Suosikkinne visuaalikäytössä

Aloittaja VP, 26.01.2016, 00:21:09

« edellinen - seuraava »

Tane

#15
 Aika samoilla mennään nykyisin täälläkin. Monia putkivaihtoehtoja  koettaneena on parvekkeelle lopulta asemoitunut linssiputki Eq-jalustalla(kalusto kokonaisuudessaan tuolla allekirjoituksessa). Viidennestä kerroksesta näkymät etelään, siellähän planeetat aika-ajoin ovat edukseen...Taajaman reunalla; takana talot ja edessä metsää,  valosaaste jää selän taa ja näkeminen avautuu riittävän tummana kun apertuuri on korkeintaan se kuusi tuumaa.
Pari tuumaa isompi dobson voisi olla sopiva jos hakee ns. karsittua varmatoimista vaivattominta kalustoa...Mutta Eq jalustassa on minulla seuranta kun 240x suurennuksella jota yleensä planeetoille käytän pysyy kohde paremmin kentässä. Tuo siksikin koska välillä paremmallla seeingillä lykkään kameran jatkeeksi.
Celestron C14,

Celest1al Sphere

Lainaus käyttäjältä: Aksu - 23.02.2016, 18:45:55
No punainen lanka on kyllä meitsiltä ollut hukassa jo pitkän aikaa! :shocked: Viime viikolla Cloudy Nightsin Eyepieces-foorumilla oli ketju jossa keskustelu kääntyi okulaarien hamstraamiseen, ja Don Pensack totesi että "Everybody on this forum needs therapy".  :grin: Voiko sitä enää paremmin sanoa...

M.O.T.:

http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=15072.0

Oiskohan jossain vertaistukiryhmää okulaarinhamstrausaddikteille?  :realmad:

Itse ratkaisin tämän okulaarihomman viime keväänä hankkimalla Baaderin Hyperion okulaareja: 24 mm, 17 mm ja 10 mm. 24 mm sain ostettua käytettynä. Näiden kaveriksi ostin vielä 2'' 38 mm Skywatcherin Panaview -okulaarin. Tällaisella setillä pitäisi pärjätä useampi vuosi (tai vuosikymmen) eteenpäin. Tähän asti olin tehnyt havaintoja tavallisilla Plössl -okulaareilla tai vastaavilla muilla edullisemmilla malleilla. Ja eron kyllä huomaa, Hyperionit ovat jo niitä hieman laadukkaampia okulaareja, ja niillä havaitseminen on todella miellyttävää! Tuo 2'' Panaviewkin antaa oikein miellyttävän ja laajan näkökentän, jolla esim. Andromedan galaksi mahtuu oikein mukavasti Panaviewn tarjoamaan 2,5 asteen näkökenttään (joskaan sittenkään ei aivan koko galaksia ole mahdollista havaita kerralla). Putkena minulla on näiden kanssa pääasiassa TS Dobson 250/1200 mm.

/Juha

VP

Itse olen myös tykästynyt Panaviewiin (32mm versio). Onhan se aika jööti mutta katselumukavuus on huippu, lisäksi mulla on William Opticisin 20mm SWAN ja Baader Morpheus 4,5mm. Näkökenttä tosi laaja näissäkin.

Ketjun aloitusviestissä mainittu apo lähti maailmalle kesän aikana kuvausputken vaihtuessa 15cm Newtoniin. Tilalle ostin Helioksen 102mm akromaatin ja NexStar SLT Alt-Az Goto jalustan. Vielä on putki koeajamatta, toivottavasti vain tarkentuu kulmapeilin kanssa noilla mun okulaareillani. Jos ei niin pitää sitten näyttää hieman rautasahaa.

20cm Newton on tällä hetkellä ilman jalustaa myöskin, pitänee sille kehitellä jotain kauden aikana vaikka varmasti Helioksellakin näkee jo vaikka mitä. Loput sitten Tähtikalliolla viimeistään. :wink:

