USB to RS232 converter

Aloittaja dirty, 23.08.2007, 22:35:17

« edellinen - seuraava »

dirty

Tämä ei nyt aivan suoraan tähtiharrastukseen liity, mutta välillisesti kuitenkin.

Olen yrittänyt saada jo kahtakin erilaista USB-RS232 konvertterin ajuria asennettua XP:hen,
mutta tässä on ollut hieman ongelmia. Mielestäni jo sainkin ATEN-merkkisen konvertterin
ajurin asentumaan ja myös itse konvertterin toimimaan tuossa keväällä. Läppärissäni on kuitenkin
sellainen ominaisuus (en tiedä on se vain omassa koneessani vai ihan Windows ominaisuus),
että kun USB laitten kytkee uudestaan kiinni eri USB-porttiin, esim. vaikka USB-hubin kautta, niin
Windows pyytää asentamaan ajurit uudestaan. No, kun sitten yritin asentaa uudestaan
niin saankin lopulta joka kerta vain ilmoituksen:



Polku, josta ajuria etsitään pitäisi olla kunnossa. Luulin jo konvertterikapulan mennen rikki ja hankin toisen KONIG -merkkisen, mutta sen kanssa on aivan sama juttu. Molemmat konvertterit pitäisivät kyllä olla XP-yhteensopivia. Mikäköhän tässä nyt menee vikaan? Windows Device Managerin mukaan mitään vanhaa konvertteria/ajuria ei ole häiritsemässä asennusta, kai.

Niin ja se yhteys tähtiharrastukseen on se, että pitäisi saada Robo-Focuksen PC-ohjaus (=RS232)
kiinni USB-hubiin, joka puolestaan tulee kiinni USB-extenderiin, joka taas tulee CAT5:lla kiinni extenderin
toiseen päähän, joka onkin sitten kiinni läppärissä. Muuten toimisi, mutta juuri tuo RS232-USB vaihe mättää.
Toistaiseksi olen ajanut Robo-Focusta suoraan kiinni läppärin sarjaportissa.
Harri Hytönen

Timo-Pekka Metsälä

Minulla on tuo ATEN käytössä hubin kautta ja hyvin toimii. Se on tosiaan Windowsin ominaisuus, että kun laite kytketään eri porttiin hubin kautta tai ilman, niin Windows pyytää ajureita uudestaan. Mutta se pyytää niitä vain kerran per portti. Itse ihmettelin samaa ilmiötä CCD-kamerani kanssa ja laitoin jo valmistajan foorumille asiasta kysymystä epäillen, että ajureissa olisi jotain vikaa. Ei ole vikaa, kun kaikki portit on käyty läpi, ajureiden pyytely loppuu. (tai ainakin pitäisi loppua)

t. Timo-Pekka

PetriKe

Itse käytän ATEN- ja Profilic-merkkisiä usb to rs232 muuntimia. Homma toimii juuri niin kuin Timo-Pekka mainitsi. Jos muuntimen paikka/portti ketjussa muuttuu, pitää ajurit asentaa uudestaan. Tuohon dialogi-ikkunan esittämään kysymykseen valitset 'do not connect to the internet'.

Samalla kun muuntimen paikka muuttuu, saattaa myös Com-portti muuttua. Se pitää tarkistaa device managerilla kohdasta Com-ports.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

dirty

OK, tuo uudelleen asennuksen pyytäminen on siisWindows ominaisuus, hyvä tietää.
Mutta tämä ei ole se varsinainen ongelma vaan se, että uudelleen asennus ei enää onnistu jostain syystä.
Ikäänkuin Windows ei enää tunnistaisi ajureita rautaa vastaavaksi. Itse olen kallistumassa siihen,
että aikaisemmasta asennuksesta olisi jäänyt jotain roskaa Windowsiin. Hieman erikoiseksi ongelman tekee se, että myöskään toisen konvertterin ajuri ei suostu asentumaan samasta syystä. Ehkä ne käyttävät samaa piirisarjaa, en tiedä.
Harri Hytönen

dirty

OK, nyt keksin miten tämän saa korjattua.
Huomasin, että Windows Device Manager näyttää (asentamattomalle) konvertterille aivan eri USB VID&PID arvoja kuin ajurin *.INF -tiedostosta löytyy. Kun editoin INF:iä, niin jo asentui ajuri.
En kyllä osaa sanoa, miksi VID&PID eivät täsmänneet. Pääasia että homma pelittää.
Harri Hytönen

risto1

HP-läppäri (7v)sanoi työsopimuksen sarjaportin osalta irti. Harkitsin jo uuden ostoa,kun tajusin ettei uusissa
mun hintaluokkaan sopivissa vehkeissä ole em.porttia alunperinkään. Joten tein nyt vanhalle sen mikä olisi
pitänyt tehdä uudelle, hubilla usbeja lisää ja rs232 adapteri , Hubi toimi niinkuin pitikin mutta...halvalla kun saa,
ensimmäinen (rs232 adapteri) oli mikälie standardi , mutta toinen rupesi pelittämään , ei tarvinnut
ohjelmille ruveta opettamaan uusia portin luku ohjeita. Lopullinen versio on nyt,
hub:Advance 4 porttia ulkoinen virtalähde ja adapteri TU-S9, tosin hubille ryöstän virran ps/2 portilta koska
tuolla maastossa on pistorasioita niin harvassa. hintaa tuli yhteensa noin 40 e jos ei lasketa lukuun yhtä harjoitus
adapteria, tosin sain siitäkin metrin hyvää usb kaapelia.
Tämä vaikka vihjeeksi jos jollakulla toisellakin pääsee savut pois uartti piiriltä.
Risto