislikosta taivaalla valovuosien päässä loistaviin tähtiin.

PS: Kilpisjärvellä olin lomailemassa 13-20.9. tänä vuonna. Enpä siellä onnistunut reposia bangaamaan, suurin osa päivistä meni sadetta seuratessa  :(

Jarska

Tervehdys.

Joitakin repoja jäi kennolle vaikka suht nopeasti ne siirtyivät pohjoisemmaksi.Oman säväyksen toi täysikuu.

Kuvat muuten ihan käsittelemättömiä, paitsi koon muuttaminen.





Terv.Jari Ylioja

portsu73

Tosi mahtavia kuvia. Otavakin tuli hienosti mukaa. Ei voi ku ihailla näitä järkkäri kuvia.(eli sa...nan kateellinen)
Vaasa, Finland

Konustart 60/700
Optica 15x70
Canon powershot a530