-V

jperala

Lainaus käyttäjältä: Aldebaran - 15.08.2016, 14:29:54
Itse ratkaisin tämän okulaarihomman viime keväänä hankkimalla Baaderin Hyperion okulaareja: 24 mm, 17 mm ja 10 mm. 24 mm sain ostettua käytettynä. Näiden kaveriksi ostin vielä 2'' 38 mm Skywatcherin Panaview -okulaarin. Tällaisella setillä pitäisi pärjätä useampi vuosi (tai vuosikymmen) eteenpäin. Tähän asti olin tehnyt havaintoja tavallisilla Plössl -okulaareilla tai vastaavilla muilla edullisemmilla malleilla. Ja eron kyllä huomaa, Hyperionit ovat jo niitä hieman laadukkaampia okulaareja, ja niillä havaitseminen on todella miellyttävää! Tuo 2'' Panaviewkin antaa oikein miellyttävän ja laajan näkökentän, jolla esim. Andromedan galaksi mahtuu oikein mukavasti Panaviewn tarjoamaan 2,5 asteen näkökenttään (joskaan sittenkään ei aivan koko galaksia ole mahdollista havaita kerralla). Putkena minulla on näiden kanssa pääasiassa TS Dobson 250/1200 mm.

/Juha

Komppia tälle, 3 hyperionia käytössä ja tuskin tulee ihan heti vaihdettua toisiin.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Javs86

Baader Hyperion 8-24mm Zoom Mark III (8, 12, 16, 20 ja 24mm polttoväleillä),
50 - 68 näennäiset  näkökentät. Hieno okulaari, voi ensin pienemmällä suurennoksella etsiä kohteet ja kohteen löydyttyä pyörittelee vain isomman surennoksen. Putkena visualihommissa käytän tuota samaa, kuin kuvatessa Skywatcherin Newton 200/1000 Explorer BD. Olen ollut, niin tyytyväinen noihin, etten kauhean helposti luovu. Seurannalla oleva HEQ-5 jalusta helpottaa melkoisesti havaitsemista.
Jarkko Suominen
--------------------
Porin Karhunvartijat ry
https://karhunvartijat.fi/

--------------------
TS-Optics ED Apo 80mm f/7,
HEQ5 Pro Syntrek,
Canon eos 700D (Astro-mod), ZWO ASI120 MC, Atik 16IC

Terho


Ketjun aloitusviestissä mainittu apo lähti maailmalle kesän aikana kuvausputken vaihtuessa 15cm Newtoniin. Tilalle ostin Helioksen 102mm akromaatin ja NexStar SLT Alt-Az Goto jalustan. Vielä on putki koeajamatta, toivottavasti vain tarkentuu kulmapeilin kanssa noilla mun okulaareillani. Jos ei niin pitää sitten näyttää hieman rautasahaa.


-V
[/quote]
Kerrothan V1lleM kokemuksia Helioksen 102 mm akromaatista sitten kun olet saanut sen koeajettua. Itseänikin kiinostaisi hankkia jonkinlainen akromaati SCT8 kaveriksi.

VP

Lainaus käyttäjältä: Terho - 16.08.2016, 11:52:49
Kerrothan V1lleM kokemuksia Helioksen 102 mm akromaatista sitten kun olet saanut sen koeajettua. Itseänikin kiinostaisi hankkia jonkinlainen akromaati SCT8 kaveriksi.

Pitääpäs kirjoitella, odottaisin että noin lyhyessä ja etenkin tuon hintaluokan putkessa on näkyvää värivirhettä. Häiritseekö se pahemmin syvän taivaan kohteita katsellessa, aika näyttää.

-V

jperala

Lainaus käyttäjältä: W1lleM - 16.08.2016, 16:26:48
Pitääpäs kirjoitella, odottaisin että noin lyhyessä ja etenkin tuon hintaluokan putkessa on näkyvää värivirhettä. Häiritseekö se pahemmin syvän taivaan kohteita katsellessa, aika näyttää.

-V

Ainakin tuossa lyhyessä 102mm on pahempi värivirhe kun 120/1000.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Lithos

Kun pitää suurennoksen maltillisena (vaikka 20 - 60x) niin ei haittaa paljoa ja laajoja kohteitahan sitä tuollaisella putkella lähinnä katsellaan.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

VP

Panaviewillä tulee suurennukseksi n. 15,6x ja WO SWAN:illa n. 25x. Isompia suurennuksia en pieneltä linssiputkelta kaipaakkaan. Nimenomaan se laaja kenttä ja "kiikarifiilis" on se minkä vuoksi kyseisen putken ostin.

