Aurinko 2016

Aloittaja MarkoM, 30.01.2016, 18:40:20

« edellinen - seuraava »

Pappis

Canon 1000D & EF 70-200 F4L & Baader AstroSolar, MF, F10, 1/1000 s. Ohuen pilven läpi, kropattu.


Kuulapaa

Pilkku 2529 oli vielä voimissaan vaikka jo kääntymässä meistä poispäin.
Kuvasin sitä TS65Q:lla, Quarkilla ja Nikon D5100am:lla. Päädyin kääntämään kuvaa vastapäivään jotta siitä tuli enemmän vaakasuuntainen.



Ja negatiivina:


Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

cmas

Ensivalo Baaderin CaK-suotimelle eilen. Täyden kiekon kuvia klikkaamalla saa isommat näkymät. Näistä jälkimmäinen on negatiivikuva ensimmäisestä.





100 % kropit isosta pilkusta CaK väärävärinä ja negatiivikuva vastaavasta:


henkkac

Lainaus käyttäjältä: jperala - 09.04.2016, 19:37:02
Granulaatio näkyy varsin heikosti ainakin ursan suodattimella, erottuu kyllä mutta kovin tarkkoja yksityiskohtia ei taida esille tulla. Mikä suodatin käytössä ?

Minulla tuossa Orionin suodattimessa on himmennyskerroin 100 000 joten se ei ole paras kuvauksessa, ei saa kaikkia yksityiskohtia näkyviin.

Kuulapaa

#34
Millä polttovälillä se etsinputki on? Käytetty optiikka (edit: siis sen luonne) ja matala resoluutio voipi olla syy..
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

henkkac

Se on tämä malli, tuossa ilman jalustaa. Missään ei ollut tietoa tuon polttovälistä niin olen tähtien avulla laskenut sen polttoväliksi 175mm ja aukko on 50mm. Oisko arkomaatti? Linssiputki kuitenkin. Kamera on tuolla tavalla kytketty siihen kiinni.

CSB

Eilen kuvasin Aurinko, vähän yli 300 ruuttu video ja jatkuva pilvihunttu päälle. AutoStacker on aino ohjelma mistä sai hyvä kuva pilkusta AER2529. SkyWatcher 127 + Altair mono camera, Vähän kropattu kuva

henkkac

Nyt alkaa saamaan eri tarkkoja kuvia isolla putkella paremmalla suodattimella. :cheesy: 500 ruutua pinottu, yksi yksittäinenkin kuva oli lähellä tätä laatua. :smiley:

Astrobin

Kuulapaa

Lainaus käyttäjältä: henkkac - 20.04.2016, 14:22:10
Nyt alkaa saamaan eri tarkkoja kuvia isolla putkella paremmalla suodattimella. :cheesy: 500 ruutua pinottu, yksi yksittäinenkin kuva oli lähellä tätä laatua. :smiley:

Hyvä että löytyi käyttöä tuolle suotimelle :)
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

henkkac

Kiitosta vaan hyvästä suodattimesta. :smiley: Mitkähän olisi hyviä ja halpoja suodattimia Canon EOS 1100D kanssa käytettäväksi joilla saisi vähän himmennettyä auringon valoa kun se on liian kirkas tällä suodattimella 8 tuuman putkella kuvatessa? Vois jossain vaiheessa hommata. Iso 100 ja 1/4000 valotuksellakin liian kirkas, kokeilin 10cm ympyrällä reijällä pizzalaatikon kannella niin se melkein alkoi jo riittämään himmennykseen, pilkut alkoi jo näkymään.
Asi kamerallakin on vähän rajoilla että on riittävän lyhyt valotus, ajoittan ehkä tarvisi hiukan himmentää. Barlowin kanssa saa hämmästyttävän tarkkoja kuvia asi:lla. :smiley:

einari

Luulisi että valokuvakäyttöön tarkoitettu aurinkokalvo olisi tarpeeksi himmentävä.
Miten olisi joku kuusuodin/säädettävä ND-suodin?
___
Tapio

henkkac

Ilman barlowia olen tuolla Canonilla kuvannut kun barlowia ei voi käyttää kun ei tarkennusvara riitä kaukoputkessa, pitäisi pääpeiliä noin 45 mm siirtää ylöspäin ja 56 mm apupeilin tilalle pitäisi vaihtaa 70 mm apupeili jotta pystyisi Canonilla käyttämään barlowia tuossa kaukoputkessa. Barlowihan vähän vähentäisi valovoimaa, mutta ehkä siinäkin tarvisi himmennystä. Ei ole kuusuodatinta nytten, pitää funtisia mitä käyttäisi. Toisaalta asi:lla saa tarkkoja kuvia ja helpommin säädettävä kuvausohjelmissa. Taidan toistaiseksi vain asi:lla kuvata aurinkoa.

henkkac

Torstaina 21.4. oli aika paha seeing, ilma väreili aika paljon, tämä oli parhaipia kuvia mitä sai. :smiley:



Astrobin ZWO ASI120MC-S, SkyWatcher 2x Barlow, Celestron C8-Newtonian,  FireCapture 2.4,  Autostakkert! 2, 0.114ms, fps 46.

Timo Kantola

Puolituntia kerkes kuvailemaan ennen pilviä.
Pilkku 2533 ja nimetön pienempi pilkkuryhmä..
Timo Kantola

cmas

Hienoja kuvia Timolla!