Onko mitään järkeä...vaihtaa..

Aloittaja hartsa, 31.08.2007, 05:08:27

« edellinen - seuraava »

hartsa

Moro!
Nyt tuli pakkomielle jostain syystä alkaa vaihtamaan kaukoputkea? Kertokaas onko mitään järkeä vaihtaa peilikaukoputkea optica astrun 150/750 tollaseen SKY-WATCHER SKYMAX-127:een.
Ei minkäänlaisia kokemuksia näistä Cassegrain-tyyppisistä värkeistä?
Joululahjaksi pojalleni hankkima peilivärkki oli niin vaikea tapaus käyttää, että mielenkiinto jr:llä lopahti täysin.

Ilmeisesti tuolla sky -watcherilla voisi katsella maanpäällistäkin liikettä ilman että täytyy roikkua pää alaspäin katosta.!
Palauttakaa tämä aloittelija maan kamaralle...

Jos järkeä vaihtaa, myytävänä olisi todella vähän käytetty peiliputki!!

jörö

Onhan toi pikku Casse tietysti simppelimpi käsitellä, mutta vaihtamalla taas kärsii valovoima. Sinä kuitenkin loppupeleissä arvioit onko vaihdossa järkeevaiei ;)
Space is garden of stars

Lauri Kangas

Jos newttoni ei miellytä eikä ole vielä hurahtanut himmeimpien sumulänttien katsomiseen ja pätäkkääkin riittää, niin kannattanee vaihtaa. Skymaxissa on pitkä polttoväli, jolla saa hyvän suurennoksen kuun ja planeettojen havaitsemiseen. Myös maakohteiden katsominen onnistuu paljon newton-putkea paremmin, varsinkin jos noukkii mukaan 45 asteen kääntöprisman.

Muuten tuosta käytön helppoudesta en osaa sanoa. Kyllähän jokaiseen putkeen vie oman aikansa totutella, ja tähtien katsomiseen yleensäkin.

Meade-mad

Mille alueelle käytön vaikeus näyttää osuvan?

Onko se jalusta?
Kohteen löytyminen?
Katseluasento?
Kuvan tarkennus?

Anna lisätietoja! Nopea heitto ei välttämättä osu kohdalleen.

t. jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

juha_k

Itselläni on SW Skymax 127 ja kyllä sillä maakohteitakin katselee ja on katseltu.
Kannattaa hommata alkuperäisten lisäksi esim. 32mm okulaari, usein on käyttökelpoisempi maakohteissa lämöväreilyn takia kuin suuremman suurennoksen antavat lyhyempipolttoväliset(käyttöä tuolle on tähtihavainnoissakin).

Kätevän kokoinenhan tuo on mukana kuljettaa ja suljettu rakenne suojaa roskilta ja pölyltä.

Mukavasti olen syvän taivaan kohteitakin laitteella nähnyt.
Juha Keränen

Tyrnävä

SW Skymax 127 Helios Stellar 15 x 70 Panora 8 x 40

Teemu78

Täällä on kans tuollanen Skymax 127 ja olen kyllä tykännyt putkesta. Sulla on kuitenkin 150mm aukko niin ainakin itse harkitisin vähintään kaksi kertaa ennen kun vaihtaisin. Skymax on tosiaan kiva ja kätevä putki mutta se ei sitten ole mikään syvän taivaan kuningas kuitenkaan vaikka täytyy samalla todeta että itselläni asiaa haittaa myös havainto-olosuhteet, ne kun ovat mitä ovat. Jos taas haluat planeettoja havaita pääasiassa niin siihen hommaan skymax on loistava kaveri. Mukana tulevat okut (25 ja 10mm) on laadultaan ok, itse olen kuitenkin hankkinut lisäksi 32mm, 18mm sekä 14 mm okulaarit +2x barlow. Nyt tuntuukin siltä että enempää okulaareja en ainakaan ihan heti tarvitse, tosin mielessä pyörii välillä 6mm mutta tuskin sekään on kauhean tarpeellinen koska on tuo barlow. Itse olen ajatellut että niinä iltoina kun laiskuus iskee eikä putken viritys kiinnosta tai jos kelit on sen verran huonot ettei putkesta ole paljoa iloa niin voisi katsella kiikareilla, siispä nyt kuolaan 20x80 tuubien perään  :P

Ja vielä siitä Skymaxin maakäytöstä.... Ostin kääntöprisman ja ihan hieno on putkella katsella vaikka täytyy sanoa kuitenkin että tuo 1500mm polttoväli on kyllä melkosen karu maakäyttöön. Tosin jos on vaikka linnunpesä puussa niin ei tartte yrittää mennä lähellekkään nähdäkseen mitä siellä tapahtuu. Positiivisena yllätyksenä koin sen kuinka lähelle putken saa kuitenkin tarkennettua.