Onko muut muuten huomannut sellaista ilmiötä että ainakin minun silmille esim. M42 tarttuu paljon helpommin verkkokalvolle todella pienellä suurennuksella? Joskus koitin 20cm Newtonilla katsoa himmeämpiä osia ja kyllähän ne näkyi mutta lähinnä kirkkauseroina taustataivaassa. Sillä 7cm linssillä ja 15x suurennuksella ensivilkaisulla erottui jo paljon paremmin kun rinnakkain vertailin. Luonollisesti hyvin pieniä yksityiskohtia, kuten kirkkaimpien osien koukeroita ei voi nähdä selkeästi kun suurennus on niin matala.

Tietysti laajoja kohteita on melko vähän, mutta suurin osa onneksi tarjoaa nähtävää pitkäksi aikaa kuten vaikkapa M31, M42, M45 jne.

-V

Lithos

Joskus on pikku suurennoksella mukava vaan surffata tähtikenttää, ja varmaan se että kohteen kirkkaus jakautuu pienemmälle alueelle saa joskus sen ponnahtamaan silmille paremmin. Jos taas riesana on valoisa taustataivas niin kuvittelisin että suurempi suurennos tummentamalla tausta taivasta voisi ehkä hieman auttaa.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

VP

Noniin, tänäiltana pääsin testaamaan Heliosta katulampun tähdistöön. :wink:

Kyseinen testitähti oli hieman uudempaa mallia ja lähes valkean värinen joten soveltui suhteellisen hyvin testikohteeksi. Okulaarina William Optics SWAN 20mm jossa on ehken hiukan värivirhettä itsessäänkin (missäpä okulaarissa ei jos oikein kriittisesti tarkastellaan?). Kuitenkin tämä on parhaita okulaareja mitä minulla on ja myöskin ainut joka tarkentui ilman kulmapeiliä joka on siis vielä lätäkön tuolla puolen.

Värivirhettä löytyi kyllä kyseisestä kombosta, muttei mielestäni se juurikaan haitannut katselua. Kohde oli kuitenkin kontrastikas ja terävä eikä "huntua" löytynyt kun putki oli vain oikein tarkennettu. Jos fokus oli pielessä vihreä tai violetti valo siroutui kohteen ympärille. Eroa apokromaattiin on, muttei se minua haitannut juurikaan.

-V

Munkki

Kun ei ole vuosikausiin tullut kirjoiteltua tänne, niin josko tähän vastaisin.

Minun suosikki on nykyään Celestron 80ED, eli 80mm linssiputki jossa värivirheet korjattu melkolailla hyvin. Se on kätevä GSO AZ jalustalla ja antaa terävän kuvan. Sillä käyttelen suurennuksia väliltä 19...190x. Paras oku on ehkä Televue 20mm ja 8mm plossl. Myös Meade 12.4mm plossl on hyvä. Suuremmilla kertoimilla HR5 ja HR3,2 on toimivia, vaikka haaveilen kyllä TV Naglereista.

Aikoinaan omistin SW 100ED:n ja se oli kyllä vielä terävämmän ja virheettömämmän kuvan antava kuin tämä. Ehkä joskus vielä päivitän takasin sellaseen...

Just nostin tämän 80ED:n takapihalle ja tein Ngc6888:sta ~esipiirustuksen. Kohta vedän takin niskaan ja painun pihalle piirtämään.

t. Mikko
Mikko Salokannel

VP

Kausi alkaa olla lopuillaan ja nyt voi hieman vielä pönkittää edellistä arviota Helioksesta. Tähdissä värivirhe ei näy juurikaan, Venusta isolla suurennuksella katsellessa se jopa häiritsee (varmasti tottumuskysymys). Joten sanoisin että syvän taivaan havainnointiin tuo on oikein soiva peli, kunhan suurennukset ei ole mahdottoman isoja ja kentässä ei ole superkirkkaita kohteita.

Tuli myös hommattua Explore Scientific 12" f/5 dobson. Tämä on osoittautunut oikein hyväksi ratkaisuksi auton kontissa matkaavaksi isohkoksi putkeksi. Se menee normaalin henkilöauton konttiin hyppien keikkuen noin 80x30cm kokoiseen tilaan (+ takapenkille 4kpl noin metrisiä alumiinitikkuja). Kokoaminen onnistuu yhdeltä henkilöltä sekä kollimointi pysyy yllättävän hyvin purkamisesta huolimatta.

Tuolla on fotokin kyseisestä tuutista käytössä sekä yksi piirroshavainto.
https://taivaanpallo.wordpress.com/2017/03/21/havaintoja-maaningalta-19-3-2017/

-V